10 mars 2015
Trådstartare
Den heliga gralen: En driftsäker bil som inte kostar allt för mycket att äga. Kanske finns den inte. Kanske måste man kompromissa på det ena eller det andra, men jag behöver er hjälp för att bestämma mig för vilket bil jag ska satsa på.
Jag ska köpa ny bil. Budget på upp till 60 000. Jag premierar att den är säker och driftsäker (inte massa småproblem hela tiden).
Användning: Jag har svårt att välja bil typ och modell främst eftersom jag inte enbart kommer att använda den i stan, eller enbart som pendlarbil längre sträckor. Till vardags kommer jag främst att åka korta sträckor i tätort. Till affären, vänner etc. Men på helger och längre ledigheter kommer jag åka desto längre. (Ex. lantställe 8 mil och hemstad 50 mil). Jag har sambo, men inga barn. Tidvis kommer vi väl vara fler som åker, men oftast är det vi två.
Jag behöver alltså en bil som jag kan lita på, och som funkar bra att köra lite sparsamt i stan med - men som man samtidigt klarar att åka lite längre med då och då. Jag har framförallt tittat på småbilar från årsmodell 08. Exempelvis Opel Corsa, Nissan Micra, Pegeout 206 och Skoda Fabia. Men desto mer jag läser på, desto mer osäker bli jag. Antingen så varnar man för kylvatten-läckage, rostproblem eller obekväma säten vid längre körningar.
Jag har fått för mig att det är mer ekonomiskt att äga en liten bil - men det kanske är dumt om man ska åka lite längre sträckor imellanåt?
Ni hör - Jag är okunnig och rådlös. Vilka bilar rekommenderar ni efter mina behov?