Vilken av Biltemas maskiner ska jag välja?

Clear
28 februari 2015 · 18 Inlägg

Hej.
Jag tänkte köpa mig en lite billigare polermaskin och har siktat in mig på en av Biltemas, alternativt någon annan billig, kom gärna med förslag.
Jag vet dock inte riktigt om jag borde välja den för 499 eller den med dubbla trissor för 359? Jag har aldrig använt någon tidigare.

Först och främst tänkte jag använda den till att försöka fixa till baklyktorna på min vinterbil. Jag tänkte också fixa lite stenskott där jag ska våtslipa lite försiktigt med 2000-papper och sedan polera.
Jag funderar även på att öva på att polera/vaxa min vinterbil (en gammal blek 740) innan jag eventuellt någon gång ger mig på min finare bil..

Vad tycker ni, Är dessa maskiner värda priset? Vilken borde jag välja som nybörjare? Det känns som att det är enklare med den för 499 just till baklyktorna tex.

Tack på förhand.

Muttley
28 februari 2015 ·

Enkeltrissan är enklast till lyktor. Och dubbel för lacken.   

Köp båda.   Jag har själv enkeltrissan och den fungerar bra, har haft den länge och aldrig strulat.  Jag har dessutom den med 2. Fast köpte den när micro fanns och de är nog 10 år sen nu och den fungerar fortfarande.

Clear
7 mars 2015 · 18 Inlägg

tkd_rille skrev:
Enkeltrissan är enklast till lyktor. Och dubbel för lacken.   

Köp båda.   Jag har själv enkeltrissan och den fungerar bra, har haft den länge och aldrig strulat.  Jag har dessutom den med 2. Fast köpte den när micro fanns och de är nog 10 år sen nu och den fungerar fortfarande.

Du har nog rätt, jag köpte den för 500kr och polerade lyktorna sedan provade jag idag på motorhuven och bakluckan. Först körde jag med en något hårdare trissa som jag köpte på Mekonomen och körde någon lackrengöring, efter det med en mjuk vågig trissa.
Jag är inte säker på om det var nån skit i den hårdare trissan vi något tillfälle men såg några djupa repor på vissa ställen efteråt, kan ju har varit där innan bara att jag inte tänkte på dem.

Jag tycker det var aningen svårt att köra med en så stor trissa, det drar hit och dit och svårt att komma åt i hörn etc, mest är det väl jag som inte har fått in rätta knycken.
Där jag körde glänser den som aldrig förr i alla fall, dock väldigt repigt. Den var väldigt repig redan så jag är inte säker på om jag har repat något under poleringen. På huven sket jag i lackrengöringen och gick rakt på polermedlet.

Den dubbeltriss-maskinen känns som att den borde vara lättare att komma åt med och lättare överlag som du säger, så jag får nog köpa den ändå.. Ångrar mig lite på den andra faktiskt.

Tänkte lämna in min finare bil nu till våren för rekond och det kan väl gå på 2000 tänker jag? Aldrig gjort det innan. Men köper jag dubbeltrissan och gör det själv på en helg har jag ändå sparat pengar på att köpa båda maskinerna.


Angående polering av lyktorna som jag gjorde häromdagen så såg det fint ut när jag var klar, men dem blev såklart nerskitade på en dag. Idag när jag tvättade bilen från salt och skit, så var lyktorna tillbaka till att vara bleka och repiga från våtslipningen. Är det ett dåligt medel jag har använt som inte klarar ens en tvätt kanske?
Något som rekommenderas?

Muttley
7 mars 2015 ·

Jag använder själv bara enkeltrissa till riktigt usel lack med djupa repor med en valfri rubbing.  Sen kör jag med dubbel för fin yta.  De krävs lite övning innan du får till det.

Hur våtslipa du lyktorna?  Jag kör våt 800, 1200, 2000 polerar med enkeltrissa med compund tror jag de hette och sen ett skydd över det.  Och de håller rätt länge smile

mb_pucken
7 mars 2015 · 5 087 Inlägg

Brukar grovpolera med enkeltrissa och sedan lägga finare medel med dubbeltrissa då jag är rädd för flammor i lacken smile
Angående lyktorna så undvik avfettning på plastglas. Kan göra dom matta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Clear
8 mars 2015 · 18 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag använder själv bara enkeltrissa till riktigt usel lack med djupa repor med en valfri rubbing.  Sen kör jag med dubbel för fin yta.  De krävs lite övning innan du får till det.

Hur våtslipa du lyktorna?  Jag kör våt 800, 1200, 2000 polerar med enkeltrissa med compund tror jag de hette och sen ett skydd över det.  Och de håller rätt länge smile

Jag körde 1000 sen 2000, sedan polerade med Autoglym polermedel. http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … pa279638sv
Kanske skulle kört med nåt annat före? Eller möjligtvis något efter, vax? Eller kan det vara bättre att bara klarlacka?

mb_pucken skrev:
Brukar grovpolera med enkeltrissa och sedan lägga finare medel med dubbeltrissa då jag är rädd för flammor i lacken smile
Angående lyktorna så undvik avfettning på plastglas. Kan göra dom matta.

Det är nog en anledning! Det blev lite avfettning som hamnade på lyktorna också.

Tack för svaren!

Senast redigerat av Clear (8 mars 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang