Hej! Jag köpte mig en Volvo 945 FTT för någon månad sen som kommer bli min första åkbil när jag (förhoppningsvis) får mitt körkort i höst. Bilen var ett påbörjat projekt när jag köpte den med bland annat en T03 turbo påmonterad, bilen gick dock inte på tomgången och hade ett antal 2or från senaste besiktningen.
Tanken är att montera nya spridare, byta LMM, ställa på laddtrycket, fixa lackskador, se till att den går på tomgången, chippa, sänka och även höja bränsletrycket till 3.8bar. Vita blinkers fram och på sidorna skulle inte heller sitta helt fel
Så här ser den ut idag
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Blev till att börja med att försöka fixa tomgången så att bilen går som den ska innan jag skruvar sönder den allt för mycket Slangen från tryckröret till tomgångsmotorn saknades så blev till att borra upp ett hål och sätta i en nippel i tryckröret. Han gick helt klart bättre nu men kunde dö ibland efter gaspådrag, verkar dock ha löst sig nu med hjälp av lite elektrospray på kontaktstycket på baksidan av tomgångsmotorn c:
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Passade även på att sätta i nya spridarna Var lite bråkigt att få på fuelrailen men det löste sig med lite silikonspray på o-ringarna Ser riktigt bra ut Motståndet byglat och klart Tog nya kablar som jag lödde ihop till en klump och klämde sedan på små stift för att sätta in i kontaktstycket Blev också lite spontan slipning och polering
Senast redigerat av oggster (23 april 2015)
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Monterat i nytt handtag och solfilm på nya bakrutan Baklucka från Volvo 960, italienimport så helt rostfri och fin Gissa varför man fick byta till nytt handtag? Skapligt bökigt att få på de äckliga stagen Onödig vikt
Gamla bakluckan var inte i bästa skick skulle jag vilja påstå
Blev också en liten uppfräschning av oljelocket, texten bortslipad men oljekannan fick vara kvar Före: Efter:
3" LMM från Volvo 960 inköpt, blev nya fälgar också
Har också börjat köra med värmepickan på stötfångaren bak, ser bra ut hittills Kommer före och efter bild sen när det är helt klart
Senast redigerat av oggster (16 juli 2015)
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Nu blev det dags att börja göra motorn klar men funderar dock på att lacka tryckrören mattsvarta och såga om dom lite, vad tycker ni om det? Montering av LMM och uppställning av bränsletrycket idag LMM från Volvo 960 monterad Riva bort gamla BTR:en nu då Testbänk för trycktest Börjat trycka nu Ser lagom ut Allt monterat och provstart nu Gick som en klocka
Lite grejer från KLRacing beställda också, lite bromsgrejer och 960 handtagskåpor Beställa lite lack sen och lacka på i samma färg som bilen, sen blir det till att fixa ljudet och spacers till bakhjulen, fick som tur var 2 spacers till framhjulen av en kompis så där sparade man in lite
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Nu var det ett tag sen sist men en del har hänt, bl.a. en ny kamera för lite finare bilder Ser nu att de tidigare bilderna ser för jävliga ut rent utsagt men nu är det ändring på det iaf Kom över vita blinkers fram+snowcap för en hundring, satt inte helt fel Tyvärr var de flesta av fästena på snowcapen trasiga men det ordnades delvis (ses på nästa bild) Hålls ner lite extra i bakkanten, skulle nog gått lika bra med lite dubbelhäftande tejp/lim men blev nöjd iaf Blir nog bra efter lite lackning, blir samma som bilens färg Skaplig dammigt var det på bilen ser jag nu men det ska synas att det jobbas i verkstaden Plastprimer på, lackas om några dagar och då kommer det mer bilder Passade på att lacka lite handtagskåpor medan plastprimern gotta in sig i snö-kepsen Snickrade till en liten avskärmning till luftfiltret Vet inte om det påverkar motoreffekten nämnvärt men var lite kul iaf Så ser det ut nu Notera förstärkningen till fasthållningen av kylaren Blev ett spontanköp av en 531-topp+Vx3 kam Ska jag behålla kamaxeln i eller ska man prova skjuta i en V-kam istället? Hört mycket gott om dom. Blir lite tvättning av toppen sen ska den bara smackas dit
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Kåporna är nu lackade och har monterats Mer än nöjd Före: Efter:
Fick bli en liten extra fasthållning för fjädern för att undvika att få däcket öppnat som en konservburk om fjädern bestämmer sig för att hoppa ur
Förbereder det sista innan man kan ta ut henne och provköra lite smått, inte hunnit med att avlufta bromsarna ännu så får ta det lite lugnt
Passade på att ta lite nya bilder nu när hon var uttagen
Nästa uppgift blir nog att riva av toppen och sätta dit 531-toppen istället, har dock inte bestämt mig för vilken kamaxel det ska bli Snowcapen ska också göras klar och monteras.
Röd-vita baklyktor ligger också på inköpslistan så det kommer smackas dit och även ny turbo och extraktorgrenrör+2.5tumssystem finns med Är också sugen på nya säten ifram, förarsätet har fått lite stryk så ser sisådär ut.
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel