Tjena! Vart och hämtade en 760 gle turbo idag som ska rost lagas och få en allmän uppfräschning osv... Motorn kommer efter besiktning bytas ut mot en 16v motor från min gamla 745a som sedan ska turbo konverteras.
Lite planer över vad som kommer hända med 760 och 744.
760 var från början tänkt att börja bygga vidare på men sen när jag tog en närmare titt på den så var den inte i de skicket jag trodde. Därför bli det nog istället att motorn kommer hamna i min 744 för den var i mycket bättre skick. Men inget är 100% för jag hinner nog ändra mig många gånger innan motorn är klar
Lite grejer som är tänkt att hända med motorn och de chassi som jag sedan väljer: (kommer fylla på listan efterhand)
Motorn
b230 fk block 16v kolvar H-profil vevstakar nya vevlager nya ramlager nya kolvringar speciell kamrem och spänn rulle
16v topp MLS topp packning inslipade ventiler nya ventil tätningar original ventil fjädrar
Extraktor grenrör från KL Racing eller bygga eget T70 turbo Wastegate är inte bestämt ännu An kopplingar och stål spunnen slang 3" tryck rör Stor aluminium intercooler 3" lmm Oljekylare Stor kylare till vattnet 1 eller 2st el fläktar
chassi
Nya fjädrar Ev. hårdare dämpare rost lagning och allmän upp fräschning byta till 940 front
Jeppe_89 skrev: En -87. Lilja-volvo? Då skulle det vara B230ET på din som fanns efter -85. B23ET fanns endast på 83-84.
Helt rätt men jag skrev fel för jag menade b230et och inte b23et som jag skrev Det står att det är en -87a i papprena. Men det står också att det är 156 hästar i den men det var det bara på de raka 6orna (rätta mig om jag har fel). Men sen så kollade jag upp det på mecas hemsida och där står det att det tillverkades 760 sedan mellan -84 och -88 med turbo. Dessa har 182 hästar det verkar ju stämma rätt bra med min bil? Men bilen verkar för övrigt vara importerad... För uttaget på kofångaren fram till reg plåten är för litet och det beror väll på att de har mindre reg plåtar i Ex. Italien.
Razzmouse skrev: Ser bra ut! Du får gärna lägga upp mycket bilder oundertexter sen när du ska hålla på med motorn! Då man kanske hittar på något liknande fram över
Tackar! Ja det kommer bli mycket bilder osv.. på motorn. Ja lite insperation är aldrig fel