Ställa om mätarställning Volvo 940

Flangstrom
14 februari 2015 · 109 Inlägg

Hallå, jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Ska nämligen byta mätarhus då trippmätare kan starta och stanna lite titt som tätt på nuvarande. Men problemet är att det "nya" mätarhuset står på 33.000 typ och mitt står på runt 21.000. Är det möjligt att ändra om det själv eller måste man skicka in nånstans?
Tacksam för svar.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
zzr94092
14 februari 2015 · 4 378 Inlägg

på min 940-92 jag hade en gång i tiden,så var mätaren utbytt,fanns en sida i instr,boken att skriva in det nuvarande och det nya,var volvo som hade gjort bytet,namnunderskrift o stämpel..men spelar mätarställningen sån stor roll på en gammal 940?

Flangstrom
14 februari 2015 · 109 Inlägg

Näe de gör de väl inte, undra mest om de va möjligt, men få väl bara skriva upp att jag bytt. Tack ändå

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2015 · 26 113 Inlägg

Flangstrom skrev:
Näe de gör de väl inte, undra mest om de va möjligt, men få väl bara skriva upp att jag bytt. Tack ändå

Går det inte att använda borrmaskinsmodellen på dessa mätarhus?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Flangstrom
14 februari 2015 · 109 Inlägg

Mack skrev:

Flangstrom skrev:
Näe de gör de väl inte, undra mest om de va möjligt, men få väl bara skriva upp att jag bytt. Tack ändå

Går det inte att använda borrmaskinsmodellen på dessa mätarhus?

Törs man fråga vad denna metod går ut på?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2015 · 26 113 Inlägg

Flangstrom skrev:

Mack skrev:

Flangstrom skrev:
Näe de gör de väl inte, undra mest om de va möjligt, men få väl bara skriva upp att jag bytt. Tack ändå

Går det inte att använda borrmaskinsmodellen på dessa mätarhus?

Törs man fråga vad denna metod går ut på?

Man liksom snabbar på miltalen på mekaniskt vis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Anders1984
15 februari 2015 · 82 Inlägg

Mack skrev:

Flangstrom skrev:

Mack skrev:

Går det inte att använda borrmaskinsmodellen på dessa mätarhus?

Törs man fråga vad denna metod går ut på?

Man liksom snabbar på miltalen på mekaniskt vis.

Jo det gör det.

Har även för mig att det går att mecka isär o lägga dom i rätt ordning själv.

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
15 februari 2015 · 26 113 Inlägg

Anders1984 skrev:

Mack skrev:

Flangstrom skrev:

Törs man fråga vad denna metod går ut på?

Man liksom snabbar på miltalen på mekaniskt vis.

Jo det gör det.

Har även för mig att det går att mecka isär o lägga dom i rätt ordning själv.

Så länge man inte sabbar kugghjulen så är ju detta också ett bra alternativ.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Flangstrom
15 februari 2015 · 109 Inlägg

Mack skrev:

Anders1984 skrev:

Mack skrev:

Man liksom snabbar på miltalen på mekaniskt vis.

Jo det gör det.

Har även för mig att det går att mecka isär o lägga dom i rätt ordning själv.

Så länge man inte sabbar kugghjulen så är ju detta också ett bra alternativ.

Men hur går man tillväga med borrmaskin? Vart borrar man?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Evildan
15 februari 2015 ·

Flangstrom skrev:

Mack skrev:

Anders1984 skrev:

Jo det gör det.

Har även för mig att det går att mecka isär o lägga dom i rätt ordning själv.

Så länge man inte sabbar kugghjulen så är ju detta också ett bra alternativ.

Men hur går man tillväga med borrmaskin? Vart borrar man?

Du använder exempelvis en avklippt hastighetsmätarvajer.
Du skruvar fast den ena änden i chucken och den andra monteras som vanligt i huset, sedan kör du borrmaskinen tills det önskade miltalet anges.
Eftersom du har ca 900000km att rotera kilometerräknaren kommer det att ta några minuter. wink

zzr94092
15 februari 2015 · 4 378 Inlägg

nu har han ju en elektrisk mätare.

Flangstrom
15 februari 2015 · 109 Inlägg

Nåja, skit i de, orkar ändå inte hålla på att ändra. Jag har fått ett annat problem också. Jag har bytt olika mätare och saker emellan mätarhusen då ena klockan inte passade och nåt gick sönder och ena tankmätaren visade halvtank när jag hade tom tank i princip. Så bytte till mätaren som visade tom tank, men jag var nyss och tankade för 300 kr och den visar ändå tomt, vafan är problemet?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
15 februari 2015 · 109 Inlägg

Den andra mätaren visar för övrigt full tank nu. Den där lilla pinnen som stoppar mätararmen har även gått av om det gör nån skillnad

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
15 februari 2015 · 109 Inlägg

De är lungt, allt funkar nu, skulle sitta en skruv där det stod "sensor". Så nu fungerar allt i mätarhuset!

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Evildan
15 februari 2015 ·

Flangstrom skrev:
De är lungt, allt funkar nu, skulle sitta en skruv där det stod "sensor". Så nu fungerar allt i mätarhuset!

Du hade alltså en skruv lös ...


Volvofolk roll

Flangstrom
15 februari 2015 · 109 Inlägg

Evildan skrev:

Flangstrom skrev:
De är lungt, allt funkar nu, skulle sitta en skruv där det stod "sensor". Så nu fungerar allt i mätarhuset!

Du hade alltså en skruv lös ...


Volvofolk roll

Haha, näe va inte borrat för den skruven i andra mätarhuset

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
MarioBrosus
6 oktober 2020 · 4 Inlägg

Flangstrom skrev:
Hallå, jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Ska nämligen byta mätarhus då trippmätare kan starta och stanna lite titt som tätt på nuvarande. Men problemet är att det "nya" mätarhuset står på 33.000 typ och mitt står på runt 21.000. Är det möjligt att ändra om det själv eller måste man skicka in nånstans?
Tacksam för svar.

Det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.

Volvo 944-816 "Volvo 944-816 En mörkgrön sedan" (1998)
Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

MarioBrosus skrev:

Flangstrom skrev:
Hallå, jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Ska nämligen byta mätarhus då trippmätare kan starta och stanna lite titt som tätt på nuvarande. Men problemet är att det "nya" mätarhuset står på 33.000 typ och mitt står på runt 21.000. Är det möjligt att ändra om det själv eller måste man skicka in nånstans?
Tacksam för svar.

Det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.

Det är 5 år sedan han frågade... Så om inte annat lär ju det önskade miltalet ha ökat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MarioBrosus
6 oktober 2020 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

MarioBrosus skrev:

Flangstrom skrev:
Hallå, jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Ska nämligen byta mätarhus då trippmätare kan starta och stanna lite titt som tätt på nuvarande. Men problemet är att det "nya" mätarhuset står på 33.000 typ och mitt står på runt 21.000. Är det möjligt att ändra om det själv eller måste man skicka in nånstans?
Tacksam för svar.

Det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.

Det är 5 år sedan han frågade... Så om inte annat lär ju det önskade miltalet ha ökat...

Jag tänkte att det finns säker flera som har samma problem med mätarställning efter de býtat mätaren.
Många har undrat  jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Det kan jag svara på det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning såvida man inte jobbat med Omega klockor. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.

Senast redigerat av MarioBrosus (15 oktober 2020)

Volvo 944-816 "Volvo 944-816 En mörkgrön sedan" (1998)
Sebastian442
12 augusti 2022 · 1 Inlägg

MarioBrosus skrev:

Brådhis skrev:

MarioBrosus skrev:

Det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. In Mvh. Mario Brosus.

Det är 5 år sedan han frågade... Så om inte annat lär ju det önskade miltalet ha ökat...

Jag tänkte att det finns säker flera som har samma problem med mätarställning efter de býtat mätaren.
Många har undrat  jag undrar om nån vet hur man ställer om mätarställningen på Volvo 940, inte trippmätaren alltså, utan hur långt den gått. Det kan jag svara på det är väldigt svårt att pilla ner alla småsaker som är nödvändigt för att ändra mätarställning såvida man inte jobbat med Omega klockor. Jag har jobbat med att laga iPhone och lagat urverk sänd mätaren till mig och säg vilka mil den skall stå på. Mvh. Mario Brosus.



Fortfarande aktuellt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang