Lack-/parkeringsskada, fixa själv eller lämna in? Söker rådgivning

Deafg
23 maj 2015 · 2 Inlägg

Tjena alla!

Tänkte börja med att säga att jag ofta är inne och läser det som skrivs i forumet men första gången jag själv skriver. smile

Till saken:
Bilen råkade ut för en kyss vid parkering(AUDI A6 -15),viss ångest finns:P.
Bifogar bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213431/213431-723f53922c81f7a710e8d5c670693c8b.jpg
på bilden syns 2st repor, olika djup, inga bucklor.

Tänkte åtgärda det själv men är nybörjare på det hela och kommer således ta en bra stund.
Det är ju en kostnadsfråga också så tänkte avväga det hela.

Har ni tips på person/firma som kan styra upp detta till ett schysst pris. Vad tror ni att det här kalaset hamnar på?

werik
23 maj 2015 · 144 Inlägg

Om bilen är såpass ny borde du ha försäkring och vagnskadegaranti. Gissar på att självrisken är saftig och att det är anledningen till att du frågar här. Vill du ha en hundraprocentig lagning ska hela skärmen + stötfångaren lackeras så att du slipper lackskarvar, och då blir det dyrt - antagligen dyrare än självrisken om arbetet görs "vitt".

Om du söker billig arbetskraft utan kvitto kanske det är smart att skriva ut var du befinner dig rent geografiskt. Tänk bara på att du får det du betalar för.
Annars är det väl bara att ringa runt till företag i närheten och fråga.

Ett tillägg: Det där är inget du fixar själv. Du kan försöka med rubbing för att få det att se lite bättre ut, tänk dock på att du behöver täcka med färg där det har gått igenom ner till plåten.

Senast redigerat av werik (23 maj 2015)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Cupra_
23 maj 2015 ·

Med risk för att låta dryg (menar inte att vara det):

På en så ny bil, och med tanke på att du frågar här, ta det på vagnskadan och lämna in bilen så det blir ordentligt gjort.
Du har förmodligen en självrisk på ca 6000 som kan anses saftigt, men värdeminskningen MED skadan skulle jag säga är minst samma pengar. Och att kladda själv på en ny bil om man inte vet vad man gör, är inte att rekommendera.

Ang. lackskarvar så är båda mina bilar omlackade/lagade på verkstad och det finns inga skarvar då man fade:ar ut runt skadan. Så det syns inte även om man synar bilen i solen..

Senast redigerat av Deception (23 maj 2015)

jaka54
25 maj 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är färgen borta från din bil? Det ser ut som en svartlackad bil har gnidit sig mot din. Om inte din färg är borta och inga bucklor finns är det bara att ta rubbing på en mjuk trasa och polera bort det svarta.

Deafg
25 maj 2015 · 2 Inlägg

Jag har tagit till mig er ris och ros wink
Håller till i Stockholmsregionen. Kommer dra till en verkstad och mig en rejäl tugga av det sura äpplet...
Det känns som att det "svarta" är grundfärg över plåten. Går ej att ta nagel på så att det försvinner.

Livet får gå vidare med lite minus på kontot helt enkelt.

Tack för hjälpen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang