Axan skrev:
Hej
Sålde iväg vår V70 2.4D 2010 idag då den kostade en hel del att äga mot vad vi kör.
Så nu är jag ute efter en kombi som är ekonomisk men även har bra med lastutrymme.
Har kollat lite på Octavia TDI, Focus Diesel och V50 D2.
Som ni ser vill jag ha en diesel men då får det bli en miljödiesel.
Vad har ni för tips?
Personligen hade jag behållt Volvon.. Lite hög skatt är det kanske, men annars går de snålt för att vara en så stor, bekväm och säker bil. Snittar 0,59-0,6l/milen med min och har en skatt på 3500/år. Då har ju jag en 2,0D på 136hk.
Av de du föreslagit så kan jag bara rekommendera Octavian, men ändå inte. Jag åker 8000 mil/år i en Octavia TDI på jobbet. Du får mycket bil för pengarna, och de håller riktigt bra. Den vanligaste delen vi byter är automatlådan, jag är inne på min fjärde på 16.000 mil, med samma bil (!). Köper du en manuell så borde det vara safe då de sällan går sönder på annat vis för oss i alla fall. DSG7-lådan kan man skicka åt h-e...
De största nackdelarna jag kan se med octavian är att du kommer verkligen känna att du gjort ett nedköp.
Nu är ju skoda en billigare bil också så det är väl rimligt. Tittar du på den senaste karossen så är de helt okej inredningsmässigt, stolarna är hyfsade och instrumenten känns okej. Vägljudet är acceptabelt. Innerutrymmena är okej, men mindre än Volvons. Bagaget rymmer en barnvagn utan större problem.
Jag har dock den äldre (förra generationen).
Sittdynan i framstolarna är ganska smal.
Vägljudet är riktigt högt i motorvägsfart, trots dubbfria vinterhjul.
Förbrukningen är rätt hög/jämförbar med Volvons. Min dricker runt 0,72l/milen blandad. Inte jättesnäll körning skall sägas, men inte som en biltjuv heller.
Oavsett vilken av de två generationerna du funderar på, så kommer inredningen kännas plastigare, stolarna mindre bekväma, speglarna mindre och vägljudet högre. Kan du ta det så är det helt okej bilar till bra pris. Stort minus bara att man ibland måste anlita VWs verkstäder..
Ford gillar jag bara inte, och V50 är inte så mycket billigare att äga än en V70, då kan du lika gärna ha en V70 2,0D (D3 är väl den mest jämförbara av de nyare dieslarna).