Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Halå Då var det dax att visa lite bilder på vad jag han med idag
Börjar med att jag var o hämtade ut ett paket med min oljetermostat Nu kom jag bara till frågan Någon som vet hur den ska kopplas? alltså vilka slangar som ska in var?
Sen började jag göra ett fäste för oljefilterförflyttaren Jag punktade ihop sedan helsvetsades den med en förstärkning i vardera kant Oljefiltret kommer sitta på balken på förarsidan
Sen när den var gjord så tog jag mig an screampiperöret Helsvetsat samt polerate ändrör
O när den var färdig så tog jag fram tryckrören Började med att borra hål för uttag till dumpventilen samt hål för insugstemp-muttern
Här är uttaget för dumpen samt muttern till insugstemgivaren ditsvetsade Hur jag har löst monteringen av dumpventilen får ni se lösningen på imorgon
Här är dem båda helsvetsade
Sen svetsade jag även små upphöjningar i kanterna så jag inte ska skjuta några tryckrör Nu återstår det bara att slipa lite o sen lacka dem
De var de jag hade från idag Hjälpte en kille att svetsa dit en lambdamutter på sitt avgasrör så han inte med allt för mycket med min egen bil Men mer blir det imorgon
De var de jag hade från idag Hjälpte en kille att svetsa dit en lambdamutter på sitt avgasrör så han inte med allt för mycket med min egen bil Men mer blir det imorgon
Ha det så bra så hörs vi
/ Lundberg
Ett tips på de där att skjuta tryckrör/slang så kan du ju sätta vantskruv på varje tryckrör där de är en skarv
Ha det så bra så hörs vi
/ Lundberg
Ett tips på de där att skjuta tryckrör/slang så kan du ju sätta vantskruv på varje tryckrör där de är en skarv
Jo de skulle jag ju kunna, dock kommer jag inte ladda så mycket så behöver nog inte det ännu
Ha det så bra så hörs vi
/ Lundberg
Jo de skulle jag ju kunna, dock kommer jag inte ladda så mycket så behöver nog inte det ännu
Kanske inte men då är de redan gjort då de är dags att ladda på. Eller varför svetsade du svulsar på rören annars? kanske ska ladda på lite ändå?
Hej igen Idag har det hänt ännu lite mer i garaget
Började med att jag letat efter mitt avgassystem, själva den raka långa under bilen Har letat i mitt andra garage, i källaren o runt överallt utan att hitta de Jag har letat i flera dagar utan framsteg Men idag tog jag tag i det igen o letade vidare Så efter att ha uteslutit alla ställen där den borde vara så började jag leta på ännu några ställen jag kunde tänka att den kunde gömma sig o nu tillslut så hittade jag den, den stud bakom garaget lutad mot väggen under ett litet tak vi har där haha Den rackaren så in med den i familjebilen o sen åka o hämta ljuddämparen till avgassystemet, lite slangar samt förarstolen in med allt i bilen o sen åkte jag iväg till garaget
Väl framme i garaget så började jag med att montera stolen Är ju enkelt, enbart 4skruv in i sidan på stolen så är den på plats Så efter att jag suttit o fått in lite feeeeeling så gick jag över till nästa moment
Skaffade fram 2st 90° böjjar i rostfritt som jag kapade till lite o sedan svetsade ihop dessa ska bli vattenröret mellan kylaren o vattenpumpen den ligger så nära grenröret så vill undvika att ha gummislang där, utan kommer bara ha muffar för att kunna montera ihop det
När den var svetsad så tog jag fram lite rörböjjar samt fläxröret o började bygga downpipen Nu när jag äntligen hittat restan av avgassystemet så kunde jag ju äntligen måtta ihop allt Var dock dålig på att fota själva processen men här är det punktade resultatet Var lite trångt att få ut det från bilen jag har ca 3mm till grenröret o 6mm till värmeplåten på torpedväggen haha så var tvungen att demontera ambulansstaget samt lyfta bilen lite i frånten med domkraft, då gick det att lirka ut haha
När den var ute så lät jag den vara o så tog jag mig an tryckrören igen Kom på igår att jag måste ju ha en anslutning till tomgångsmotorn också Så det var bara att borra ett hål o svetsa dit en rörbit
Sen började jag att slipa samt rengöra dem på utsidan med thinner Drog igenom två svetstrådar o sen kunde jag hänga upp dem för lackering
Grundfärgen lagd
Sen lackades dem med några lager svart Här ser vi även anslutningarna samt de gängade uttaget för dumpen
Anledningen till att jag gängade uttaget till dumpen var att mina tryckrör är ju i plåt och min dumpventilfläns är i aluminium Så då var det bara att leta fram en lämpligt gängtapp samt gängsnitt o först gänga flänsen sen gänga rörbiten till tryckröret Det blev M36 x 1,5 Även den lackade självklart svart
Sen fick Loctiten av modell (SittaHårtUtavBaraHelvette) komma fram Inte ska den lossna i alla fall
Sen var det bara gänga den på plats
De var det jag hade ifrån idag Kan ju tillägga att ni som märker att svetsarna inte blir så fina, biltemas avgasrör suger att svetsa i har jag kommit fram till Är någon ytbehandling som gör det piss att svetsa i så blir ju inte så fint med tätt blir det
Måste även tillägga att min mobilkamera verkade inte tycka om mig idag blev bara dåliga bilder men men Inget att göra något ut i nuläget Ska skaffa en ny lur snart så då ska det bli en med bra kamera
De var allt Ha det bra o kommentera gärna (De är verkligen jättekul när ni kommenterar)
Sådär Idag kommer ännu lite mer bilder ...fast de är väll ändå meningen så
Började dagen med att bygga lite extra på min hållare för oljefilterförflyttare Kam fram till att termostaten ska få sitta uppe på denna
Mer bilder på detta kommer imorgon
Sen när de var klart så fräste jag lite i generatorspännarmen De var nämligen så att "fläkten" på generatorn slog i lite denna förut så jag bara slipade ur lite provisoriskt med vinkelslipen då det blev vissa provisoriskt i ett halvår Men nu tog jag tag i det o fräste ner den fint istället De som ser svart ut är igentligen blankt o nyfräst någon reflektion
Sen blästrades den o lackades Även skruvarna blästrades o så gav jag dem en omgång med roterande stålborst så blev dom blanka o fina
När de var klart så helsvetsade jag downpipen blev riktigt nöjd
Efter detta så tog jag o monterade screampipen
När den var på plats så övergick jag till något helt annat Någon som kan gissa vad?
