Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 266 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
7 juli 2015 · 294 Inlägg

Jaha, efter en liten paus i projektet har jag nu i alla fall borstat av klumpen, jag tyckte mig se att det fanns några till bulliga former på den , men det var gara olja, underredsmassa och annan gegga.... Det finns fan inga fler pluggar eller lock som ser lovande ut annat än den stora 1/3 upp på klumpen. Kan det vara en nivåplugg där jag då måste sugpumpa ut den gamla oljan och sen fylla upp till kanten? Hoppas få något vettigt gjort nu i veckan...

RobbanGBG
7 juli 2015 · 294 Inlägg

Aha! Tackar för den informationen, skall provas inatt smile

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

kgk skrev:
Prova att skruva ur den lägst placerade av skruvarna som
håller kåpan / locket. Vanlig konstruktion att den dränerar
bakaxeln.
Den stora pluggen är mycket riktigt för påfyllning, när det
börjar rinna ut är det rätt nivå.

Tack! Du har så rätt. Skruvade ut nedersta bulten och oljan rann snällt ut. Vilken enkel och smart konstruktion de fått till smile

Lite oroväckande var dock att både pluggen och bulten kändes lite "krispiga" nära jag gängade ut dem... nästan som om det satt metallspån i gängorna. Skall se om jag orkar plocka ut drivaxlarna för att snygga till bromssköld och annat. Eller om jag bara skvimpar i fräsch olja. Så får jag plocka locket på kardan till hösten och rengöra mer seriöst i samband med att jag fixar bromssköldarna... hmm

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

En helt onödig uppdatering men kanske en hjälp för andra stackare som sitter och googlar på till exempel:

Hur byter man bakaxelolja differentialolja kardanolja i en Opel Kapitän från 1960?

- Jo som kgk så vänligt meddelade ovan så skruvar man helt enkelt ut den nedersta skruven som håller fast locket/kåpan på kardan klumpen, då rinner oljan ut.

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
..... För att få bort bromsskölden som sitter bakom bromsklossarna så blir du tvungen att ta bort drivaxeln.
Du behöver först plocka ner bromsklossarna, skruva loss drivaxeln.
Skruven sitter i hålen som du ser på axeln på bilden, har för mig att det är 4 st.
(Kan blanda ihop den med caprins axel.)
Dra ur hela axeln. Sen sitter skölden lös & bara dra av den från axeln...

Nu när jag ändå tömt kardan på olja tänkte jag prova detta roll

De fyra muttrarna var lätta att ta bort. Så ni sitter bromsskölden löst, men hur hjälper det mig att få ur drivaxeln? den sitter ju fotfarande fast i kardan... Är det nåt sånt här trick nu igen, typ lossa bara nedersta skruven på kardan så losnar drivaxeln också lol Fast hmmm nu när jag tänker på det så sitter det ju iofs några mystiska mojänger där axlarna går in i kardan... Insexnyckel kanske...?

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

Ja det vore smidigt. Hoppas verkligen inte jag måste loss med kardan locket och pilla ut nåt clips som håller fast axeln, har ingen ny packning... Jag ska fråga google smile

RobbanGBG
9 juli 2015 · 294 Inlägg

Har nu även hört från annat hall att det borde bara var att dra ut axeln när man lossat de fyra muttrarna. Men den verkar sitta rätt hart såg. Såg nån red-neck tjoffa loss sin axel genom att använda bromstrumman som glidhammare på hjulbultarna, men jag är lite rädd om gängorna på mina. Kan en sån här funka för att rycka ur axeln?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016770/

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Inspirerad av HG_s fina svetsande så måste jag ju göra nåt. Började med att plocka loss backarna på den bakbroms jag inte hade tänkt fixa egentligen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-9a0256e9fa320e120fd79af037edf15b.jpg
Pinnen på väg ut efter ett himla meckande

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b9aba488333fcff44e96ebeb9a66adab.jpg
Clipset som håller fast pinnen som backarna roterar runt

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-ece444a1e99ab4248d1258ca252be2e0.jpg
Nerplockat

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-590427bd2f31ee2b07ade892df3efc62.jpg
Sådär satt clipset

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Sen var det dags att ta loss handbromswiren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e71b0421abe850a55429e40cba03d214.jpg
Den lilla kulan losstagen från sin hållare. Sitter inte helt praktiskt till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-34e96361ad01c4ccb5291d7372315e6c.jpg
Såhär skall alltså handbromswire me fjäder gå in i trumman. Kan vara bra att veta när allt skall sättas ihop igen. När man skruvat loss de två bultarna går det smidigt att plocka loss fästet och få ut handbromswiren.

Senast redigerat av RobbanGBG (10 juli 2015)

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Efter att ha plockat rent bromsskölden och skruvat loss de fyra muttrarna var det bara kvar att få ut hela paketet. På min bil satt det redigt hårt. Jag använde glidhammaren från biltema (169 spänn) och fick ut det hela utan allt för mycket våld...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-162f29353300178d3d3f28f6dac8da4f.jpg
Så här ser axel - sköld ut "bakifrån", det sitter en kvadrat (som är delad på mitten i två halvor) med ett hål i mellan kullager och sköld på den här bilden har ena halvan av kvadraten halkat ner lite... Tror detta är dina shims HG_.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b02ffcde817abbcaa83fe334960b1cdb.jpg
Plockar man bort shimsen får man ut kullagret genom hålet i skölden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-eb9d66fa91ce058e0e8ba3d8c1578c06.jpg
Såhär "fin" var basidan av skölden hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1853746f652045f330a4f0a93b0998a3.jpg
Insidan var verkar också behöva lite kärlek... :

RobbanGBG
10 juli 2015 · 294 Inlägg

Vet inte om de syns på bilderna ovan. Men det verkarsom om en hel del material försvunnit från drivaxeln, och svart och hemsk är den. Kan det vara metallspån i bakakeln som åker runt och "blästrar" sönder den? Vad gör man i så fall åt det?

Apropå blästring, finns  det nån bra och billig lirare kring Göteborg som kan blästra mina rostiga bromsdelar?

Jag började slipa inatt men efter en massa gnet ser det fortfarande inte bra ut. Rost kvar i skrymslen och vrår samt i en massa porer...

Senast redigerat av RobbanGBG (10 juli 2015)

RobbanGBG
12 juli 2015 · 294 Inlägg

Ha ha, ja lite Kapitänmekning för Dummies är det kanske, men jag måste ju kunna sätta ihop allt igen sen smile

Ska se om jag kan få fram en bättre bild på axeln, jag tycker det är ganska tydligt att det försvunnit material från den.

Annars har jag i vanlig ordning försökt avrosta bromsdetaljerna. Satan vad drygt det är att gneta med roterande stålborste, flap-disk och grovrengörare. Och lik förbenat blir det rost kvar i skrymslen och porer. Blir galen på detta! Provade med min fantasktiska punktböäster från Biltema och visst funkar det till viss del, men det blir ju sand överallt och kommressorn tar ärligt talat slut efter 4 sekunder. Och jag skojar inte, det är fyra sekunder.

RobbanGBG
22 juli 2015 · 294 Inlägg

Håller på att arrangera lite blästring, men det är tufft nu under semestern... Får se hur det går idag smile

RobbanGBG
7 augusti 2015 · 294 Inlägg

Blästring och pulverlackning ordnat. Skall försöka ordna lite bilder smile

Hmm, hur får man in drivaxlarna igen... bara att bonka in eller finns det något ytterligare trick? Värme?

RobbanGBG
9 augusti 2015 · 294 Inlägg

Ja, medan man väntar på att få hem broms grunkor från blästring och lack så kan man alltid polera sina navkapslar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-ae299f0fc4e892671621d2bd619cb2fc.jpg

RobbanGBG
9 augusti 2015 · 294 Inlägg

Men nu har jag fått hem mina upp piffade bakbromsar så då är det väl bara att bonka in dem med lite känsla och finess tongue Pulverlackat, yeah baby cool cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-661d552b565d2f179542ddc8670a9b62.jpg

Senast redigerat av RobbanGBG (9 augusti 2015)

RobbanGBG
10 augusti 2015 · 294 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Ser ut som nya. Iaf på bild smile

Åh, tackar. Ser faktiskt rätt ok ut även i verkligheten smile

Insåg dock att en del detaljer inte följt med till blästring hmm så det blev till att gneta själv med stålborste:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e8218358ebc61ca0617a89827f985ea9.jpg

Den längst ut till höger har inte fått sitt på bilden ovan. Men även den fick smaka borsten till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-06cda94f6e2a328801fe9778688ffe22.jpg
Nötte fan ut borsten med dagens gnet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b7332224095bf5774abc4967af1d4da5.jpg
Efter lite hemkokning i zinkfosfat och lätt anoljning ser de så här ut. Riktigt nöjd med dagens insats faktiskt. Skall bli ett nöje att pilla ihop bromseriet nu smile Batterihållar pinnarna fick samma behandling. Nu när hållaren har fått en snygg pulverlackning duger det ju inte längre med rostiga gamla pinnar!

RobbanGBG
16 augusti 2015 · 294 Inlägg

Jaha, har tryckt in den ena drivaxeln. Själva axeln med hjullager och annat var väldigt odramatiskt att få in. Baserat på graden av våld som fick användas för att få ut axlarna så hade jag förväntat mig något helt annat.

Det trassliga var dock dessa "HG shims" får nog ta och och tejpa ihop hela paketet innan jag bonkar in nästa sida.

Självklart kommenterade dock någon att jag borde återfettat lagren innan jag tryckte in axlarna, efter att jag fått in den första axeln...

Hur "återfettar" man i så fall de här hjullagren, ser ju väldigt välslutna ut... Kan man pilla bort dammskydden utan att förstöra dem?

RobbanGBG
16 augusti 2015 · 294 Inlägg

Ja, inte vet jag. Det sitter ju nån slags gummipackningar in mot utrymmet för drivaxeln där oljan finns, dessutom ser lagren rätt väl förslutna ut. Mannen som ansåga tt lagren skulle "återfettas" baserade det på att de blivit bakade under pulverlackningen av yttre delarna av drivaxeln och att en del fett kunde ha krypit ut då.

RobbanGBG
17 augusti 2015 · 294 Inlägg

Farsan köpte ju denna när den bara var några år gammal och han har ej bytt lager, så de lär vara orginal. Lagren löper trots sin ålder jämnt och snyggt, men går ej att sätta snurr på, så lite fett finns tydligen kvar därinne smile

Att jag skrev att jag tyckte att material ser ut att ha försvunnit tyder nog mest på hur lite jag kan om detta... Axlarna se ut att ha fått en knottrig yta och en viss svampform, men nu när jag kollat på andra drivaxlar ser jag att det verkar vara så de skall se ut, så det är nog lugnt.

Vet ej om jag skall våga försöka pilla isär lagren eller låta det vara som de är och bara sätta ihop allt och hoppas på det bästa...

Senast redigerat av RobbanGBG (17 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang