1649
Sök

Bmw 525tds startar inte

412 Inlägg
5 mars 2015
ÖD är noll läget! smile

649 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Dannne11 skrev:
ÖD är noll läget! smile

Såhär säger Autodata.

Dock förstår jag inte vad BTDC, TDC betyder.

Kan det vara så att TDC är 0 läge och BTDC är "before (0-läge)" ?

http://i62.tinypic.com/hv0wnk.jpg

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

412 Inlägg
5 mars 2015
In a reciprocating engine, the dead centre is the position of a piston in which it is farthest from, or nearest to, the crankshaft. The former is known as top dead centre (TDC) while the latter is known as bottom dead centre (BDC)

Det är olika död lägen verkar det som.
TDC är när kolven är i toppen och BTDC är när den är i botten smile

https://www.youtube.com/watch?v=qPt2qpN4grM
Hittade en video på det

649 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
tack tack! smile

SKa bogsera hem bilen idag och pilla lite på den smile

649 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
ny förpump och startgas så hoppade den igång, dock som förut, ingen tomgång och verkar gå klent. Vitryker som om den vore inne på sista versen också..

ska invänta min indikatorklocka och ställa pumpen och byta insugspackningar sen.

412 Inlägg
6 mars 2015
Det låter som en bra ide!

Med.lem
3 759 Inlägg
7 mars 2015
Danne8331 skrev:
ny förpump och startgas så hoppade den igång, dock som förut, ingen tomgång och verkar gå klent. Vitryker som om den vore inne på sista versen också..

ska invänta min indikatorklocka och ställa pumpen och byta insugspackningar sen.

Startgas är det sista du vill använda i en dieselmotor!

Du har ett hål på svänghjulen som linar med ett hål på sidan av blocket under startmotorn, då har du nollat motorn.

Givetvis kan pumpen stå helt åt helvete fel även om den fysiskt går att montera på motorn, bara några mm fel kan var skillnaden mellan att starta och inte starta.

Vi utgår från att pumpen inte har skruvats med efter att den blev avmonterad, så gör följande.

Lös problemet med förpumpen eller på annat sätt var säker på att du får soppa fram till filtret.

På filtret ska det finnas en liten spak som man kan handpumpa fram soppa till pumpen med.

Lossa pumpen så pass att den går att vrida med hjälp av en gummislägga modell liten, montera den så nära mitten som möjligt. Dra åt.

Lossa alla rör framme vid spridarna,
Handmata fram soppa samtidigt som du kör på starten, nu SKA det komma soppa vid samtliga rör.
Skruva på alla rören till spridarna utom 2 och dra inte åt någon av dom hårt..
Om pumpen inte är trasig och glödstiften funkar borde den starta nu. Om inte, byt läge på pumpen och försök igen.
Senast redigerat av Mr_EmCom (7 mars 2015)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

649 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Varför är startgas så dåligt?

Tack för dina svar, har inte testat det dock, hittar ingen "pump" på filtret.

Har idag bytt dieselfilter, returslangar och insugspackningar, ingen skillnad. Hr försökt att ställa pumpen i olika lägen också men får ingen ordning.

Ska testa skruva dit en annan pump ja har liggandes..

Skulle ta 1 månad innan ja får hem indikatorklockan

Med.lem
3 759 Inlägg
8 mars 2015
Danne8331 skrev:
Varför är startgas så dåligt?

Tack för dina svar, har inte testat det dock, hittar ingen "pump" på filtret.

Har idag bytt dieselfilter, returslangar och insugspackningar, ingen skillnad. Hr försökt att ställa pumpen i olika lägen också men får ingen ordning.

Ska testa skruva dit en annan pump ja har liggandes..

Skulle ta 1 månad innan ja får hem indikatorklockan

Spikar som satan.

Det kanske är 524an som har handpump nu när jag tänker efter.

Är all luft borta då?

luftar gör du med en polare som kör på startmotorn och du står med 17 (eller var det 19) mm nyckel och öppnar ett spridar rör åt gången och ser till att det bara kommer vätska (diesel) vid varje "puff" vid den lösa rörkopplingen, stäng sedan kopplingen medan motorn ännu snurrar (fortsätt 1-6 cyl) var dock försiktig då trycket är högt och kan lätt penetrera din kropp med diesel, öppna inte mer än nödvändigt för "läckage" på spridar rören när ni luftar. OBS viktigt att stänga rörkopplingen medans motorn snurrar (på startmotorn)

Tycker det börjar låta som kass pump..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

649 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Hm okej, inge mer startgas!

Pumpen ja hade liggandes passade inte, är från 524td - mindre hål där den ska in, så va bara att skruva tillbaka gamla

Jag vet faktiskt inte om all luft är borta. Ska testa lufta nästa helg.

När jag drar bort en returslang vid insuget så droppar de bara ur lite diesel där, ska de inte va ett jävla högt tryck där?

Och tillopp till dieselfiltret, ska det vara högt tryck där å? Där rann det ur när jag körde förpumpen(rann ganska mycket, men ska de inte vara ett jävla tryck i dieselledningar?)

Jag är mest fundersam över varför den ryker så mycket vitt.. Kan de verkligen göra de av en felinställd pump?
Senast redigerat av Danne8331 (8 mars 2015)

412 Inlägg
8 mars 2015
Smäll dit 524 pumpen om du vill plocka ut mer effekt! Jätte många som gör det!
Eller sälj den vidare då dom är riktigt svåra att få tag på många gånger!

649 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
Är en elektrisk pump deå, är väl dom mekaniska som e svår att få tag på.

Köpte den pumpen i hopp om att det var en mekanisk(han ja köpte den av sa att det var en mekanisk också) men va ju en elektrisk..

Snart blir det banken och en ny e61 om den här fortsätter bråkas ^^

Folk säger att de inte blir nån skillnad av att vrida på pumpen å, medans andra säger att 1mm fel så startar den inte..?
Senast redigerat av Danne8331 (9 mars 2015)

412 Inlägg
10 mars 2015
Danne8331 skrev:
Är en elektrisk pump deå, är väl dom mekaniska som e svår att få tag på.

Köpte den pumpen i hopp om att det var en mekanisk(han ja köpte den av sa att det var en mekanisk också) men va ju en elektrisk..

Snart blir det banken och en ny e61 om den här fortsätter bråkas ^^

Folk säger att de inte blir nån skillnad av att vrida på pumpen å, medans andra säger att 1mm fel så startar den inte..?

524 fanns väl bara med mekanisk? Jävla lallare som som inte kan säga sanningen -.-

Haha så pass!

Det gör skillnad! Det är jag 99.9999999% säker på!
För om du tänker på det så är det ju olika stora drev vilket betyder att dom snurrar olika fort

649 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Säker på de?
Sa ju att jag vilja köpa gaswire å grejjer till den också, fick med en wire, men tror du de fakns nånstans att fästa den? :p
Va ju lite pengar åt skogen.. Köpte styrservo av samma kille också, som var helt fel.. Man litar nog för mycket på folk smile

Jo de har du ju rätt i, pumpdrevet kanske snurrar tex 2 varv innan motorn har snurrat 1 varv = kan sätta pumpen ett halvt(motor)varv fel ?

Fått hem adaptrar till indikatorklockan nu, har också tillverkat en stopp till svänghjulet inför nollning.

Nästa steg är komptest. Behövs en speciell komptestare för diesel eller funkar min komptestare för bensinare?
Senast redigerat av Danne8331 (11 mars 2015)

412 Inlägg
11 mars 2015
Danne8331 skrev:
Säker på de?
Sa ju att jag vilja köpa gaswire å grejjer till den också, fick med en wire, men tror du de fakns nånstans att fästa den? :p
Va ju lite pengar åt skogen.. Köpte styrservo av samma kille också, som var helt fel.. Man litar nog för mycket på folk smile

Jo de har du ju rätt i, pumpdrevet kanske snurrar tex 2 varv innan motorn har snurrat 1 varv = kan sätta pumpen ett halvt(motor)varv fel ?

Fått hem adaptrar till indikatorklockan nu, har också tillverkat en stopp till svänghjulet inför nollning.

Nästa steg är komptest. Behövs en speciell komptestare för diesel eller funkar min komptestare för bensinare?

hmm venne... 324td har mek om dom är äldre än 88 läste jag någonstans iaf smile
Tråkat när sånt händer... Har dock aldrig haft några problem men den dagen kommer väl också!

Vad är det för mått på stoppet till svänghjulet? Såg en bild och det är ju bara en rundstång med en ansats på? Behöver nämligen göra en för att byta tryckarna! Har redan gjort nollningen för kammen smile

Ja precis det jag syftade på med att den kan hamna fel precis som en fördelare smile

649 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Tänk en 12mm(diameter) rund stång som är ca 100mm lång.
10mm längst ut ska vara 7.9mm diameter

Jag hittade en skrotbit med dom måtten faktiskt :p
Dock var inte hela biten 12mm diameter, var 10mm sedan 12mm i mitten sedan 7.9. Men kan nog gå ändå smile

412 Inlägg
11 mars 2015
Danne8331 skrev:
Tänk en 12mm(diameter) rund stång som är ca 100mm lång.
10mm längst ut ska vara 7.9mm diameter

Jag hittade en skrotbit med dom måtten faktiskt :p
Dock var inte hela biten 12mm diameter, var 10mm sedan 12mm i mitten sedan 7.9. Men kan nog gå ändå smile

haha va?
12x100mm rundstång och längst ut är den 7.9mm eller? smile hur lång ska den ansatsen vara då? borde väl räcka med typ 10mm? smile
Då får jag svarva en sån någon dag! smile

649 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Precis! smile

649 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
Behöver hjälp med pumpinställningen.. Hur fan mäter ja?

kan nån förklara utförligt?.. Å inte bara "snurra 1ans kolv 60 grader före tdc"? Skulle uppskattas!

412 Inlägg
19 mars 2015
det bästa jag kan hitta är det här!

http://workshop-manuals.com/bmw/5_serie … el_system_(m51)/51__inj.pump_regulator_mixt.regulator/3_ra__adjusting_injection_pump_statically_(dde_2)_(m51)/

Den sidan och de 2 följande när du klickar på next förklarar/visar lite halv suddigt hur du gör

EDIT: insåg att länken inte funkar men här är sökvägen typ!

http://i.imgur.com/JfIojgI.png
Senast redigerat av Dannne11 (19 mars 2015)

Sök