Helt rätt Lufthål till ICn
Måtta, markera, förborra o sedan fick hålsågen komma fram Fick först borra från framsidan sedan från baksidan då hålsågen inte var tillräckligt djup Men förborrningen av centrerhålet borrades ju rakt igenom så det var inga konstigheter
O här var alla 5 hålen borrade Jag borrade även ett hål för luftintag till luftfiltret Mer om de kommer längre fram
Sen fick kofångaren komma fram o 6st hål borrades där också Jag kommer lacka alubalken svart där man ser så det kommer smälta in mycket bättre än vad det gör nu Även lite fix o trix kommer göras här
Det var allt jag han med idag men hoppas det var kul o titta på Imorgon blir det mera då jag är ledig från jobbet
Tjabba Nu tänkte jag vis lite vad som hände igår Han inte med så jättemycket då jag skulle iväg på studentfirande på kvällen men lite roligheter hans det med
Kan börja med o visa hur fästet för oljefilterförflyttaren samt termostaten blev Är riktigt nöjd med placeringen
När dem var på plats så gjorde jag ett litet schema för vad för kopplingar jag skulle behöva
När den var gjord så åkte jag o fixade dessa kopplingar, klämmhylsor samt en slangbit på 4m så jag kunde måtta o kapa till allt själv o sen åka för o pressa dem
Skruva dit lite kopplingar o sen börja måtta o kapa
Sen åkte jag o pressa dem
När jag kom tillbaka till garaget så drog jag dit några av slangarna Bra tilltagna slangar (12mm) för bra flöde och så blir ju oljevolymen i systemet lite mer också Blir ju sjukt snyggt
O som avslutning var jag iväg till Do88 o köpte några silikonslangar Det är dyrt men bra kommer det bli O behöver man dem så behöver man *25° Reduceringsböjj 2"-2,5" (Böjj ut från turbon till tryckröret) *60° 19mm böjj (Oljereturen från turbon in i blocket) *90° 35mm böjj (Ut från vattenkylaren) *Rak 35mm (Till vattenrör också)
Det blev jäkligt bra med oljekylaren och alla slangar till den, ser snyggt och prydligt ut.
Kör också med lite do88 slang och dom har funkat klanderfritt.
Jaa Jag är riktigt nöjd med hur det blev Sen ska jag ju dra dem två sista slangarna in till motorn men det blir när styrservopumpen sitter på plats nu hänger den bara
Okej Jo dem tror jag absolut inte det kommer vara något fel på
Hej alla glada Nu slänger jag upp lite trevliga bilder ifrån idag Blir kortfattad då jag är trött o måste sova
Började med att grada o fila bort alla skarpa hörn på alubalken efter hålsågningen Sen fick sprayflaskorna åka fram först grunda sedan svart täckfärg Hela balken fick sig svart färg då det ser bättre ut om man nu någon gång skulle köra utan kofångaren
Sen åkte intercoolern på plats
När den var på plats så fick tryckrören åka dit Var lite dålig på att fota dem men får bli mer bilder på dem nästa gång
Lyktorna o grillen fick även åka dit lite provisoriskt för o se hur det kommer se ut Det börjar ta sig!!!!
Här är fläktkåkan till intercoolerna som är på gång o bli till
En bonusbild på maskinrummet Här ser vi fjäderbensstaget som provmonterades också Även de två fläktarna som kommer sitta på intercoolern
O som avslutning på denna uppdate så lägger jag in en närmre bild på fronten Är sjukt nöjd hur det blev med intercoolern o tryckrören
Tänkte på din spak med det lagret behöver man stum montera lådan och motor eller man kan köra det på en orginal m90 vill du skicka bilder i pm hur det ser ut under och uppe
Tänkte på din spak med det lagret behöver man stum montera lådan och motor eller man kan köra det på en orginal m90 vill du skicka bilder i pm hur det ser ut under och uppe
undrar också detsamma! ,om du vill så skicka gärna bilder till mig också
eriknisse1 skrev:
vitfaran skrev:
undrar också detsamma! ,om du vill så skicka gärna bilder till mig också
Nej jag har kört med originalmotorkuddar o även en väldigt slut växellådskudde innan o det var inget problem Jag hade m46 låda o har karateväxlat i ett halvår o det har funkat kanon