Kompis är skyldig mig pengar, men betalar inte tillbaka ....

Moparracing
4 februari 2015 · 371 Inlägg

Hej,
Jag drar hela historien från början ....
Jag vet att det blir lite långt men läs gärna för jag behöver råd om va ja ska göra smile


I början av december så började jag leta efter en traktor och ploga med , en kompis undrade då om ja ville byta en av mina bilar mot en gammal veteran traktor....
Jag funderade ett tag å bestämde mig för att gör de, han kör bilen hem till sig o vi skriver papper men då kommer det fram att han inte har några papper på traktorn, men hans polares farsa stog på den (som inte jag känner ) så han skulle skicka mig papperna efter ett par dagar, nåväl vi gör upp köpet och bestämmer att jag ska få en mellanskillnad på 2000
Min kompis  hade lite ont om stålar just då så vi bestämde att ja skulle få pengarna efter en vecka (skrev papper på detta)
Det går flera veckor men varken papper eller pengar, tjatar på han mer eller mindre varannan dag om detta så efter nyår får jag äntligen papperna men inte pengarna .....
Efter detta har jag ringt han nästan varje dag om pengarna men alltid massor av ursäkter som "uppskuten lön" "måste handla de och de " och att "de blev inga pengar över efter lönen "
Nu har det gått två månader och ännu inga pengar, han har börjat skita i å svara när man ringer tjäns det som.....

Nu är 2000 inte mycket pengar så sett men jag själv har det lite tajt i ekonomin just nu och behöver köpa lite grejer akut till bilen .

Så vad ska man gör , vill ju inte förstöra vänskapen över 2000 spänn men samtidigt köns det lite surt att man inte får sina pengar.

Va ska jag göra, hjälp ...

MVH emil.

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
4 februari 2015 · 181 Inlägg

Är det verkligen en vänskap du är beredd att behålla ? Att behöva tjata om pengar är aldrig kul, och å andra sidan har jag brutit upp med "vänner" pga sådana som inte kan betala för sig. Billigare att slippa sånt för 2k smile

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
andreas1
4 februari 2015 · 1 020 Inlägg

Hmm din vän verkar inte värdera vänskapen..
Kör han med bilen har han pengar.
Som jag ser det så tvingar man fram pengar o så får vänskapen bli som den blir.
Alt låna något av han som är värd mer än dom 2 pappen o sälj det.
Då får du lite för besväret oxå.
Fattar inte vad det är för fel på folk som ej kan betala sina skulder.
Hade en vän för längesen som var skyldig nån tusenlapp.
Åkte dit på avtalad tid o då såg han till o ej vara hemma men hans fru övergav hans 10000 kr hemabiosystem, blev en jämn o bra affär.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
xXSammy
4 februari 2015 · 6 572 Inlägg

Haft liknande händelse, en jag kände ville inte betala och gångerna han lovade att betala så var det "Tar det sen" ovs.

Sa åt honom att jag skulle ha pengarna nu, han blev inte så glad men han fick leva vidare utan mig. smile

Tycker att om man säger att man inte kan eller gör upp en avbetalning istället så det är OK, men vissa tycker det är bättre att ignorera.

De/Dem
Moparracing
4 februari 2015 · 371 Inlägg

Har precis (efter en lång facebook chatt med han ) blivit uppringd av hans tjej och de vart ett djävla gafflande om att bilen inte vart i utlåvat skick och att han inte ville betala av hela skulden utan bara en del, menar på att det vart mer rost än va jag sa men jag sa och pekade ut precis på ställena det fanns rost, men de får väll bli så att jag tar de han vill ge och sen dra ett sträck över de hela.

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
IX ____________________________________
4 februari 2015 · 1 340 Inlägg

Sälj skulden till någon annan som får driva ut den eller ta det till fogden om det behövs

Att han först kom med bortförklaringar, sen ignorera dig för att till slut klaga på att grejerna var dåliga (som man då borde gjort i början) visar vilket "vän" han är. Även om han kanske inte har 2k att avvara (då borde han inte gjort affären från början) så har han råd med någon form av avbetalning

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
5 februari 2015 · 2 552 Inlägg

Ge honom en deadline, med hot om omfattande sanktioner och enerverande terror om den passeras utan att betalningen har inkommit.

Exempelvis kan du i tid och otid terrorbomba honom med vattenballonger och snöbollar tills han kapitulerar och återbetalar skulden.

Förblir ovanstående metod verkningslös kan du vidta mer kraftfulla åtgärder som att mura igen hans ytterdörr,  posta arga lappar i hans brevlåda med avsändare "en arg granne" eller linda in hans bil i plast.

I värsta fall kan du hyra in utomstående expertis (exempelvis Hells Angels) som säkerligen kan driva in skulden åt dig.

wink

Senast redigerat av IceEyes (5 februari 2015)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Tampongpunkarn
5 februari 2015 · 786 Inlägg

Eller så gör du något som alltid är jävligt, Stjäl hjulen av Bilen alla gånger du ser den smile För hjul måste man tyvärr ha för att köra.. Gör de 2-3 gånger. Senare är man bara tyst om hjulen.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Muttley
5 februari 2015 ·

https://www.kronofogden.se/Ansokaombeta … gande.html

Ring först och fråga hur mycket skulder han har till kronkalle för att veta att inte de står någon miljon i skuld före dig.
Jag blev blåst på pengar på en bil jag sålde i god tro till en på avbetalning.  Vi ringde och frågade kronofogden om skulderna.  I bästa fall skulle jag få 25 kr i månaden då han hade 1,5 miljon i skuld innan.

Skit i han och inse att de går inte lita på någon överhuvudtaget.

Moparracing
6 februari 2015 · 371 Inlägg

Tack för svar,tkd_rille s svar ska jag nog testa:)

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
endorfinslaven
12 februari 2015 · 671 Inlägg

Sluta tjata
Skit i honom och pengarna.
Jag har precis avslutat en vänskap pga lite för mkt egoism och affärer inblandade.
Den personen har tydligen bränt sig på flera håll tidigare och nu blidde det en gång till.

sir_daniel www.kudoz.se
16 februari 2015 · 3 802 Inlägg

Ge han alternativet att betala eller ringa och prata med hans föräldrar eller chef, det fungerar alltid.
Åkt till en killes jobb och när han svarade (ringde via växeln) så sa jag att jag var vid hans jobb och skulle komma in på en kaffe o hämta pengarna eller se om hans chef kunde ge han en "avbetalning"... Då fick jag pengarna snabbt smile

torpis Forummoderator
22 juni 2021 · 10 572 Inlägg

VirginiaNorth skrev:
Det enklaste sättet är att bara fråga honom när han ska returnera den.

Hej AI. Du får fila på din algoritm och inte lyfta gamla trådar för då åker du ut vettu.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang