Orkeslös Saab 9000

limpa97
29 mars 2015 · 411 Inlägg

Hej

Mamma har lite problem med sin bil som då är en Saab 9000 2.3t 170hk och gått ca25000 mil.
Problemet är att bilen är totalt orkeslös, full gas och 0-100 på typ 20sek. Har kollat slangar, bytt mapsensor, tagit lös inloppsröret till turbon och bladen ser okej ut och minimalt med glapp. För ca 1 år sedan gick bilen riktigt bra för att vara en 170 hästare men tycker inte turbon ska kunna vara slut eftersom den bara på nån vecka gick från att gå bra till att gå helt värdelöst. Har använt bilen sen dess. Vad kan vara fel? Har ju som sagt kollat det mesta.

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning,Linus

uhlin
29 mars 2015 · 2 834 Inlägg

Katalysator som är igentäppt?

limpa97
29 mars 2015 · 411 Inlägg

uhlin skrev:
Katalysator som är igentäppt?

Hur vet man det då? Blir det nåt med avgasvärderna? Går det att göra nåt åt utan att byta katt? smile

fredde85
29 mars 2015 · 1 798 Inlägg

Knacka på katalysatorn o lyssna om de skramlar då har den ramlat isär invädigt vilket täpper till avgasröret. Rensa katten kan man ju göra men de går ju inte bes sen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
limpa97
29 mars 2015 · 411 Inlägg

fredde85 skrev:
Knacka på katalysatorn o lyssna om de skramlar då har den ramlat isär invädigt vilket täpper till avgasröret. Rensa katten kan man ju göra men de går ju inte bes sen

Okej tack så mycket! smile ska pröva det när jag har tid smile

limpa97
29 mars 2015 · 411 Inlägg

volvo-93 skrev:
Har du kollat staget till wastegaten så att den rör sig som den ska?

Nej ska göra det smile tack för hjälpen!

chrullin Yrkeschaffis
8 april 2015 · 4 Inlägg

limpa97 skrev:
Inga fler som har några idéer? smile

Låter som igensatt cat, hade samma fenomen på en XM. Fick svaret genom att släppa något på flänsen framför catten, och den gick klart bättre, testa det!

limpa97
8 april 2015 · 411 Inlägg

chrullin skrev:

limpa97 skrev:
Inga fler som har några idéer? smile

Låter som igensatt cat, hade samma fenomen på en XM. Fick svaret genom att släppa något på flänsen framför catten, och den gick klart bättre, testa det!

Okej får testa det smile

xXSammy
8 april 2015 · 6 570 Inlägg

Hade liknande problem på en Ford Focus, tändstiften var slut på den.

De/Dem
jaka54
8 april 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Kolla alltid de enkla sakerna först som tändstift, byt rotor och fördelarlock samt kolla olja och filter samt luftfilter.
Får motorn gnista? Kolla eventuellt  läckage runt spridare och insug (Kolla genom att spruta på startgas)?

limpa97
7 juli 2015 · 411 Inlägg

Hej! Var ett tag sen jag skrev här men har legat lite på latsidan när det gäller att få till bilen... Men har dykt upp en annat broblem med bilen nu. Den stänges av i fredags och slog i ca 40-50min sen när den skulle användas igen så startade den som vanligt men började direkt att hacka, några sekunder efter dog den och gick inte att få igång igen. sad det jag har provat är att stänga alla dörrar osv och sedan låst och låst upp bilen 4 gånger för att se om det var startspärren. Jag tog bort batteripolen en stund för att nollställa minnet. Och idag har jag även bytt bränslepumpen till en annan begagnad men som jag vet funkade i den bilen den kom från. Men inget har hjälpt och jag misstänker att det inte ens finns nån spänning till bränslepumpsrelät då jag testat bygla det men pumpen "surrade" ändå inte. Nån som har nåt tips om vad det kan vara för fel? smile

Nausea Avstängd
20 juli 2015 · 598 Inlägg

Jag har bara erfarenhet av 9-5, men det första problemet (trådstarten) kan bero på evap ventiler. Det andra aktuella problemet kan vara vevaxelgivaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang