Om detta inte är ett skämt så är det slut på fejk snutar nu

Tom Darth Vader
2 april 2015 · 1 644 Inlägg

Med all rätt. Om en enda människa tar en falsk polisbil för en riktig är det något som bör motverkas omgående.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
marcus80 Sir
2 april 2015 · 935 Inlägg

Det är inte fejk. Regeringen har tröttnat nu på att folk åker runt i sådana bilar och utvaggar falsk trygghet hos samhället. Men framförallt att även kriminella anammat att man kan åka polisbil även när man inte gjort något.

Säger som Gert fylking säger: Äntligen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Bike
2 april 2015 ·

Men om du ser klippet så är det många som ser bra trovärdiga ut

Senast redigerat av Bike (2 april 2015)

Mack855
2 april 2015 · 1 354 Inlägg

Personligen så vill jag inte ha en polis stripad (stavning) bil för risken för skadegörelse ökar en del beroende på i vilket område jag befinner mig i tongue Sen struntar jag i vad andra åker för bil, dom pratar om trygghet. Personligen känner jag mig INTE tryggare bara för att jag ser en polisbil åka förbi, isåfall är en cyklande eller gående polis mera trygghet för mig.

Tycker däremot att man skulle kunna tänka över lite i HUR lik en icke polisbil får vara en RIKTIGT polisbil. Exempel (jag bryr mig som sagt inte om någon åker runt med en målad bil som inte är en riktig polisbil) så skulle man kunna säga "Du får inte ha ordet polis på sidan" eller något annat som de som åker runt med bilarna kan tycka är okej.

myran Foto/Bilnörd
2 april 2015 · 1 541 Inlägg

Borde vara självklart att det skav vara olagligt att försöka efterlikna polisen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Haziza87
2 april 2015 · 239 Inlägg

Aldrig förstått det roliga i att åka och låtsas vara Polis, tycker det är helt rätt de inte tillåter folk ha liknande bilar!

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
-jimmy
2 april 2015 · 377 Inlägg

Äntligen.

it_mutt Avstängd
2 april 2015 · 10 388 Inlägg

Bike skrev:
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article72600.ab

Det ska utredas, det är alltså ingalunda bestämt på något vis (Att aftonblaskan sätter rubriker som dom gör är ju inget nytt iofs)

Personligen ser jag inget problem i ett förbud, så länge det inte påverkar äldre bilar eller ex.vis utländska. För min del hoppas jag helt enkelt att förbudet isf blir mot "aktuella" bilar. Anser att det skulle vara lite trist att de gamla (och/eller de utländska) polisbilarna som är i privat ägo, skulle förbjudas att rulla.

Tom skrev:
Med all rätt. Om en enda människa tar en falsk polisbil för en riktig är det något som bör motverkas omgående.

Tveeggat svärd det där. Om det innebär att folk tar det lugnare i trafiken (exempelvis), så nej, då förstår jag inte hur man kan se ett problem alls med det. Sen finns det givetvis situationer där det inte bidrar till något gott alls och det finns ju ingen anledning att förneka heller.

Problemen kommer så fort någon -faktiskt- leker polis eller någon hamnar i en situation då de skulle behöva en polis, och bara ser en fejkbil (men för den nödställde är det inte uppenbart) rulla förbi, det ökar då inte förtroendet för polisen alls givetvis. Då bara för att nämna någon negativ situation (det finns garanterat fler).

Senast redigerat av it_mutt (2 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nordic_Drivers
2 april 2015 · 349 Inlägg

Det kommer antagligen att bli en reglering. Inte så svårt antagligen. Men trist med gamla klassiska polisbilar. Men det kanske blir ett system där man kan ansöka om tillstånd.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
N_W V8 de bästa som finns!
2 april 2015 · 1 092 Inlägg

Jag tycker det skulle vara bra om de samtidigt kunde lagstifta om att en polisbil inte får se ut som bil som framförs av civila människor.
Kommer de en bil med poliser ska det synas tydligt, de får gärna ha en blinkande polisskylt på taket som är konstant påslagen. Jag tänkte så man känner sig trygg.... wink

Senast redigerat av N_W (2 april 2015)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Muttley
2 april 2015 ·

N_W skrev:
Jag tycker det skulle vara bra om de samtidigt kunde lagstifta om att en polisbil inte får se ut som bil som framförs av civila människor.
Kommer de en bil med poliser ska det synas tydligt, de får gärna ha en blinkande polisskylt på taket som är konstant påslagen. Jag tänkte så man känner sig trygg.... wink

För de hjälper ju bra vid span och liknande.



Nä väck med kopiorna.  Gamla 940 och sånt kan va skitsamma. Väck med blåljusramparna också. smile

sogat
7 april 2015 · 153 Inlägg

Inte så tokigt, har respekt för folk som har intresset och hobbyn men att köra runt med bilarna som ser identiska ut är rent utsagt åt skogen. Men att det här är en prioriterad fråga för justitieministern är för mig en gåta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang