Mitsubishi Galant 00 ska snyggas till och servas och få lite extra utrustning.

Mitsubishi Galant som ska bli en snygg och fräsch allt i allo bil med trevligt ljud och bibehållna uttrymmen.
  • 9 Följare
  • 5 758 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 mars 2015
DavidH
12 februari 2015 · 104 Inlägg

Hej!

Jag har en Mitsubishi Galant 2.4 Gdi 00a som jag nyss införskaffat, den är i rätt bra skick men vissa grejer behöver bytas och fixas till.

Mitt mål med bilen är att den ska vara i riktigt bra skick och vara en snygg lite upphottad men ganska orginial i utsendet allt i allo bil med rätt bra ljud men med vikt på funktionalitet och utrymme i första hand.


Mina planer för bilen är


[x] = Klart
[/] = Har hemma/påbörjat
[] = Ej påbörjat


Service och reparation


Byta Kamrem för det är dags snart. [/]

Byta Multirem eller vad det är som ofta viner lite i början när man startar bilen. [/]

Byta olja och filter och tändstift [/]

Laga den rost som finns vilket inte är särskillt mycket vad jag sett. []

Rostskyddsbehandla den []

Fixa så att knapparna på acc panelen har bakgrundsbelysning igen. []

Spänna handbromsvajern och kolla om jag behöver byta bromsbeläggen. [/]

Skaffa led lampor till innerbelysningen och instrument panel. []

Skaffa om det finns led lampor till alla lyktor, anledningen att jag vill göra det är för jag antar att det kommer dra mindre ström från batteriet då vilket bara kan vara bra och så håller dom ju väldigt länge. []

Se om jag kan få till så att lamporna blinkar när man använder fjärlåset ifall det inte är för krångligt. []

fixa så den inte tickar []

Fixa den glappande klockan [x]


Utseende


Tona rutorna i svag toning så det inte blir så stor kontrast mot där det inte är tonat. []

Aluminium pedaler []

Fixa i ordning och lacka om en uppsättning snygga men skrapade 16 tumsfälgar och sätta dit sommardäck på. [/]

Kan hända att den får helt ny lack om jag får tid och ork till det. []

Ev lite led belysning i bilen. []

Inte så mycket för utseendets skull men skaffa och sy dit läderöverdrag till ratten främst för ökat grepp och förhoppningsvis mindre kallt än plasten är på vintern. [/]

Skaffa liten regskylt fram []


Ljud


Bygga en liten baslåda i glasfiber i ena hörnet i baggaget. []

Byta högtalare i hatthylla och dörrar. [/]

Sätta dit ett slutsteg i underkant på hatthyllan att driva hatthyllan och en 10 tums bas med. [/]

Sätta dit lite ljuddämpningsmaterial på dom viktigaste ställena för minskat vägljud och för mindre vibrationer från basen. []




Skriv om ni har några tips eller frågor angående nått! smile




https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-a2afa37f3f8cf422709c2edff0ca4303.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-0deac23b058bfad068c991bb76c62116.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-2cdb4ccbc912db9e330aa5638977a222.jpg

Senast redigerat av DavidH (7 mars 2015)

amoreex
12 februari 2015 · 2 712 Inlägg

Skall följas.
Lite små saker som du säkert redan visste smile

Liten regplåt är hur lätt som helst, ring Transportstyrelsen och säg att du vill ha liten plåt och att din bil finns med i undantagslistan smile
Alla Galanter är i en undantagslista för det wink
Det kan vi tacka "VipMartie" för smile

Sen angående högtalare, i framdörrarna sitter det original 5,25, men de har speciell anslutning, så en 6,5a passar perfekt där i.
Även hatthyllan är det 6,5.
Om du vill ha Högtalare i bakdörrarna är det bara att åka till skroten och hitta en Kombi med samma inredning, så tar du de bakre dörrpanelerna, ( passar perfekt även på Sedan )

Samt innanför dörren sitter det då en vit plastram som högtalaren sitter i, den tar du med, sen har du allt för att montera 6,5or i även bakdörrarna, jag tänkte göra det, men fick tag på skinndörrar från Sedan så skippade det, allt du behöver göra då är att dra nya kablar smile

Tickandet i motorn är oftast lyftarna, kan lösas på två sätt, beroende på hur illa det är, i min förra skrotade Galant 7, så löste det sig med oljebyte samt köra ganska hårt med motorn, höga varv, ( varvstoppet kom inte förens 8500 på den) så kunde varva lite mer än du kan.

Körde hårt ett par dagar, så det blir högre tryck till smörjningen, och blir dem tystare då kan du byta oljan igen för att få ut smutsen,
Min tickar också lite, men endast precis när den är kall första 1-2 minuterna.
Annars får du byta lyftare och det är 16 stycken och runt 200 kr stycket.

Angående att blinkersen blinkar när man låser så måste du in i kabelhärvan till Etacs ( säkringsdosan inne i kupén ) och klippa och skarva lite, jag har schema så jag skall ge mig på det nån gång... kan fixa lite bilder då smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
DavidH
12 februari 2015 · 104 Inlägg

Kul och tack för tippsen! smile

Ja jag läste det nånstans, tack VipMartie! Kostar det något för den nya regplåten?

Jag har tänkt mej 6.5or i framdörrar och hatthylla ja och koppla hatthyllan till slutsteg, har du monterat 6.5or i dörrarna och låter det bra isf? Jag tycker redan dom skallrar en aning med original så det blir nog att dämpa dörrarna lite.

Jag har också läst det att man ev kan varva loss skiten som gör att det tickar och byta olja men också att man kan testa och rengöra lyfarna annars så det löser sej nog.

Ja vore asschyst om du kan fixa bilder och ev schemat också om inte bilderna räcker, har du också originalfjärr och spelar det någon roll? Som det är nu så lyser innerbelysning i några sekunder när man låser upp och släcks när man låser så man ser ju lite men inte lika tydligt som blinkers.
Har förövrigt märkt att den ibland låser sej själv även om man inte rör fjärrkontrollen, vill helst inte den ska det ifall man har nycklarna inne i bilen medan man grejar med nått utanför.

Läste föresten lite i din tråd igen och såg att du lackat plåtfälgarna, blev ju riktigt snyggt! Har du behov av vinterfälgar till den andra galanten så har jag en extra uppsättning 14" mitsubishi alu fälgar.

Att byta till såna bredsprayande spolarmunstycken var en bra ide som jag kommer sno. smile

Ska bli kul o se en video med megabasen igång, hoppas du har dämpat med mycket asfaltsmatta tills dess wink

amoreex
12 februari 2015 · 2 712 Inlägg

DavidH skrev:
Kul och tack för tippsen! smile

Ja jag läste det nånstans, tack VipMartie! Kostar det något för den nya regplåten?

Jag har tänkt mej 6.5or i framdörrar och hatthylla ja och koppla hatthyllan till slutsteg, har du monterat 6.5or i dörrarna och låter det bra isf? Jag tycker redan dom skallrar en aning med original så det blir nog att dämpa dörrarna lite.

Jag har också läst det att man ev kan varva loss skiten som gör att det tickar och byta olja men också att man kan testa och rengöra lyfarna annars så det löser sej nog.

Ja vore asschyst om du kan fixa bilder och ev schemat också om inte bilderna räcker, har du också originalfjärr och spelar det någon roll? Som det är nu så lyser innerbelysning i några sekunder när man låser upp och släcks när man låser så man ser ju lite men inte lika tydligt som blinkers.
Har förövrigt märkt att den ibland låser sej själv även om man inte rör fjärrkontrollen, vill helst inte den ska det ifall man har nycklarna inne i bilen medan man grejar med nått utanför.

Läste föresten lite i din tråd igen och såg att du lackat plåtfälgarna, blev ju riktigt snyggt! Har du behov av vinterfälgar till den andra galanten så har jag en extra uppsättning 14" mitsubishi alu fälgar.

Att byta till såna bredsprayande spolarmunstycken var en bra ide som jag kommer sno. smile

Ska bli kul o se en video med megabasen igång, hoppas du har dämpat med mycket asfaltsmatta tills dess wink

Det kostar 90 kr vill jag minnas, det är ju vad en ny regplåt kostar smile
Rekommenderar att byta bak med så ser de lite fräshare ut wink

Dock behöver du en ny hållare till plåten fram smile

Jag skulle mer rekommendera ett 2 vägs kit i framdörrarna, bara byt ut original diskanterna, blir sjukt mycket bättre smile
Kolla mitt projekt så ser du lite där om det smile

Ja jag skall dämpa mina dörrar inom en snar framtid är tanken, måste dock få tag på lite plåt att klippa till för att få att passa i ett större hål smile

Nej tack, den andra bilen är inte tänkt att ha igång på vintern smile
Annars har jag både 15 tummare samt 14 tummare liggandes, har totalt 4 uppsättningar däck som passar smile

Bara ta munstycken från en Volvo V70 eller liknande från 2006 eller som har liknande munstycken smile
Passar perfekt, dock sitter dem inte lika hårt fast som original så du kan lätt vrida loss dem, men det är ingen fara att dem lossnar smile

Det kommer dröja innan det kommer någon video på ljudet, kanske framåt sommaren eller hösten, beroende på när jag får jobb smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
DavidH
12 februari 2015 · 104 Inlägg

Det var ju inte farligt, vart hittade du hållare till den?
Där bak får man väll inte ha? Orkar iaf inte hålla på och byta till besiktningen smile

Vi får se vad det blir för högtalare men jag ska inte lägga mycket på det, bara liten uppgradering mot original och lite mer bas. Jag har inte kollat dörrarna än men i hatthyllan sitter det ett par Jvc 6.5or men dom låter inge bra, framhögtalarna har mycket mer volym och bas och på min förra galant med original i hatthyllan var det också mycket bättre, så antingen är dom väll kassa eller så behöver dom ett slutsteg för att låta bra men jag tycker inte det för jag köpte ett par rejäla 6x9or en gång och dom var ett hyffsat lyft i ljudet och basen mot original ljudet redan innan jag kopplade dom till slutsteg, jag har ett par andra att testa med hur dom låter så vi får men väntar på varma soliga dagar för att syssla mer med sånt.

Ja jag hittade dessa för bara 40 kr smile http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … AR-586581/


Okej jag förstår, ett nytt rejält slutsteg som behövs eller?

amoreex
12 februari 2015 · 2 712 Inlägg

DavidH skrev:
Det var ju inte farligt, vart hittade du hållare till den?
Där bak får man väll inte ha? Orkar iaf inte hålla på och byta till besiktningen smile

Vi får se vad det blir för högtalare men jag ska inte lägga mycket på det, bara liten uppgradering mot original och lite mer bas. Jag har inte kollat dörrarna än men i hatthyllan sitter det ett par Jvc 6.5or men dom låter inge bra, framhögtalarna har mycket mer volym och bas och på min förra galant med original i hatthyllan var det också mycket bättre, så antingen är dom väll kassa eller så behöver dom ett slutsteg för att låta bra men jag tycker inte det för jag köpte ett par rejäla 6x9or en gång och dom var ett hyffsat lyft i ljudet och basen mot original ljudet redan innan jag kopplade dom till slutsteg, jag har ett par andra att testa med hur dom låter så vi får men väntar på varma soliga dagar för att syssla mer med sånt.

Ja jag hittade dessa för bara 40 kr smile http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … AR-586581/


Okej jag förstår, ett nytt rejält slutsteg som behövs eller?

Nej, men jag menar en ny skylt bara smile

Kommer inte ihåg, men bara Googla Regplåthållare USA plåt :p

Ja, bara köra på, det blir fint, När kommer första updaten då? på projektet? smile

Ja det ser ut som dem, är bara att testa köpa dem, är ju ingen stor summa, 40 kr för 2..  men jag skulle ta dem med art nummer 586581 då det står dem är med "bredspole typ" wink

Nejdå, det lämnar 1500 i 1 ohm, lämnar nästan för mycket, men det behöver ställas in, behöver en adapter till min stereo eller något, då jag endast får bas när jag kör med Radio.. och ingen bas över Blåtand via mobilen :p

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
DavidH
14 februari 2015 · 104 Inlägg

amoreex skrev:

DavidH skrev:
Det var ju inte farligt, vart hittade du hållare till den?
Där bak får man väll inte ha? Orkar iaf inte hålla på och byta till besiktningen smile

Vi får se vad det blir för högtalare men jag ska inte lägga mycket på det, bara liten uppgradering mot original och lite mer bas. Jag har inte kollat dörrarna än men i hatthyllan sitter det ett par Jvc 6.5or men dom låter inge bra, framhögtalarna har mycket mer volym och bas och på min förra galant med original i hatthyllan var det också mycket bättre, så antingen är dom väll kassa eller så behöver dom ett slutsteg för att låta bra men jag tycker inte det för jag köpte ett par rejäla 6x9or en gång och dom var ett hyffsat lyft i ljudet och basen mot original ljudet redan innan jag kopplade dom till slutsteg, jag har ett par andra att testa med hur dom låter så vi får men väntar på varma soliga dagar för att syssla mer med sånt.

Ja jag hittade dessa för bara 40 kr smile http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … AR-586581/


Okej jag förstår, ett nytt rejält slutsteg som behövs eller?

Nej, men jag menar en ny skylt bara smile

Kommer inte ihåg, men bara Googla Regplåthållare USA plåt :p

Ja, bara köra på, det blir fint, När kommer första updaten då? på projektet? smile

Ja det ser ut som dem, är bara att testa köpa dem, är ju ingen stor summa, 40 kr för 2..  men jag skulle ta dem med art nummer 586581 då det står dem är med "bredspole typ" wink

Nejdå, det lämnar 1500 i 1 ohm, lämnar nästan för mycket, men det behöver ställas in, behöver en adapter till min stereo eller något, då jag endast får bas när jag kör med Radio.. och ingen bas över Blåtand via mobilen :p

Okej då är jag med smile

Vi får se, kommer hålla på lite varje vecka om vädret tillåter och målet är allt klart innan sommaren och jag kommer uppdatera här när jag har gjort något nytt som känns kul att visa smile

Ja precis, samma art nummber på båda dock, miss på hemsidan. smile


Jasså man kan behöva sånt också, hadde jag ingen aning om smile

DavidH
7 mars 2015 · 104 Inlägg

Tja! Nu var det dags för en liten uppdate! smile

Jag har beställt och fått hem en del delar som ska bytas på bilen så som
Kamrem
Multirem
luftfilter
kupefilter
oljefilter
bromsbackar
Nya sommardäck

Och jag har även skaffat lite mer utrustning för att kunna fixa med bilen själv


Det jag har hunnit göra än så länge är att dra sladdar till slutsteg men slutsteget tror jag att jag har bränt eller nått pga dålig jordning först vilket jag nu åtgärdat men behöver skaffa ett nytt steg smile

Jag har också åtgärdat den glappande klockan som är ett vanligt fel på Mitsubishi Galant g8, jag fick hjälp av Robin (amoreex), stort tack, och det var precis som han sa att man behövde löda om 4 st lödningar till kontakten i klockan, det var ganska lätt ordnat men den sitter rätt hårt i sina klips så man får va bestämd men lite försiktig så man inte spräcker plasten på klockan när man ska få upp den, sen är det lätt att skruva isär och löda om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-c2ee09553b3ba9339c355a52b3bad19a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-602bd21b0edfd0a67c6dbe5d85314500.jpg
Det är dom fyra inramade lödningarna som behöver lödas om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-706825d5e695c4d89c360cf78417032e.jpg
Tada! Klockan funkar igen!! smile


Sen bytte jag kupefilter idag och det var på tiden såg det ut som och förutom renare fräshare luft så tycker jag även att fläkten låter lite mindre nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103125/103125-a85f27b5302654511191650a69f860dc.jpg
När tror ni det var bytt senast baserat på bilden? smile


Sen så har jag haft ett gnyende ljud ganska ofta som låter ifrån ratten inne i kupen som jag har gjort en tråd om här på garaget bla men inte fått nått svar än, det är också så att jag tycker den varit mer trögstyrd än någon av mina tidigare galanter och colt jag ägt.

