3890
Sök

Opel commodore bygge, hjälp uppskattas mycket!

3 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej! Mitt första inlägg handlar givetvis om att försöka snappa upp lite av er expertis på området att bygga bil. Förhoppningsvis blir det många mer inlägg inom den kommande tiden!

Så för att inte slösa bort er tid går jag till ämnet.

Min tanke är att "renovera" en Opel commodore (helst från 1969-71, pga förändringar så som större bränsletank), fast göra den till ombyggt fordon. Det jag har planerat än så länge är att köpa en BMW 540 med manuell låda och ha som donatorbil för motor (285 hk), låda, bakvagnen(egentligen hela drivlinan) och bromssystemet. Planen var först att sätta i en Chevrolet 350 (sent 80-tal). Men med tanke på priset för delar(drivlina, etc) och trim för att få upp den i samma effekt som v8:an från 540:n. Samt att jag har förstått att bultcirkeln är samma på BMW:n och Opel:n (rätta mig om jag har fel).

Så till frågorna:
Är det realistiskt att använda en 540 som donatorbil? Eller finns det ett bättre alternativ, ekonomiskt och praktiskt?

Vad bör jag göra för att sfro ska godkänna bilen med effekten (285hk)? Räknar med att vikten ökar pga motor och annat från ca 1200kg tjänstevikt till ca 1400kg och håller sig därför inom 15kw/100kg.

Kommer jag vara tvungen att göra något med framvagnen för att bilen ska anses klara av motorn?

Hur bökigt kommer det vara med elektroniken från BMW motorn?

Vad behöver jag göra för att kunna använda/fästa bakvagnen från BMW:n? Behöver jag skaffa en annan bakvagn?(och inte ha samma bultcirkel som på framvagnen)

Och jag är relativt ny inom bilbygge så allt annat som inte verkat stämma vore gött om ni kunde peka ut det innan jag börjar.

MVH Alfred

PS. Har införskaffat bygghandboken.
Senast redigerat av Alpeace95 (17 februari 2015)

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2015
#2
Du tycker att en simpel Chevamotor blir för dyr och tänker dig en manuell 540 istället???
Bultcirkeln är inte samma, BMW har 5x120 Opeln har väl 4x100.
Byta bakvagn? Har Du tittat under en BMW 540 hur fram och bakvagn ser ut? Allt går men Du har mycket jobb framför dig.  För att få BMW-motorn att fungera så måste Du plocka över i stort sett all el från BMW.n. Jag vet knappt ingen bil som är så fullsketen med elektronik som en 540.
Senast redigerat av saab_sonett (18 februari 2015)


1 412 Inlägg
18 februari 2015
#3
saab_sonett skrev:
Bultcirkeln är inte samma, BMW har 5x120 Opeln har väl 4x100.

Rekord har 4x100, Commodore har 5x120.

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2015
#4
OpelP1 skrev:
saab_sonett skrev:
Bultcirkeln är inte samma, BMW har 5x120 Opeln har väl 4x100.

Rekord har 4x100, Commodore har 5x120.

Jaha sedär. Då lärde man sig något nytt. wink


3 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#5
saab_sonett skrev:
Du tycker att en simpel Chevamotor blir för dyr och tänker dig en manuell 540 istället???
Bultcirkeln är inte samma, BMW har 5x120 Opeln har väl 4x100.
Byta bakvagn? Har Du tittat under en BMW 540 hur fram och bakvagn ser ut? Allt går men Du har mycket jobb framför dig.  För att få BMW-motorn att fungera så måste Du plocka över i stort sett all el från BMW.n. Jag vet knappt ingen bil som är så fullsketen med elektronik som en 540.

Är mycket medveten om att det blir mycket jobb, där av mina frågor. Tanken med att det blir billigare att köpa en donator bil ligger i att jag slipper köpa trim delar till cheva motorn, låda och bakaxel samt bromssysstem. Okej, så hur skulle jag gå tillväga för att föra över elektroniken?

Vad skulle vara ett bättre alternativ?

MVH Alfred

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2015
#6
Alpeace95 skrev:
saab_sonett skrev:
Du tycker att en simpel Chevamotor blir för dyr och tänker dig en manuell 540 istället???
Bultcirkeln är inte samma, BMW har 5x120 Opeln har väl 4x100.
Byta bakvagn? Har Du tittat under en BMW 540 hur fram och bakvagn ser ut? Allt går men Du har mycket jobb framför dig.  För att få BMW-motorn att fungera så måste Du plocka över i stort sett all el från BMW.n. Jag vet knappt ingen bil som är så fullsketen med elektronik som en 540.

Är mycket medveten om att det blir mycket jobb, där av mina frågor. Tanken med att det blir billigare att köpa en donator bil ligger i att jag slipper köpa trim delar till cheva motorn, låda och bakaxel samt bromssysstem. Okej, så hur skulle jag gå tillväga för att föra över elektroniken?

Vad skulle vara ett bättre alternativ?

MVH Alfred

En manuell BMW 540 är väl inte den billigaste donatorbilen. Det finns en bil på blocket för 50000:- Att konvertera en Opel med Cheva v8:a är betydligt billigare och enklare då det gjorts tidigare av flera.  Du har även Opelmodeller med GM v8:or. Admiral t.ex.
Ska du flytta över allt till Opeln så är nog det enklaste att försöka passa in Opelns kaross på BMW:ns bottenplatta.
Eller bygga en rörram som alla BMW-komponenter passar i och sätta Opelkarrossen på. Men då blir det ett amatörbygge.


3 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#7
Okej, dags att skrota BMW iden då... Det som gör mig tveksam mot chevan är att delar för att höja effekt till samma nivå som BMW motorn är lika mycket pengar som halva BMW:n minst(mycket möjligt att jag har kollat på överdrivna delar). Och hur ska jag gå tillväga för att ordna med bultcirkeln på bakaxeln?

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2015
#8
Alpeace95 skrev:
Okej, dags att skrota BMW iden då... Det som gör mig tveksam mot chevan är att delar för att höja effekt till samma nivå som BMW motorn är lika mycket pengar som halva BMW:n minst(mycket möjligt att jag har kollat på överdrivna delar). Och hur ska jag gå tillväga för att ordna med bultcirkeln på bakaxeln?

Bultcirkeln är väl minsta problemet. Skaffa spacers med rätt delning.



Sök