17 februari 2015
Trådstartare
Hej! Mitt första inlägg handlar givetvis om att försöka snappa upp lite av er expertis på området att bygga bil. Förhoppningsvis blir det många mer inlägg inom den kommande tiden!
Så för att inte slösa bort er tid går jag till ämnet.
Min tanke är att "renovera" en Opel commodore (helst från 1969-71, pga förändringar så som större bränsletank), fast göra den till ombyggt fordon. Det jag har planerat än så länge är att köpa en BMW 540 med manuell låda och ha som donatorbil för motor (285 hk), låda, bakvagnen(egentligen hela drivlinan) och bromssystemet. Planen var först att sätta i en Chevrolet 350 (sent 80-tal). Men med tanke på priset för delar(drivlina, etc) och trim för att få upp den i samma effekt som v8:an från 540:n. Samt att jag har förstått att bultcirkeln är samma på BMW:n och Opel:n (rätta mig om jag har fel).
Så till frågorna:
Är det realistiskt att använda en 540 som donatorbil? Eller finns det ett bättre alternativ, ekonomiskt och praktiskt?
Vad bör jag göra för att sfro ska godkänna bilen med effekten (285hk)? Räknar med att vikten ökar pga motor och annat från ca 1200kg tjänstevikt till ca 1400kg och håller sig därför inom 15kw/100kg.
Kommer jag vara tvungen att göra något med framvagnen för att bilen ska anses klara av motorn?
Hur bökigt kommer det vara med elektroniken från BMW motorn?
Vad behöver jag göra för att kunna använda/fästa bakvagnen från BMW:n? Behöver jag skaffa en annan bakvagn?(och inte ha samma bultcirkel som på framvagnen)
Och jag är relativt ny inom bilbygge så allt annat som inte verkat stämma vore gött om ni kunde peka ut det innan jag börjar.
MVH Alfred
PS. Har införskaffat bygghandboken.
Senast redigerat av Alpeace95 (17 februari 2015)