3520
Sök

Hur ansluta DRL på äldre bil via oljetryckskontakten.

436 Inlägg
13 april 2015
#22
torsen skrev:
St3v3 skrev:
Varför inte bara koppla dom via en strömbrytare som styrs av tändningsström? Då kan du slå av och på samt att dom slocknar med tändningen av

Så har jag f n.

jag förstår inte riktigt varför du ska krångla till det såpass?

om du har ett par DRL lyktor som är godkända så har dessa tre kablar som normalt sett kopplas enligt nedan:

Kabel 1 (oftast svart) JORD (hade ni aldrig kunnat gissa wink )
Kabel 2 (oftast röd) kopplas till + endast när tändning är på (tex p-ljus eller liknande)
kabel 3 (oftast vit eller gul) kopplas till halvljus +

detta kommer att göra att när bilen stängs av så kommer DRL lyktorna att släckas när du aktiverar halvljuset kommer dem att släckas och när du har halvljuset avstängt och bilen igång så kommer dem lysa précis som dem är avsedda att göra.


7 667 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#23
Tack för alla svar och kommentarer.
Men fortfarande inte fått svar på hur DRL kan anslutas/styras med hjälp av oljetryckskontakten.
roll

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2015
#24
torsen skrev:
Tack för alla svar och kommentarer.
Men fortfarande inte fått svar på hur DRL kan anslutas/styras med hjälp av oljetryckskontakten.
roll

Spontant gissar jag på att du inte får svar på det för att det är en riktig hittepålösning. Men det är bara min gissning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

436 Inlägg
14 april 2015
#25
torsen skrev:
Tack för alla svar och kommentarer.
Men fortfarande inte fått svar på hur DRL kan anslutas/styras med hjälp av oljetryckskontakten.
roll

du får nog förklara lite mer ingående varför du vill koppla på detta viset det är ingen som kommer att lägga massa tid på att förklara hur du ska göra för att göra fel och dumt. om du ska få det att fungera med oljetrycket så kommer du att behöva 2 relän och styra relä 1 med jord från oljetrycksgivaren och låta relä 1 styra relä 2 enkelt förklarat men som andra och jag själv skrivit innan finns det ingen anledning till detta

du kan väl förklara för oss varför det är så mycket bättre att koppla via oljetrycksgivaren än så som det är avsett att koppla ??


7 667 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#26
lighter22 skrev:
du kan väl förklara för oss varför det är så mycket bättre att koppla via oljetrycksgivaren än så som det är avsett att koppla ??

Med anslutning via oljetryckskontakten slipper man att DRL, och annat, belastar elystemet under startcykeln.
Kan vara avgörande vid sträng kyla, litet batteri och önskan om automatiskt DRL.
Konstigare än så är det inte.
Det gäller, som jag skrev i första inlägget, en äldre bil.
Bränslepumpen har en "flärp" så man kan handpumpa och fylla flottörhuset.
Vidare finns det vev som an kan ta till i nödfall.

Men nu har jag fixerat mig vid DRL när motorn startat som automatiskt stängs av samtidigt med motorn.

Än en gång tack för alla kommentarer.

Skulle uppskatta att någon med bilkunskap yttrade sig.

2 071 Inlägg
17 april 2015
#27
Är det inte så att oljetryckskontakten jordar när motorn inte är igång?

Och inte är det några fel på svaren, för enligt hur du vill koppla in DRL så blir det olagligt när det blir mörkt och du tänder halvljusen, för då har du fyra ljuspunkter framåt vilket är olagligt.

Enligt mig har du iallafall rätt i att bilar som tänder halvljuset samtidigt som man vrider på tändningen är rätt dumt.

Avstängd
1 418 Inlägg
17 april 2015
#28
tror det blir svårt då oljetryckskontakten jordar genom blocket eller har fel?
går ju bara en kabel ifrån den och man kan ju inte ha + genom blocket iaf:D

på en del toyota bussar vet ja att halvljuset inte tänds innan motorn startat (kanske är så på fler toyota?), så dom måste ju vara kopplade på generatorn så att lyset inte går igång innan generatorn ger ström. det tycker ju jag vore en bättre lösning:)

7 667 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#29
MammDiin skrev:
Är det inte så att oljetryckskontakten jordar när motorn inte är igång?
Enligt mig har du iallafall rätt i att bilar som tänder halvljuset samtidigt som man vrider på tändningen är rätt dumt.

Jovisst har du rätt i båda påståendena.smile

7 667 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#30
Johan85 skrev:
på en del toyota bussar vet ja att halvljuset inte tänds innan motorn startat (kanske är så på fler toyota?), så dom måste ju vara kopplade på generatorn så att lyset inte går igång innan generatorn ger ström. det tycker ju jag vore en bättre lösning:)

Låter intressant.
Men generatorn är ju ansluten till batteriet eller startmotorn.
Skulle i s f vara när laddningsspänningen överstigerstiger batterispänningen som man kunde få någon form av signal.
Men det låter komplicerat.

Får nog bli en lösning med 3 relän.
Ett tillslagsrelä DRL.(30 från B+, 87 till DRL, 86 till tändning, 85 stomansluter via strömställar i kupé)
Ett brytrelä ("87a") från oljetryckskontakten som bryter när oljetryckskontaktens "85" mister stomanslutningen.
Ett brytrelä ("87a") som släcker DRL när halvljuset tänds.

Hoppades på att någon hade någon smartare/enklare lösning på mitt (icke-)problem.

roll

Avstängd
1 418 Inlägg
17 april 2015
#31
torsen skrev:
Johan85 skrev:
på en del toyota bussar vet ja att halvljuset inte tänds innan motorn startat (kanske är så på fler toyota?), så dom måste ju vara kopplade på generatorn så att lyset inte går igång innan generatorn ger ström. det tycker ju jag vore en bättre lösning:)

Låter intressant.
Men generatorn är ju ansluten till batteriet eller startmotorn.
Skulle i s f vara när laddningsspänningen överstigerstiger batterispänningen som man kunde få någon form av signal.
Men det låter komplicerat.

Får nog bli en lösning med 3 relän.
Ett tillslagsrelä DRL.(30 från B+, 87 till DRL, 86 till tändning, 85 stomansluter via strömställar i kupé)
Ett brytrelä ("87a") från oljetryckskontakten som bryter när oljetryckskontaktens "85" mister stomanslutningen.
Ett brytrelä ("87a") som släcker DRL när halvljuset tänds.

Hoppades på att någon hade någon smartare/enklare lösning på mitt (icke-)problem.

roll

räcker det inte med ett relä med styrström från b+? sen matar ström från batteriet och jord i karossen? sen en brytare i kupen på b+ stryr kabeln?

2 071 Inlägg
17 april 2015
#32
torsen skrev:
Johan85 skrev:
på en del toyota bussar vet ja att halvljuset inte tänds innan motorn startat (kanske är så på fler toyota?), så dom måste ju vara kopplade på generatorn så att lyset inte går igång innan generatorn ger ström. det tycker ju jag vore en bättre lösning:)

Låter intressant.
Men generatorn är ju ansluten till batteriet eller startmotorn.
Skulle i s f vara när laddningsspänningen överstigerstiger batterispänningen som man kunde få någon form av signal.
Men det låter komplicerat.

Får nog bli en lösning med 3 relän.
Ett tillslagsrelä DRL.(30 från B+, 87 till DRL, 86 till tändning, 85 stomansluter via strömställar i kupé)
Ett brytrelä ("87a") från oljetryckskontakten som bryter när oljetryckskontaktens "85" mister stomanslutningen.
Ett brytrelä ("87a") som släcker DRL när halvljuset tänds.

Hoppades på att någon hade någon smartare/enklare lösning på mitt (icke-)problem.

roll

Köp Philips eller Osram DRL så behöver du bara koppla in tre kablar (plus och minus på batteriet, och till halvljuset) så funkar det som du vill. De känner vanligen av störningarna generatorn ger vid laddning och på så sätt vet när de ska lysa. Och släcker av sig när du lägger på halvljuset.

7 667 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#33
MammDiin skrev:
Köp Philips eller Osram DRL så behöver du bara koppla in tre kablar (plus och minus på batteriet, och till halvljuset) så funkar det som du vill. De känner vanligen av störningarna generatorn ger vid laddning och på så sätt vet när de ska lysa. Och släcker av sig när du lägger på halvljuset.

Du har möjligen inte kopplingsschemat dessa DRL och vill delge mig det?

198 Inlägg
17 april 2015
#34
Har du redan köpt lamporna?

I så fall så köp en kablage som är med R87 funktion.

http://www.ebay.co.uk/itm/R87-Relay-Ste … 1106278293

Annars så köp ett valfritt kitt var allting ingår för inkoppling

http://www.xenonhuset.se/sv/artiklar/drl-10-led.html
Senast redigerat av Highway_Outlaw (17 april 2015)


2 071 Inlägg
18 april 2015
#35
torsen skrev:
MammDiin skrev:
Köp Philips eller Osram DRL så behöver du bara koppla in tre kablar (plus och minus på batteriet, och till halvljuset) så funkar det som du vill. De känner vanligen av störningarna generatorn ger vid laddning och på så sätt vet när de ska lysa. Och släcker av sig när du lägger på halvljuset.

Du har möjligen inte kopplingsschemat dessa DRL och vill delge mig det?

Det är inbyggt i en enhet, så tror inte man hittar något schema till hur det är kopplat.

436 Inlägg
20 april 2015
#36
Highway_Outlaw skrev:
Har du redan köpt lamporna?

I så fall så köp en kablage som är med R87 funktion.

http://www.ebay.co.uk/itm/R87-Relay-Ste … 1106278293

Annars så köp ett valfritt kitt var allting ingår för inkoppling

http://www.xenonhuset.se/sv/artiklar/drl-10-led.html

precis som highway säger leta upp ett kit som klarar av att styras av generatorns störningar/laddning ända jag vet som har denna funktion är dessa:
http://www.xenonkungen.com/se/drl-varse … htday.html


7 667 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#37
Konstigt att man inte kan få ett direkt svar på en fråga utan en massa kommentarer?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2015
#38
torsen skrev:
Konstigt att man inte kan få ett direkt svar på en fråga utan en massa kommentarer?

Konstigt att frågeställaren inte kan svara på en enkel fråga när folk ifrågasätter varför hen ska krångla till det så förbannat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Varvstopparn
460 Inlägg
21 april 2015
#39
vanlig relä
87- till drl
86- d+ på generator
85- på halvljuskabeln
30- 12v +

Så brukar jag koppla in dimljus,glöd i extraljus m.m (lär ju funka på allt),då lyser de när bilen startat och börjat ladda. Samt så slocknar dom när man vrider på halvljus

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

2 071 Inlägg
22 april 2015
#40
kyngas skrev:
vanlig relä
87- till drl
86- d+ på generator
85- på halvljuskabeln
30- 12v +

Så brukar jag koppla in dimljus,glöd i extraljus m.m (lär ju funka på allt),då lyser de när bilen startat och börjat ladda. Samt så slocknar dom när man vrider på halvljus

Funkar inte med xenon halvljus, eller när halogen halvljuslampan är sönder.
Men annars är det helt klart lättast och bäst om man är glömsk och glömmer att sätta på/av ljuset framåt på bilen.


Sök