Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Hej igen Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här
Men saker har det hänt ska ni veta
Till en början så har jag nu skaffat mig en egen garageplats Det var väldigt praktiskt då det nya garaget bara ligger 100m från polarens garage där jag hade bilen innan Så det blev att sänka ner bilen på hjulen igen o putta upp den till det nya garaget
Sen när bilen var inne så släpade vi även över de lilla spöket till nya garaget
O nu var dem inne Både bil o motor på nya platsen
Ännu ett paket från Kl-racing haha är inte de första direkt De innehåller: *6p sinter lampell till BMW lådan *Grenrörspackning i koppar *Turbopackning i rostfritt *Packning, olja in/ut i turbon
Det första jag gjorde när jag hade flyttat över allt till nya garaget var att skruva bort turbo och grenrör En bekant rekomenderade att jag skulle använda rostfria skruvar, brickor o muttrar på grenrörssidan då vanliga galvade skruvar blir glödgade o sträcker ut sig o då tappar spänsten vilket då leder till att grenrör o turbo kan bli löst så då var de bara att fixa de Nu fick även den nya grenrörspackningen åka dit Denna ska jag förhoppningsvis inte lyckas skjuta Även nya rostfria pinnbultar till grenröret
Sen fick grenröret åka dit med nya rostfria brickor o muttrar
Efter det så åkte turbon dit med sin nya packning samt rostfria skruvar
När dem sakerna var på plats så kunde jag börja bygga samt punkta downpipen
Här har jag börjat kolla o rengöra växellådan lite
Sen så tog jag mig an växelspaken började med att borra ett hål samt gänga i toppen på "knoppen" Här ska launch knappen sitta
Såhär såg alltså spaken ut innan jag började modda den igen
Sen kapade jag av den och tillverkade en förlängningsbit Här ser man öven att jag svarvat till rören så dem ska gå i varande och styra mot varandra så det blir rakt o fint
När de var klart så svetsade jag ihop det o sedan lackade spaken svart Här ser man även hålet jag borrat i spaken där sladdarna från launchknappen ska komma ut
Sen så fick sig lagret lite kärlek rengjordes samt så tröck jag in nytt fett
Som avslutning delar jag med mig av två teaser bilder Jag fick hem ett litet paket här om dagen också det innehöll ett snapoff nav samt en turbomössa
Även några meter bränsleslang det byggs bränslesystem för fullt men de sparar jag till nästa uppdate, så får ni lite i taget
Det var de jag tänkte visa nu Hoppas det var något spännande o kolla på samt läsa
Tjabba Nu var det länge sedan jag uppdaterade Men det har ändå hänt saker i garaget
Har dock blivit ett litet uppehåll i meckandet med 740in då polarens motor rasade så vi fick lov o ta o byta den först Men igår blev vi klar med den så nu kan jag köra på med min bil igen
Han har köpt alla grejjer från min setup jag körde i somras så det kommer bli riktigt nice
Men hur som helst så har det hänt mycket i garaget men inte så mycket uppdaterande Det finns väldigt mycket bilder men jag få dela upp de på två omgångar
Kan börja med att jag nu dragit klart bränsleslangarna under bilen
Har inte någon direkt bra bild men här är de draget i alla fall
Sen började jag bygga ihop min platta där catchtank, pump o filter ska sitta
Först skruvade jag fast alu-ramen jag byggt i bilen Alu-plattan som grejjerna sitter på ska sedan skruvas fast i denna ram
Här är den på plats o inkopplade två inkopplade slangar Var tvungen att ge hatthyllan en liten snyting för att catshtanken skulle komma in
Sedan så fick jag lite brist på saker att göra så det fick bli lite intercoolerfixande Här syns även skönheten
Jag började med att ta bort plastklippsen som håller ihop balken med plasten på kofångarna Jag kommer ha dem delningsbara
Sen svetsade jag fast två plattor som jag sedan skruvade fast intercoolarn i
Dock blev jag inte nöjd med placeringen då den kom lite väl långt ner tycker jag Så det var bara att demontera o bygga om
Denna gång svetsade jag fast vinklar se den kommer upp ca 50mm
Jag byggde det så att den precis inte ska synas genom grillen för de tycker jag inte om
Så nu är jag i alla fall nöjd till en början får se hur det blir när man sänker ner bilen på backen sen Nu när ICn kom upp lite så var jag tvungen att kapa av original bogser ögglan Men då passade jag på att bygga mig en egen istället Även bak då jag inte haft någon där innan Originalet var trasig
Här är början Jag bockade 12mm rundstång o sedan svetsade fast den på ett plattjärn
Sen tog jag ett tjockarde plattjärn o borra hålbilden til baköglan samt fräste ner den till rätt tjocklek Även byggde en liten box på den främre öglan Allt helsvetsades självklart med TIGen
När dem var färdiga så lämnade jag in dem på pulverlakering
Sen var det dags att ta sig an motorn igen
Jag svarvade en addapter för att kunna montera oljetrycksgivaren också Även en lambdamutter tillverkades
Sen byggde jag om oljereturen lite då den går så nära grenröret, så vill inte ha en slangböjj precis där
Här förberedes de med stroppar för att kunna hänga upp motorn i lyften
Jag bestälde en 763 tryckplatta som jag nu har fått Så nu kunde jag äntligen börja montera ihop saker
Polaren som rengör svänghjulet de tackar jag för
Sen var det bara att skruva ihop det gick hur smidigt som helst
Men sen skulle det ju självklart komma något som dummade sig Inkommande axel i växellådan är 12mm och lagret i motorn är 15mm o jag har letat runt som en galning efter ett sådant lager men dem måtten jag behöver finns inte som någon standard Så jag fick svarva mig en hylsa som gick på axeln, den är även en förlängning då BMW lådans axel är för kort för att komma ända in i lagret
Sen smack o boom så åkte lådan på plats moterades även ett nytt urtrampningslager från BMW
Här hänger maskinen som jag pillat med i några månader nu o nu är det äntligen dax att lyfta i den
Nu var den äntligen påväg i bilen
Tadaaaaa
Det är så bilen står nu men mer kommer inom kort för i torsdags kom det ett väääldigt roligt paket Är det någon som kan gissa vad de är??
Som avslutning visar jag några bilder från monteringen av rattnavet
Sportigt att kunna hänga av ratten Lite coolt att ha samt så är det väldigt skönt när man ska hålla på i bilen o man kan flytta ratten o få mer plats Även bra av säkerhetsskäl om man ställer bilen någon stans så kan man ta ratten med sig
De var de jag hade nu Mer kommer inom kort Ha det bra o kommenetera gärna vad ni tycker