Tjena gubbar
Jo tog mitt körkort för bara någon månad sedan och snart börjar det nalkas bilköp, det lutar åt att man köper sig en senare Volvo 245 eller annan gammal Volvo bakhjulskrafsare med B230.
Har ej tidigare varit särskilt motorintresserad men nu har intresset väckts, men jag ligger därför lite efter mina gelikar i motorkunskap men planerar att dels lära mig själv och dels meka med farsgubben som kan sitt om motorfordon.
Min fråga till er är nu hur man skall gå till väga för att trimma upp en gammal volvo med B230 insprut till runt 180-200hk.
Inget som jag kommer sätta igång med direkt eftersom jag ej ens köpt en bil än utan fiskar bara efter lite information nu i förväg för att se om det ens kommer vara realistiskt som ett projekt när man kan så lite som jag men jag är villig att lägga ner många helger för att lära mig motorgrunderna, jag kommer ju såklart inte börja med att hålla på och försöka byta topp det första jag gör men ni fattar.
Jag har läst runt lite i gamla trådar här på garaget och annanstans på nätet men ingen tråd jag hittat stämmer riktigt på det jag vill ta reda på.
Vad jag har förstått så är det en bra ide att börja med att skaffa en 531 topp och kanske en ny kamaxel i genomförande vx3 eller annan vassare kam samt andra uppgraderingar som grenrör och sådant men hade hoppats på att ni kunde upplysa mig vidare om detta.
Vilket är det mest logiska/enklaste sättet att gå till väga för att uppnå min önskade effektökning till 170-200hk?
Behöver man regga om bilen på något vis eller hålla på och dalta med nån myndighet på annat vis om man gör detta?
Bör man uppgradera annat i bilen om man ökar motoreffekten, typ bromsar, växellåda eller sådant?
Målet är i slutändan att kunna bränna förbi min polare i hans BMW 320i på 170hk i en gammal sketen Volvo

Tack på förhand och ursäkta en nykläckt motorintresserads okunskap!