Mycket vatten inne på golvet. Renault Megane

Cirreee
4 mars 2015 · 14 Inlägg

Hej,

Köpte här om dagen en Renault Megane väldigt billigt för att ha som pendlarbil.
Den har stått ett tag så det var en del vatten på passagerarsidan's golv och även golvet bakom passagerarsidan.

Förståeligt tänkte vi eftersom det snöat och töat flera gånger om och den bara stått.
Vi la dit blöjor som fick suga upp vattnet över natten och på morgonen var dessa sprängfyllda med vatten. Hade även INNAN jag la dit blöjorna torkat med en stor badhandduk och den fick jag vrida ur vattnet ur sen.

Vi tyckte först att det blev torrare men det blir aldrig det. Det blir nya "pölar" bak och i fram på passagerarsidan så kommer det upp nytt vatten när jag trycker med handen. Är dessa mängder normalt av typ kondens om den stått?

Igår testade jag även att ta bort tygmattan och kolla. Under denna tygmatta sitter en annan sorts matta som även den var dyngblöt. Jag tryckte lite med fingret och den gick sönder direkt. Jag vet inte vad denna matta under är till för och vet inte heller om den ska vara så skör i vanliga fall. Annars tänker jag mer att den har varit så blöt, så länge, att den nu rasar sönder.
Något som läcker kanske eller ska jag fortsätta försöka få bort vattnet?
Jag tänker lite såhär. Om det nu är kondens. Varför blir inte förarsidan lika blöt? Den är ju snustorr.

Hoppas den ligger i rätt tråd! Skriver inte här alls ofta. Tacksam för svar.

Lev livet fullt ut
Slash Saabifierad
4 mars 2015 · 2 026 Inlägg

Det hör inte till det normala att den bli så blöt. Även om en bil står så är det inte tänkt att den ska samla på sig vatten på det sättet. Antingen är det rosthål under bilen på sidan det kommer in vatten så kondens letar sig upp eller så är det någon dörrlist som inte håller tätt/dörr på glänt.

Har bilen taklucka? ibland kan dräneringskanalerna vara igensatta så vattnet börjar leta sig runt till andra ställen, då kanske just till den sidan som är dyngsur.

Det kan även vara läckage från antingen värmepaketet.

Den andra mattan kan vara en ljuddämpningsmatta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Cirreee
22 juni 2015 · 14 Inlägg

Det var hål, två stycken.

Först tyckte jag inte att hålen gick hela vägen igenom. Men efter att jag tog bort mattorna och diverse tyg så såg man hålen ner igenom golvet. Tur att bilen var billig och att det bara var en tillfällig pendlarbil.

Tack för svar iaf!

Lev livet fullt ut
uhlin
22 juni 2015 · 2 834 Inlägg

Om det var hål i golvet så tror jag nog inte vattnet letat sig in där i dessa mängder, mig veterligen rinner inte vatten uppåt roll

Tror däremot mera på igensatt avrinning från luftintaget framför rutan, eller nån dörrlist som sagt tidigare.

Cirreee
24 juni 2015 · 14 Inlägg

uhlin skrev:
Om det var hål i golvet så tror jag nog inte vattnet letat sig in där i dessa mängder, mig veterligen rinner inte vatten uppåt roll

Tror däremot mera på igensatt avrinning från luftintaget framför rutan, eller nån dörrlist som sagt tidigare.

Fast det var två hål. Ett precis under passagerarstolen och ett "bakom" stolen, alltså golvet i bak. Jag tänkte mer att den kanske har stått avskilt nånstans på mycket snö, så att snön liksom töat under bilen. För vi har letat men det enda tänkbara som vi ser är hålen.

För någon månad sedan så satte vi en provisorisk lagning i bakre hålet och där är det nu torrt.

Senast redigerat av Cirreee (24 juni 2015)

Lev livet fullt ut
Nurminen_
24 juni 2015 · 714 Inlägg

Tycker oxå det verkar märkligt. Haft flertalet bilar med rosthål Men aldrig haft i närheten av så där mycket vatten som du säger...

men nu verkar det ju funka iaf och det är ju bra smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Cirreee
24 juni 2015 · 14 Inlägg

Ja märkligt är det iaf, det är ju alla jag pratat med överens om. haha.

Ja. Nästa vecka byter jag bil men också problem - får en Saab av brorsan men turbobyte behöver göras. Den är dock 15 gånger fräschare och en kombi, vilket vi behöver smile

Lev livet fullt ut
Helixx
1 juli 2015 · 2 Inlägg

Hej
Det är dräneringsrören från friskluftsintaget (det finns 3 st rör) som är täppta med växtdelar (troligen), typ barr löv etc.
Det finns ett dräneringsrör i varje hjulhus bakom innerskärmen. Samt ett i mitten ovanför avgasröret.

I slutet av dräneringsrören sitter det en ventil som skall släppa ut vatten.
Men om röret blir täppt funkar det inte.

Dra loss ventilerna så slipper du problemen med vatten på golvet.
Då kan ev. skräp i dräneringsrören följa med vattnet utan att fastna i ventilen.

Senast redigerat av Helixx (1 juli 2015)

Cirreee
1 juli 2015 · 14 Inlägg

Mamma ville ha bilen tills den ska besiktas så jag kan be min bror kolla detta. Tack smile

Hålen måste endå svetsas misstänker jag även om mestadelen av vattnet inte kommer därifrån.

Lev livet fullt ut
Helixx
2 juli 2015 · 2 Inlägg

Hej Cirreee,

Du, belive me, det är dräneringsrören som är problemet, jag har haft samma problem på min Megane.
Det är inte så svårt att fixa, hissa upp bilen och:
1. ta loss hjulet och sedan
2. demonterar du innerskärmen och dra bort ventilen från dräningeringsslangen eller skär bort/av den med en kniv om den är limmad.
3. Gör ren dräningeringsslangen med hjälp av en ståltråd, se till att dräningeringsslangarna är rena!!!
4. Sedan måste du tyvärr torka ur bilen också...
5. Det innebär att demontera stolar och golvmatta och torka ur bilen med hjälp av värmefläktar.

När jag fick detta problem med min Megane lämnade jag in den på Hedin bil i Göteborg och de gjorde ett mycket bra jobb och de berättade vad som var problemet.

Problemet med stopp i dräningeringsslangen kom med modellerna Clio och Megane för många år sedan.
Nu är det tredje generationen som produceras och fortfarande monteras dessa jävla ventiler i dräningeringsslangarna.

Tvyärr är det helt omöjligt att prata med Renault om detta problemet, jag har försökt...

Det är bara att googla så ser man att samma problem finns med Renault Clio och Megane i alla europeiska länder.
Men det skiter Renault i...

Men det är inte bara Renault som har detta problem även Kias modeller tex råkar ut för samma problem...

Lycka till! Hoppas du får ordning på Meganen!

Senast redigerat av Helixx (2 juli 2015)

Cirreee
3 juli 2015 · 14 Inlägg

Tackar!! Ska göra detta redan ikväll big_smile

Lev livet fullt ut
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang