Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Måste faktist ge dig lite cred och säga att det är de intressanta projektet på väldigt länge jag läser om, kul att du tillverkar så mycket själv. Keep up the goodwork!
Tack så mycket! Det var kul o höra Ja då får man det ju lite personligt också inte kul att vara som alla andra
Började med att bygga ihop tankarmaturen Mitt gamla "armaturlock" var jätterostigt så det byggde jag ett helt nytt
Så här är alla delar Med en ny bränsletålig slang från hydroscand
Och här var den ihop Jag fick byta pumpen då den skurit av någon anledning Den funka innan jag tog den ur bilen Jag lödde även dit nya kablar
Sen monterades den i tanken och sedan åkte tanken på plats
Sen kopplades slangarna in Dock hade jag inte tillräckligt med slang så en slang fick vänta
O när den var uppe så drog jag ut alla kablar från styrsystemet ut i motorrummet Det var väääldigt svårt att få igenom alla kontakter men det gick till slut
O när dem var dragna så fick äntligen handsfacket åka dit och VEMS boxen monterades Här syns även kontakten som man kopplar till datorn
O tillslut så kopplades den ihop med originalhärvan
Riktigt rolig läsning o kul med massa bilder. Måste vara gött o ha tillgång till massa maskiner så man kan göra egna saker. De e nog det jag kommer falla lite på när jag väl kommer börja på mitt 16v turbo bygge. Men har fått en del idéer o det tackar jag för. O de där styrsystemet ska jag nog med kolla lite närmare på.
Tack! kul att höra Ja det är guld värt att kunna fixa själv Dels får man det precis som man vill samt så sparar man en hel del pengar på det Kul att jag kunnat inspirera dig! Det tycker jag absolut du ska göra!
Som sagt ja. Det e guld värt o kunna bygga egna saker. Ble bra med armaturen. Måste vara kul o börja dra i VEMS:et. Vet du var du ska vända dig fär att få det mappat ??
Riktigt fin men en fråga hur grova kablar kör du till soppapumpen? Såg lite klena ut eller matar den pumpen bara fram till huvudpumpen?
Joo dem är inte så tjocka men jag tog samma tjocklek som de var original till den pumpen så de borde ju funka kan jag tycke Aa precis de är en förpump som enbart fyller catshtanken
Riktigt rolig läsning o kul med massa bilder. Måste vara gött o ha tillgång till massa maskiner så man kan göra egna saker. De e nog det jag kommer falla lite på när jag väl kommer börja på mitt 16v turbo bygge. Men har fått en del idéer o det tackar jag för. O de där styrsystemet ska jag nog med kolla lite närmare på.
Tack! kul att höra Ja det är guld värt att kunna fixa själv Dels får man det precis som man vill samt så sparar man en hel del pengar på det Kul att jag kunnat inspirera dig! Det tycker jag absolut du ska göra!
Som sagt ja. Det e guld värt o kunna bygga egna saker. Ble bra med armaturen. Måste vara kul o börja dra i VEMS:et. Vet du var du ska vända dig fär att få det mappat ??
Tack Ja det är kul känns som ett rejält framsteg Jaa, jag ska mappa bilen på Rydemark motoroptimering
Riktigt fin men en fråga hur grova kablar kör du till soppapumpen? Såg lite klena ut eller matar den pumpen bara fram till huvudpumpen?
Joo dem är inte så tjocka men jag tog samma tjocklek som de var original till den pumpen så de borde ju funka kan jag tycke Aa precis de är en förpump som enbart fyller catshtanken
Igår så testade jag att montera mitt stolsfäste med min hydrauliska handbroms Den passade perfekt!!!! På första försöket! O den känns riktigt bra
Är riktigt nöjd nu återstår de bara att testa den o se om de känns lika bra "in action"
Sen så kom vi till motorn igen Här står den...på original-motorkuddarna som är väääldigt mjuka kommer inte funka då grenröret ligger emot balken
Så det kommer ju inte funka så motorn fick åka ur igen Det går fort 20min senare så stod den på en vagn vid sidan av
Så jag har funderat lite över vad för motorkuddar jag ska köra med. Var först inne på att köpa nya original samt ha ett momentstag som tar upp vridkraften, men insåg att det inte kommer funka tillräkligt bra. Samt så tycker jag dem var väldigt dyra så jag spånade vidare Har frågat runt en del o dem flesta säger hockeypuckar har varit lite emot det förut då jag tycker det borde bli fel med kraften. som blir helt stum ut i skruven åt ena hållet (om ni förstår hur jag menar)
Dock så tog jag beslutet att testa det i alla fall efter jag pratat med en kille som är väldigt duktig på trimmande o s v Så det vart att åka till Sportbutiken o leta rätt på några stycken
Jag har läst att 3st ska vara rätt höjd o så var det också när jag mätte Originalkuddarna var 80mm höga o 3st puckar blev 75mm höga sen satte jag upp dem i svarven o borrade ett 10.2mm hål i dem Sen svarvade jag en bricka som sitter på motorsidan som fördelar ut kraften En 125mm lång M10 gängstång o två nielock-muttrar o några briclor :9 sen drog jag dit de
Sen när paketet ändå var ute så passade jag på o kollaom slavcylindern jag fick med lådan passade med min koppling Det gjorde den ju inte Som tur var så var axeln lite för lång så den gick inte att trycka in helt Men det var ju lätt fixat o bara kapa av 5mm Är det någon som vet om det är så de ska vara ? Ska cylindern gå helt i botten när kopplingen är i "vilande" läge?
Här ser det ut som att dem har förlängt axeln sedan innan
När allt var ur så passade jag även på att svetsa om växellådsbalken lite den blev lite väl låg förut då den var lägre än själva balkarna under bilen O så ville jag ju inte ha de att om man körde emot något så var det den som skulle ta i först, som lägsta punkten Så jag kapade av en bit o svetsade om den lite
Sen blästra rent o lacka om på nytt
Efter det så satte jag dit turbomössan o sen lyftes motorn i igen
Här ser vi hur motorkuddarna blev Är riktigt nöjd faktiskt blev snyggt och känns riktigt stumt Sen återstår det ju att se om det kanske blir för sumt så det låter jobbigt i karossen men det återstår som sagt att se, men vi hoppas på att det blir bra
Nu ska jag sova Lägger in en liten avslutsbild på polaren
Det har ju blivit en del tidiga mornar o sena kvällar på sistone Så här om dagen så la sig polaren i baksätet o sov ett litet tag haha det måste jag testa någon gång
Hej Nu har det hänt lite i helgen så slänger upp vad som hände i lördags
Det började med att jag var o storhandla på biltema Jag använde kundvagn för första gången Det blev i alla fall att köpa de som jag kunde komma på att jag behövde
Sen bar det av mot garaget Började med att bocka en aluminiumplåt o borra några hål
Klistra dit flockmatta så det blir fint
Sen skruvade jag dit fästet för brandsläckaren och monterade den vid skidlucka i bilen Istället för kudden som sitter där original
Sen dit med baksätet Blev riktigt nöjd
Här ser man även mitt fina hängande innertak
Efter det blev de att svarva ner remhjulet vid vevaxeln Eftersom jag har de bredare 16V drevet som jag mätte är 4,1mm bredare än original 8v så fick jag svarva ner det 4,1mm så remmarna hamnar i linje
I fredags så kom det även ett litet paket Stödlager samt stödlagerhållare till kardanaxeln
Så det blev att leta rätt på en M90 kardan som jag rengjorede o pressa bort de gamla stödlagret
Här är den rengjord och de nya grejjerna vid sidan
Sen pressades allt ihop
Sen när de var på plats så smetade jag på lite fett utanpå
Som avslutning så blästrade jag o lackade stödlagerplattan Mer gula detaljer under bilen
O med den bilden så avslutar jag denna uppdate Mer kommer!!
Det var bra fynd du gjorde! Extra plus för släckaren, det borde alla ha i bilen. Har testat en del olika stödlagerhållare, och den från KL Racing är den enda som inte ger vibrationer upp i karossen av dom jag testat.
Det var bra fynd du gjorde! Extra plus för släckaren, det borde alla ha i bilen. Har testat en del olika stödlagerhållare, och den från KL Racing är den enda som inte ger vibrationer upp i karossen av dom jag testat.
Vart inte så mycket fynd De vart rätt dyrt kan jag erkänna Ja jag känner att man inte ska snåla på den fronten jag har ju även en till liten precis brevid förarstolen Hellre en för mycket än en för lite
Okej vilken tur jag har faktiskt hört talas om o läst lite om de där med vibrationer o var lite orolig för det Men vilken tur att du tyckte att KLs var bra då då kan jag lugna nerverna lite
En grej jag kan tipsa om gällande stödlagret är att fylla de med sikaflex, då kommer de hålla bättre och inte omöjligt att de vibrerar mindre också. Tänkte eftersom du jagar lite mer effekt nu kan de vara dags att börja fylla stödlagret för att förstärka de lite
En grej jag kan tipsa om gällande stödlagret är att fylla de med sikaflex, då kommer de hålla bättre och inte omöjligt att de vibrerar mindre också. Tänkte eftersom du jagar lite mer effekt nu kan de vara dags att börja fylla stödlagret för att förstärka de lite
Okej Då kanske jag ska kolla på det Vad är det som är extra bra med det?
Okej Då kanske jag ska kolla på det Vad är det som är extra bra med det?
Gummit i stödlagret kommer inte mattas ut lika snabbt om du fyller eftersom de inte kan röra sig då.