B230F kallstart

Tratoffla
6 april 2015 · 6 Inlägg

Tjena! jag å polarn bytte motor på en 240, bytte till en F motor från en 740. flyttade över grenrör och insug från gamla motorn. Problemet nu är att han är svårstartad när han e kall. Har B230F motorn någon kallstarts ventil?  Bytte Temp-givaren då ja fick felkod på den. felkoden försvann men inte felet. De sitter en ventil med ett kontaktstycke under insuget, både den och temp-givarn har samma färg på kontaktstyckerna men har bara ett blått och ett beige kontaktstycke där i kabelhärvan. Har vi satt ihop de helt galet eller? för det blev ju en del öl den kvällen...

Tacksam för svar!

Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2015 · 26 194 Inlägg

Tratoffla skrev:
Tjena! jag å polarn bytte motor på en 240, bytte till en F motor från en 740. flyttade över grenrör och insug från gamla motorn. Problemet nu är att han är svårstartad när han e kall. Har B230F motorn någon kallstarts ventil?  Bytte Temp-givaren då ja fick felkod på den. felkoden försvann men inte felet. De sitter en ventil med ett kontaktstycke under insuget, både den och temp-givarn har samma färg på kontaktstyckerna men har bara ett blått och ett beige kontaktstycke där i kabelhärvan. Har vi satt ihop de helt galet eller? för det blev ju en del öl den kvällen...

Tacksam för svar!

Den som söker skall finna..

Inlägg: #8

du har en tempgivare till mätaren i instrumentet, den ska du inte byta, sedan har du en tempgivare under insuget vid 3an cylinder typ..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202603

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
240bns
6 april 2015 · 1 008 Inlägg

Eftersom du har felkodsdiagnostik så är det LH 2.4 motorstyrning i bilen.
Tempgivaren till motorstyrningen till LH2.4 är Svart och kontakten på kablaget är Vit.
Blå kontakt på kablaget är till kallstartsventilen som även denna är blå.

På äldre B230F med LH 2.2 årsmodell 87-88 så är tempgivaren Blå och är Ej kompatibel med LH 2.4.

Så du får flytta över tempgivaren från gamla motorn så kommer det att fungera bättre.

Tratoffla
6 april 2015 · 6 Inlägg

Tack för svar! Motorn och kablage är ju från 88, den nya tempgivaren är blå. Så den ventilen under insuget är kallstarten? kan man smörja upp den eller är det bara att byta ut den?

240bns
6 april 2015 · 1 008 Inlägg

Detta är kallstartsventilen
https://people.kth.se/~e98_ama/bilder/saab/reservdelar/kallstartsventil.jpg
Den är nog svår att smörja upp.

Men som sagt, tempgivaren som du ska använda Måste vara Svart. 
Annars felkodar den fortfarande på antingen tändsystem eller bränsle,  för den Blå givaren är en "enkelgivare" och ger signal till bränsleboxen. 
Medan den Svarta givaren är en "dubbelgivare" och ger signal till både tänd och bränslebox på varsitt stift.
Och symtomet med fel givare blir att den blir svårstartad eller startar inte alls.

Tratoffla
6 april 2015 · 6 Inlägg

Tack som fan för svar!

Bara en fråga, bilen, alla givare, kontakter elbröte osv är från 88, vi flyttade över alla givare så då ska la de va rätt om den är blå? men har även en svart liggandes som jag ska skruva dit istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang