.

MrRunne
23 februari 2015 · 29 Inlägg

.

Senast redigerat av MrRunne (26 februari 2015)

it_mutt Avstängd
23 februari 2015 · 10 388 Inlägg

MrRunne skrev:
Hej tänkte lägga upp en lite gudie över glykol deras egenskaper och färg.

Det finns fem olika glykoler.
Röd: Gjord för bilar med aluminium i motorn. Den är en så kallad Propylenglykol. Denna glykol är inte giftig.
Gul: Gjord för bilar med aluminium i motorn. Den är en så kallad Propylenglykol.
Blå: Gjord för bilar med gjutjärnsmotorer. Den är en så kallad Etylenglykol. Mycket giftig.
Grön: Gjord för bilar med gjutjärnsmotorer. Den är en så kallad Etylenglykol. Den är mindre giftig än den blå men den är fortfarande giftig.

Blank: Denna glykol är genomskinliga är lite som vatten kallas även industriglykol och är blandningsbar med alla former av glykol.

Man kan blanda röd och gul och man kan blanda blå och grön för de är av samma fabrikat i grunden.
Man får aldrig nånsin blanda en Etylenglykol och en Propylenglykol för mellan de blir de en kemisk reaktion som gör att de tar ut effekten av varandra.

Och ett förtydligande till alla som säger de spelar ingen roll vad det är för färg eller tillverkarna sätter sina egna färger, de stämmer INTE, färgerna är en standard och de är lika oavset tillverkare.

Och till er som säger att detta är fel så kan ja säga att det inte är de för jag utbildar mig till mekaniker så detta är vardagsmat för mig.

Om ni faktiskt vet nån skillnad på gul och röd skriv gärna de.

Du får samma svar här som i den andra tråden;

Utbildar du dig borde du veta bättre.

Det finns ex.vis röd etylenglykol och röd propylenglykol.

Så, alltså är inte färgen avgörande för vilken "glykol" det finns i. Du kan -inte- avgöra via färgen vilken glykoltyp du har.

Det du har rätt i är att man inte ska blanda Etylenglykol och en Propylenglykol. Detta borde vara det enda säkra råd du ger.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skanepiraten
23 februari 2015 · 466 Inlägg

Haha ja jisses ^^ gått in på biltema det senaste ? Där är allt idag bytt till etylen och har färg både blå o röd till exempel..

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 477 Inlägg

Det är fritt fram att posta vad man vill framföra men denna tråd är anmäld pga felaktiga uppgifter. I vanliga fall hade jag inte lagt mig i men en sak kan sägas: Man ska veta vad man häller i oavsett färg. Mer neutral än så i egenskap av moderator kan jag inte vara?

Tråden lämnas öppen tills vidare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 februari 2015 ·

Tog mig friheten att länka in en relativt välbeskrivande glykolguide.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Muttley
23 februari 2015 ·

Trådens namn borde bytas.
Guide utan källor är ingen ordentlig guide. Speciellt inte om den inte stämmer.

Vilken utbildning går du? Och hur kan de vara vardagsmat när du utbildar dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang