Oldsmobile Delmont -67, luftfjädring och 20"

Bygge av luftfjädring.
  • 73 Följare
  • 30 203 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 maj 2015
Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

Jag hade en -68 Delmont cab för många år sen som jag byggde luftfjädring på, så här såg den ut:

https://www1.garaget.org/archive/19/18697/78714/large_78714-972093.jpg

Efter den har jag hunnit med en Cadillac (som jag också byggde luftfjädring på) samt en Dodge Super Bee och en Camaro Z28.

Efter att jag sålde Camaron i höstas så letade jag bil på blocket, men utbudet var sådär. En dag surfade jag runt på Craigslist och hittade i Portland, Oregon en 67- Oldsmobile Delmont Coupe som föreföll vara i superskick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-44708fbb97caeebda98a7199a2fa009a_large.jpg
http://www.badboyauto.com/html/1967OldsDelmont/013_full.JPG
http://www.badboyauto.com/html/1967OldsDelmont/007_full.JPG

Jag blev genast sugen på att köpa den och ge den samma behandling som -68 Delmont caben jag hade tidigare. Jag ringde säljaren på kvällen och snackade lite. Han var supertrevlig och jag fick en bra magkänsla. Han erbjöd sig att genast gå ut och filma bilen och lägga upp på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=MCdMRrwC3JA

Efter att ha funderat någon dag så gav jag ett bud och efter lite förhandlingar så blev bilen min.

För att få hem bilen till mig så anlitade jag Infranordic i Göteborg - de hämtade upp bilen i Portland och körde den till Californina Shipping i LA.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-cef013556a073c8fda0bc37d9c5dd1c7_large.jpg

Där stod bilen väldigt länge tyvärr - pga problem med att få ihop bilar att fylla containern med. Men strax före jul så kom bilen till Göteborg och i början av januari så fick jag den levererad hem till dörren. Infranordic hade då skött allting från Portland till Karlstad. Smidigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-29d9657661ff35a5c7ecfed15104a359_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-92bed51df4e93b5c6bf6b31b6d62ab0c_large.jpg
Här är bilen tvättad och inkörd i mitt garage. Bilen var faktiskt riktigt fin och solid - inga överraskningar!

Nu var det bara att skicka in alla handlingar till transportstyrelsens ursprungskontroll och efter godkännande därifrån kunde jag boka registreringsbesiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-63584f0876fda8f2059822d1a184004b_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-aaf3de45a63e4602a41d330f040bd211_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-b274e79588bf1804e322996aacaa2a96_large.jpg

Allt gick bra och besiktningsmannen var nästan lyrisk över skicket på bilen - kul! smile Åkturen hemifrån till besiktning (1,5 mil TOR) blev första provkörning och bilen gick verkligen helt fantastiskt, kändes att det är en lågmilare. Det var dock halkigt på sommardäck, men -18°C och inget salt så bilen höll sig ren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-89b97895ed1c056175d6f15696ccf001_large.jpg
Äntligen kunde bilen åka upp på pallbockarna och luftfjädringsbygget påbörjas!

Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

Faktum var att jag tjuvstartat lite på luftfjädringsprojektet redan före besiktningen, detta genom att montera mätare samt dra luftslang till dessa.

Eftersom bilen var försedd med 3st extrainstrument i panelen så tog jag bort två av dessa och ersatte med Viair dubbelnålsmätare - en för bakre bäklgar och en för främre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-4d24637699f7d50eecc43d8d0d546597_large.jpg
Här kopplas mätarna in - trångt var det men det gick bra till slut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-c0b97816c1b77ac9b23fa85f03b76414_large.jpg
Färdigt! Mätaren i mitten är kylvätsketemp - den valde jag att behålla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-79fb2b48ffcd71efbc671b9f373c05f5_large.jpg
Jag provade också ut vilken placering av tank och kompressor som blir bäst. Denna position, under hatthyllan, nlir perfekt!

Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

Men, som sagt, efter godkänd besiktning åkte bilen upp på pallbockar och jag började med att riva isär framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-df2ebb23c5500be4c11b0293a7680500_large.jpg

Nedre spindellederna var ett rent helvete att få loss, avdragaren jag använde small rakt av i godset så jag fick gå "all in" med slägghammaren och efter någon timmes massage så släppte det.

Bärarmarna vara fulla av 48 års smörjfett och lort så jag gav dem en ordentlig tvätt med avfettning och stämjärn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-38e0e0f43750e820800253ae7d17eb99_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-58c116c223b1ef8a42fce493328cd26b_large.jpg

Det blev lite skillnad big_smile

Dags att fabricera nedre fästen för luftbälgar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-981c4d3c1526eb0e72fd226b8bf31815_large.jpg

Här har jag klippt ut en mall i wellpapp för att klippa ut en 6mm plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-f6268585b8feea7840c55714a8f8874a_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-de714a9658d1329265b3f177e2fc3e0c_large.jpg
Och här har jag TIG-svetsat plåten mot bärarmen. Det blir starkt!

Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

Övre bälgfästen är 4"-rör med en laserskuren bottenplatta som man skruvar fast mot bälgen. Här har jag svetsat röret mot bottenplattan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-31b9b0dfaf90d01aad2c0aeeed4f0dfe_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-b5356f725c41fbb1ad5861f144bc5d28_large.jpg

Därefter borras hål för genomföring av luftslang:

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-2eee686735e3fbbed7e811b54b2576fe_large.jpg

Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

I går blev det testmontering på bilen av bärarm och luftbälg med fästen fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-1d23e1f835ed760c7ba7e07d227f9fba_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-672a6a0f4361ef5dfd7e3a9bf2f1db2e_large.jpg

Efter att jag hittat en bra position där luftbälgen är centrerad i fjäderfickan (hålet i ramen där spiralfjädern suttit) så  markerade jag bälgens läge på nedre fästet innan jag tog ner allt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-17daff06ee93d4c12c0b5266f94bc376_large.jpg
Borrade hål i centrum av cirkeln för att kunna bulta fast bälgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-db6def74d8156bd1729df2747bcdbc03_large.jpg
Ihopmonterat, dags för ytterligare ett test.

Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

Bak har jag plockat bort spiralfjädrar och genomslagsgummi. Jag hängde dit hjulen och hissade upp bakaxeln tills det tog stopp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-d97f2341133dba594b132f255312212e_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-975d3fe5d9a7758db6d55f84eccc0a90_large.jpg

Som ni ser blir det ganska lågt - men jag har ett problem, avgassytemet går emot bakaxeln och vid max infjädring så trycks det upp typ 30mm närmare golvet. Måste hitta på någon smidig lösning där!

Mickeidiket
5 februari 2015 · 200 Inlägg

Följer. smile

BMW 535D "Kokain" (2004)
Volvo 945 ltt "vinterbil2k18" (1995)
eatorb
5 februari 2015 · 204 Inlägg

Följer, när det är såhär trevlig läsning på första sidan så lovar det gott! smile

pellepervert
5 februari 2015 · 490 Inlägg

följer!! as snygg bil och jävligt trevlig färg. big_smile MEN ett negativt ratten måste va den fulaste som suttit i en amerikanare från 60talet

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Wargen
5 februari 2015 · 46 Inlägg

pellepervert skrev:
följer!! as snygg bil och jävligt trevlig färg. big_smile MEN ett negativt ratten måste va den fulaste som suttit i en amerikanare från 60talet

Tack, kul! smile

Ja den är inte direkt vacker, standardratten är mycket snyggare - men ratten i min bil är annorlunda pga att det är tilt/teleskop som option smile

Liljenfeldt
5 februari 2015 · 121 Inlägg

Riktigt trevligt bygge!

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
pellepervert
6 februari 2015 · 490 Inlägg

Wargen skrev:

pellepervert skrev:
följer!! as snygg bil och jävligt trevlig färg. big_smile MEN ett negativt ratten måste va den fulaste som suttit i en amerikanare från 60talet

Tack, kul! smile

Ja den är inte direkt vacker, standardratten är mycket snyggare - men ratten i min bil är annorlunda pga att det är tilt/teleskop som option smile

okey ja alltid kul med udda tillbehör. Då kan man ta att den är ful big_smile

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
BonnevilleRobban
6 februari 2015 · 66 Inlägg

Grattis till bilköpet.riktigt fin bil du fått tag på.Din delmont cabbe är en av mina favoriter på garaget.
Ska följas

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.
Emil_lindow
6 februari 2015 · 284 Inlägg

Oj vilken taklinje! snygg airride bygge med! ser mycket seriöst ut, följer självklart...

Pontiac Bonneville "2drht 421" (1965)
JourneymanX
7 februari 2015 · 645 Inlägg

Din förra  röda-68 Delmont cab''var superläcker! wink Följer din nya Oldsmobile med fina taklinjer smile Mvh..

epafolle
9 februari 2015 · 718 Inlägg

Detta kommer jag lätt att följa smile.
Kul att se att bilen va i så pass bra skick!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
eatorb
9 februari 2015 · 204 Inlägg

Tänk föresten på att tanken måste pallas upp några centimeter om dräneringen som jebs skickar med ska få plats under tanken smile

TuZx
11 februari 2015 · 528 Inlägg

Ska följas:) läro rikt!

Wargen
11 februari 2015 · 46 Inlägg

HAr varit lite stiltje några dagar, men nu är jag igång igen. Dock inte så mycket att visa på bild. Det absolut viktigaste (och svåraste) i ett luftfjädringsbygge är att hitta optimal placering för främre luftbälgarna. Där är jag nu. Tyvärr var det lite ojämn yta i övre fjädersätet - därför måste jag profilera röret i ovankant så att det sitter bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-bb0923683d4047ad16bc971c4115d44c_large.jpg

Här har jag hittat en bra form. Problemet är att hela röret nu ska kortas ner till ca 70mm (är 100mm högt nu) - alltså gör jag en pappersmall på den utskurna profilen så att jag kan göra om den efter kapning.

Håller också på att träna lite TIG-svetsning emellanåt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-e0ba3eb117a66004dbc04a33ed1745cf_large.jpg

Liljenfeldt skrev:
Riktigt trevligt bygge!

BonnevilleRobban skrev:
Grattis till bilköpet.riktigt fin bil du fått tag på.Din delmont cabbe är en av mina favoriter på garaget.
Ska följas

Emil_lindow skrev:
Oj vilken taklinje! snygg airride bygge med! ser mycket seriöst ut, följer självklart...

PhenomenA skrev:
Din förra  röda-68 Delmont cab''var superläcker! wink Följer din nya Oldsmobile med fina taklinjer smile Mvh..

TuZx skrev:
Ska följas:) läro rikt!

Tak för positiva kommentarer, kul att ni gillar bygget big_smile

eatorb skrev:
Tänk föresten på att tanken måste pallas upp några centimeter om dräneringen som jebs skickar med ska få plats under tanken smile

Jo jag upptäckte att det var lite tight där smile

Senast redigerat av Wargen (11 februari 2015)

Wargen
12 februari 2015 · 46 Inlägg

Så, nu har jag kortat fästet på vänstersidan så att bilen kan bli riktigt låg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-06d0c7b59e6a8144695d8b0700fd1501_large.jpg

Som syns på bilden så går nu nedre bärarmen mot ramen. Dags att trimma till ramen med andra ord. Jag kommer att kapa efter den röda linjen och på så sätt få bilen ca 40 mm lägre. Den gröna linjen visar var jag kapade på den förra oldsen, men det var jag tvungen till pga frigång för bälgarna. Nu har jag en lite annan placering på bälgen samt något mindre bälgar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-0c700c351301d9a10701e16bcd32de95_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18697/18697-17483bd9cb47acbe8e53bfb47d5ad840_large.jpg
Så här låg är den just nu iaf, ska som sagt ner 40mm till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang