Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Började med att löda ihop en 45° nippel till min vakumstation jag kommer använda I stationen kommer jag koppla in laddrycksmätare samt vakumstyrning till fläkten i bilen samt eventuellt något annat Bränsletrycksregulatorn samt dumpventilen kommer jag dra direkt till insuget
Sen tog jag o monterade isär BTRen för att borra upp o gänga om vakumanslutningen Pneumatikanslutning ska det vara Samt så vände jag på överdelen så anslutningen pekar mot motorn istället för tvärt om
I bilden ovanför ser man att pluggen på andra sidan om BTRen är blåelokserad de passar inte så bra tycker jag så den blästrades o sedan så använde jag roterande stålborste för att få en fin yta
O som avslutning så var jag o fixa lite olja Jag kommer köra med Helsyntet 10w 60
Det var allt för idag Hoppas de var något roligt trots att de inte var så mycket
Nu har det hänt lite i garaget så jag slänger upp massa bilder
Börjar med att jag har byggt ett fördelningsblock till pluss-matningen i motorrummet i vanliga fall sitter ju några kablar direkt på batteriet när de sitter i motorrummet men nu när de är flyttat så får jag göra ett fördelningsblock Jag drar ju den tjocka 50mm2 kabeln till stortmotorn o sen en inte fullt så stor kabel till fördelningsblocket Har har jag tillverkat mig en upphängning så den inte nuddar jord på något sätt Ett kopparbläck där jag borrat o gängart några infästningspunkter sedan på undersidan o kanterna så har jag satt dit flockmatta så man inte ska komma emot på något sätt så
O där var den på plats
En kabel som i vanliga fall ska sitta direkt på batteriet som jag nu har på utsidan av innerskärmen fick jag förlänga så den når till mitt nya ställe
Sen har jag tagit mig an ännu mer el Här har elhärvan till motorn börjat kopplats in
En bygling av spridarmotstånden
Sen drogs kabel till IC-fläktarna som ska kopplas till ett relä
När de var gjort så började jag snida ihop kopplingar till BTRen Först svarvade jag till gängan Sen tog jag en presskoppling som jag kapade till önskad längd
Sen lödde jag ihop dem o sen på med en o-ring
O här var dem monterade
När den var klar så tog jag mig an dumpventilen Original på den satt den vanlig slanganslutning men de vill ju inte jag ha
Så de "röret" bankade jag ur o gängade hålet istället Sedan på med lite locktite o i med en skruv för att pluga den
Sen borrade jag ett nytt hål o gängade o drog dit en pneumatikoppling istället Här skymtar man även skruven jag pluggade de gamla hålet med
O sen monterades den ihop igen
Här skruvade jag dit min vakumstation Sen kopplades även bromsservon in närmsta vägen
Även BTRen fick komma på plats
Här kopplas dem båda in med pneumatikslang till insuget
Sen tog jag o svetsade dit ett öra på downpipen som skruvas fast i växellådsskruven för att få det att sitta bra
O som avslutning så lägger jag in två helhetsbilder på hur bilen ser ut där den står i garaget
Började med att försöka lista ut var jag ska sätta tändspolen någonstans
Efter en del tänkande o spekulerande så kom jag fram till att det får bli här Så imorgon ska jag tillverka ett fäste så jag kan montera den där på fjäderbensstaget Hamnar upp och ner men så får det bli Det ända ställe den får plats så att tändkabeln till fördelaren räcker
Sen var det dax för att hitta en plats åt oljetemperaturgivaren Så kom fram till att framme vid min termostat på ingående ledning får det bli då mäter den på den oljan som har kommit från tråget--till oljefiltret o sen mäts den Så jag demonterade AN-adaptern som sitter på termostaten där givaren ska få hamna Först stack jag av den i svarven
Sen svarvade o fräste jag en liten kutts för själva givaren samt en förlängningsbit till addaptern
Efter det så svetsade jag ihop addaptern igen med den nya lilla förlängningsbiten som jag fräste ur ett hål där givargängan ska sitta
Sen lödde jag dit den sista biten på min modifierade addapter o vipps så hade jag en addapter med uttag för olje-temp-givare
Medans den låg o svalnade så tog jag fram downpipen o avgasbandaget Förjävligt att hålla på med men nu är det gjort Ska köpa rostfria buntband o dra i ändarna så det blir fint också fick bli slangklämmor sålänge
O sen var det bara att ta sig ann adaptern igen Här är den monterad på bilen Blev sjukt nöjd
Det var de jag hann med idag Hoppas de var nå kul o se så får ni ha det så bra så hörs vi
Jag har varit i Halmstad i en vecka så har inte blivit något meckande men nu är jag igång igen
Blev så sent nu så försöker vara kortfattad trotts att de är mycket bilder
Jag började med att sätta dit tändkablarna
Sen fick downpipen åka dit samt fjäderbensstaget Trångt är det men de går
Här ser man även lite suddigt örat som jag svetsa dit som jag skruvar åt in mot lådan
Ambulansstaget fick åka tillbaka också Den går inte att ha där när downpipen monteras
En bonusbild på pluss-kabeln under bilen ...inte helt seriöst uppsatt ännu
Sen monterades tändspolen med dessa överfall Dem tillverkade jag i performplåt
Här ser man placeringen
Efter det så monterade jag ihop oljesystemet O dit med ett nytt filter
Här ser man anslutningarna där inne Styrservopumpen skruvades även på plats
När de var ihop så fick olja komma fram I med några liter o kolla så allt ser schysst ut
Sen fram med skruvdragaren Har ingen kammrem på i dagsläget så de är lätt att pumpa runt oljan med hjälp av, t.ex. en skruvdragare
Jag skruvade loss slangen till turbon för att se när oljan kommit fram Sen var de bara att skruva tillbaka o pumpa lite till
Sen hoppade jag in i bilen o drömde lite Nu är de tinte långt kvar!!!!!!
Sen när jag gjort de så fick de bli lite finpill Här monterades dumpventilen
Sen tog jag o bytte lite anslutningar så det blir så snyggt o stilrent som möjligt vid magnetventilen
Drog slangen i värmestrumpa så den är skyddad
Gjorde även en, vad jag tycker, är en liten smart sak Drog nämligen in avgastempgivarens kabel i samma värmestrumpa Blev perfekt då försvann den o kom sedan ut lite stiligt uppe vid MAC-ventilen
Folk kommer förbi ibland o lämnar däck till mig så förjar bli en trave här också De är inte så bra, tar sådan blats haha Får köra iväg dem till mitt andra garage där jag har resten av mina 5 staplar däck
Sen blev det att plocka ihop för kvällen o elda upp lite papper o skräp som jag hade liggandes
De var de sista för idag Ni vet ju i det här laget att min mobilkamera håller på o ge upp så jag behöver väll knapt säga de Haha
Hej igen Jag lägger upp lite bilder från dagens bravader i garaget
Börja med att kapa till vattenrören till kylaren, kommer bli både snyggt o bra De övre röret får jag göra om för tryckröret kommer så nära anslutningen så behöver en 90° böj direkt för att inte slå i o då drar jag ett rör för de är snyggt sen Orsaken till att jag gör den nedre "slangen" i metall istället för gummi som de är original är för att de ligger så nära grenröret så schansen att jag bränner sönder den Jag kommer helsvetsa de imorgon
Sen har jag hållit på med el Tar förjavligt lång tid o man ser knappt någon skillnad Har dragit kablar från växelspaken till boxen för launchen samt dragit fram signalkabler till kylfläktarna De var de ända bilderna jag har så får bli fler en annan dag
Sen har jag börjat med en cool sak en ny vevhus chatshtank Den förra jag tillverka kom jag fram till att jag behöver en större anslutning på samt så fick den inte plats på balken då jag har oljefiltret där nu Så då blir det en ny Självklart uppgraderad denna gång Biltema har ju vevhusfilter men dem är ju bara 25mm o jag har sett dem som kört med dubbla, men de fick mig att börja tänka lite Vissa trimmfirmor har ju större filter (typ 30-40mm) men dem är ju oftast svindyra Så då när jag gick runt där på biltema så hittade jag ett konluftfilter till mopeder Tadaaaaaa!!! Där har jag ju mitt 40mm vevhusfilter!
Sen har jag kapat till lite material samt bockat till toppenplåten o botten Även svarvat mig ett rör med kona så det blir bra flöde till filtret
Svetsa dit rörbiten på plåten
Sen gjorde jag mig ett "rör" med botten av hålplåt Även ett rör som är lite kortare
Sen gängade jag en lite kutts som jag svetsade fast på bottenplåten Här ska en urtappningskran sitta mer om detta kommer Efter de lödde jag dit botten i de stora röret Den är intryckt en bit då tanken ska stå platt i batteribaljan, så den kan inte vara rund i botten Så detta blev lösningen, sen ska jag dit några öron där jag kan skruva fast den i bilen
De var de jag han med idag
Sen tänkte jag höra om det är någon som har dessa gummigrejjer o vill bli av med De är dem kylaren vilar på i kylarbalken. Skriv gärna ett PM eller kommentera om du har dem Skulle vara toppen
Men ni får ha det så bra så hörs vi O kommentera gärna
Tja Tänkte lägga upp några bilder på dagens produktiviteter i garaget
Började med att svetsa vattenrören samt börja tillverka en anslutning för vevhusventilationen Mer om den kommer senare Här ligger dem o blänker i alla fall
Sen tog jag mig ann o börja på oljecatshtanken igen Svetsade först ihop "locket" så de ser ut såhär
Efter det kapade jag till mig en plåt som ska vara en botten så man kan skruva fast den i bilen Så fick bli en till "botten" istället för små öran med fästhål i Sen kapade jag även till en gummimatta så den inte kommer sitta metall mot metall i bilen o skava Mest en kul grejj
Sen upp i fräsen o göra två hål för anslutningarna
Efter de svarvade jag till två anslutningar, en 16mm o en 20mm som jag svetsade dit
Sen svetsades locket på o sedan blev det lackning Några lager grundfärg sedan svart färg
O efter att den torkat några timmar så blev resultatet såhär
I botten så gjorde jag ju även en gänga där kommer jag ha en urtappningskran så jag kan tömma tanken utan att skruva loss den från bilen Köpte en ventil som man brukar ha i badrum o gjorde en liten ände på den så den kommer ner en bit mest för skojj skull Denna kommer då komma ut under "batterilådan" så jag lätt kan tömma ur när jag känner för det
De var allt för nu Nu ska jag på födelsedagsfest Ha det bra så hörs vi
Började med att demontera balken med intercoolern, för att borra hål så jag kan dra in friskluft till luftfiltret
Fortsättning följer om detta...
Sen monterade jag även oljecatshtanken Blev riktigt nöjd med resultatet Här ser man även urtappningskranen på undersidan
När de var klart så tog jag mig ann mer el Har inte så mycket bilder från det, men de är ju inte så intressant att se massa kablar bara Här håller jag i alla fall på Har kopplat in de nya mätarna nu samt kopplat in några signalkablar till VEMS-boxen Launch samt kylfläktarna
Var tvungen att kapa av en skruv på en mätare för att den skulle komma in tillräckligt långt Inte varje dag man får använda vinkelharryn i elektronik
O här var mätarhållaren samt hanskfacket på plats igen
Sen var jag tvungen att kolla så jag hade kopplat alla mätare rätt, så jag vred om huvudbrytaren till batteriet o vred om nyckeln för första gången på mer än 3 månader O de funka helt problemfritt
Även stereon hoppade igång Jag fick rejäl feeeeling när mätarna o alla lamporna tändes NU VILL JAG UT O KÖRA!!!!!!
Även baklamporna tändes ju så jga fick ju sjukt mycket feeeling på att få ut bilen nu o kunna bränna runt i sommarnatten
Så här satt jag o låssaskörde lite
O med denna uppdate så ska jag medela att jag är nu uppe i över 1000 bilder i denna tråd (1008 för att vara exakt) Mycket bilder blir det Men det är ju det som är roligt
Det var allt jag hade för idag Så nu hoppas jag på att många vill kommentera
Minns inte om du skrivit det innan, men vad för luftfilter kommer du köra med?
Jäkla snyggt gjort (och smart) med placering och avtappning på catchen.
Najs med mätarna!
Jag har köpt Biltemas stora konfilter Enligt en jag känner som hållit på väldigt mycket med bilar sa att det inte var något fel på biltemas filter, håller man dem inoljade med filterolja så funkar dem bra