Servovätskenivån var iaf under min nivån när jag köpte bilen så jag fylde på till max strecket men ljudet och den något tröga styrningen (inte trög om jag jämför med dom flesta andra bilar men med andra galanter) var kvar.

Jag har sökt och hitade lite olika möjligheter på det och började med det enklaste som funkat för en del på andra bilar nämligen lufta servon på halvhögt varv, så jag gjorde det igår, körde ut på en grusplan och av med locket till servon, i med friläge och 3000 varv och gjorde fulla rattutslag minst 10-20 ggr åt varje håll, kollade servovätskan som enligt vad jag läst då ev ska ha skunkit när luften åkt ur så man får fylla på den hadde istället höjts i nivå till drygt 1 cm över max och bubblade lite grann.

Nåja vad var resultatet av det då, jo vad jag har märkt sen dess så har det gnyende ljudet försvunnit men den är fortfarande trögare att styra än andra galanter jag haft. Så jag är rätt nöjd men jag gillar den där lättstyrdheten så om nån har nått tipps om vad det kan bero på så är jag intresserad.
Min kännsla som det brukar va på dom är att när man startar upp bilen så släpper ratten och blir nästan tyngdlös och går att styra med ett finger utan större problem medans denna är mer som dom flesta vanliga bilar jag kört.

Det var allt tills nästa gång! smile

cars4ever
9 mars 2015 · 834 Inlägg

För de flesta bilar påverkar fjäderbenslagringen det hela, om den kärvar så blir även styrningen trögare.
Beror lite på framvagnskonstruktionen också så vet inte hur väl det stämmer på just den bilen men kanske en tanke iallafall.

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
BMW 730iA "E32" (1988)
DavidH
9 mars 2015 · 104 Inlägg

cars4ever skrev:
För de flesta bilar påverkar fjäderbenslagringen det hela, om den kärvar så blir även styrningen trögare.
Beror lite på framvagnskonstruktionen också så vet inte hur väl det stämmer på just den bilen men kanske en tanke iallafall.

Tack för tippset, finns det några mer tecken man kan kolla efter på att fjäderbenslagringen kärvar och vet du vad man gör åt det isåfall, är det nått man smörjer eller byter? smile

cars4ever
10 mars 2015 · 834 Inlägg

beror på konstruktionen, ibland är det byte som gäller, sannolikt så på nyare bilar medan äldre kan ha ett separat lager (t ex Volvo 940).

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
DavidH
10 mars 2015 · 104 Inlägg

cars4ever skrev:
beror på konstruktionen, ibland är det byte som gäller, sannolikt så på nyare bilar medan äldre kan ha ett separat lager (t ex Volvo 940).

Okej tack smile

professorWinther
17 mars 2015 · 585 Inlägg

Bra tänkt med rostskyddsbehandling. Det är verkligen nått som dessa bilar behöver.

Tänk bara på att slipa bort eller kemiskt omvandla den rost som finns först. Så att du inte bara lägger rostskydd ovanpå.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
DavidH
18 mars 2015 · 104 Inlägg

professorWinther skrev:
Bra tänkt med rostskyddsbehandling. Det är verkligen nått som dessa bilar behöver.

Tänk bara på att slipa bort eller kemiskt omvandla den rost som finns först. Så att du inte bara lägger rostskydd ovanpå.

Jo verkligen, dom bakre skrämkanterna tex är ju ett skämt på dom här men skulle man hålla efter dom ordentligt innan det börjat rosta så är det ju bilar som kan hålla sej fina länge till smile

Jo tack jag ska göra så gott jag kan wink


Din såg ju riktigt fin ut undertill! Jag gillar snöflingorna med! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang