Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Fyll det bara med något som är flexibelt. Anledningen till att många lagerhållare ger vibrationer är att dom är för kompakta, Volvos eget inräknat. KL:s är precis som Volvos var förr, så det funkar bra.
En grej jag kan tipsa om gällande stödlagret är att fylla de med sikaflex, då kommer de hålla bättre och inte omöjligt att de vibrerar mindre också. Tänkte eftersom du jagar lite mer effekt nu kan de vara dags att börja fylla stödlagret för att förstärka de lite
Okej Då kanske jag ska kolla på det Vad är det som är extra bra med det?
Gummit i stödlagret kommer inte mattas ut lika snabbt om du fyller eftersom de inte kan röra sig då.
Fyll det bara med något som är flexibelt. Anledningen till att många lagerhållare ger vibrationer är att dom är för kompakta, Volvos eget inräknat. KL:s är precis som Volvos var förr, så det funkar bra.
Okej ja får se hur jag gör de sitter uppe nu i alla fall utan någon förstärkning
Tjabba Tänkte slänga in några bilder lite snabbt Så skriver inte så mycket då jag är trött o ska sova
Kan börja lite lätt med att igår kom jag över 4st 17" däck med 3mm kvar på Alltid bra att ha om man skulle råka slinta med kopplingen något i sommar Men gratis är gott
Eftersom jag kör med BMW låda så behöver jag bygga om växelföraren Min växelspak är ju tillverkad efter att passa Volvo så jag fick sammansätta Svensken med Tysken De punktades i läge under bilen
Sedan TIGa jag ihop det
Sen fick den bli blästrad och sedan lackad GUUUUL! svarvade även två distanser i mässing så det inte blir något glapp
O här var den monterad
Sen började jag ta mig an kopplings-slangen var tvungen att tillverka några adapterar så det skulle passa mot slavcylindern samt mot bilens rör Fick även göra om adaptern på cylindern igen då det blev för trångt mot växellådstuneln
Det var de lilla för nu Har mer men orkar inte skriva mer nu Haha
Hej Igen Nu tänkte jag fortsätta lägga upp lite bilder
Kan börja med att jag nu har slängt ut mitt hängande innertak Det kommer bli nytt svart istället Men det blir senare, när bilen går igen
Jag monterade dit slavcylindern till kopplingen med min lilla adapter samt med ny slang Ny pressad hydraulslang
Sen när jag låg där under så monterade jag upp kardan, stödlagerplattan samt ambulansstaget
Sen ställde jag in växelspaken till rätt längd
Efter det så började jag fixa med tryckrörsbygget Startade med att såga hål i dessa plåtar för att dra upp rören här
Sen moddades kofångaren
Missade att fota under själva bygget av tryckrören Men här är några bilder på det färdigpunktade resultatet Missade helt att fota den andra sidans rör
Här är en bild på när båda tryckrören sitter på plats Det blev 3" rör på spjällsidan och 2,5" rör på turbosidan detta för att få ner volymen i systemet och då få lite snabbare spool-up är tanken
Här kommer dumpen hamna
Har börjat göra fäste för oljekylaren också
Började även dra lite kablar o dela upp dem o lägga dom dit de ska
Avslutar med dessa två bilder Börjar ju få ett litet helhetsuttryck nu i alla fall
De var de jag hade för nu Hoppas det var något kul o se på det tycker i alla fall jag
Ser riktigt snyggt ut allt! Blir lite trångt när man ska få plats med alla kylare i fronten. Fick också själv bygga fäste och tvärbalk till min oljekylare till automatlådan.
Ser riktigt snyggt ut allt! Blir lite trångt när man ska få plats med alla kylare i fronten. Fick också själv bygga fäste och tvärbalk till min oljekylare till automatlådan.
Tackar Jo, eller jag tycker det blev ganska luftigt ändå Trots rören o allt som ska dit Men vi märkjer väll när de är färdigt
Har börjat bygga screampipen till wastgaten Den kommer jag ha ut genom kofångaren framför höger framhjul Så det var bara släpa fram svetsen samt lite rörböjar o flexrör o sedan sätta igång
Börjar med en 90° böj ut från wastgaten som sedan övergår till fläxrör Detta för att ta upp lite vibrationer så någonting inte knäcks Jag svarade igår på en komentar att jag tyckte det var bra med plats o inte så farligt trångt men här var det ganska trångt kan jag medge Var ju tvungen att modifiera min 90° böj lite Sedan framåt o emellan grenrör o motorfäste
Sen kommer jag ut på andra sidan o ner längs balken där jag fäster röret med en klamma Sen en böj o in under balken o sen en till böj så jag kommer upp mot plåten där jag fäster med ännu en klamma
Så här långt så ser det ut såhär
Så nu när jag väl kommit ut till kofångaren fick hålsågen komma fram igen o lätta plasten i min kofångare ännu lite till Titut!!!
Nu så fick jag leta fram ett stump rostfritt rör som kunde få bli slutröret En till liten böj fick komma på plats så jag kunde vinkla slutröret lite neråt bakåt som jag ville Inte optimalt flöde där i slutet men jag tror inte det kommer vara några bekymmer med för dåligt flöde
O sedan på med läppen o se lite helhet Jag blev riktigt nöjd Nu återstår det bara att helsvetsa det de får bli här i veckan samtidigt som jag svetsar tryckrören
Som avslutning så ska jag visa några bilder på vad nästa del som kommer fixas med Oljesystemet Jag ritade upp en liten ritning på hur jag ska koppla det
Sen två bilder på min egentillverkade oljefilterförflyttare som snart ska få hitta en plats i motorrummet
De var de jag hade för nu Mer kommer nog imorgon
Nu ska jag sussa kudden Så ha det så bra o lämna gärna en kommentar eller en fundering