4289
Sök

Olika frågor om Slutsteg

5 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
Hej kanske finns en likadan tråd om ni hittar länka gärna

De är så att jag behöver lite hjälp med att koppla i slutsteget

Kan man med en multimeter se om jorden är bra ? Hur vet jag om jorden är bra ?

När man sätter gainen kan högtalarna i framsystem som drivs av bara huvudenheten gå sönder om jag spelar en 50hz ton på max ?. För jag behöver göra det så jag kan ställa in gainen ? Hört att man kan använda en multimeter också när man ställer in gainen ?

Har ett batteri på 95amp som ligger på 12,38 volt efter att bilen ståt stilla i 24timmar. Funkar det bra att driva ett slutsteg  på 400rms i 2omh med detta batteri ?.
Generatorn ligger mellan 120-150 amp har ja för mig
Tacksam för svar smile

1 494 Inlägg
1 juni 2015
Du behöver inte ha några element inkopplade när du ställer gain med instrument om det är det du menar smile Högtalarna fram kopplar du ut bakom stereon i ISO kontakten (finns två kontakter en med ström, jord mm och en med högtalarsladdar) och på baslådan är det ju bara att ta ur sladdarna ur steget.

Är det ett AGM batteri?  tongue

5 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
Hmm ingen aning om det är ett agm batteri

hur vet man om jorden är bra ?

108 Inlägg
9 juni 2015
om högtalarna är kopplade på huvudenhetens kopplingar och inte till samma slutsteg som basen så är det ingen fara då du endast ställer gainen på bassteget om jag förstått din setup rätt.

jorden är bra om slipat plåtrent där du satt jorden, du inte hör några missljud i form av generatorvin, protectlampan på steget lyser inte och du har bra kräm (kring ca 13v) mellan jord och + på steget när du spelar musik på normal volym.

ang batteriet så bör det laddas lite enligt mitt tycke men är det ett agm batteri så är det mindre viktigt då dessa är starkare och klarar av större urladdningar. Ska du ha det som huvudbatteri för bilen eller extra batteri för ljudet? Som huvudbatteri räcker det gott och väl för 400 wrms och då är det ju bara å koppla in det så laddas det ju via generatorn. ska du däremot ha det som extrabatteri så kopplar du batteriet till ditt främre batteri med ett skiljerelä imellan som slår till vid tändningen.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

1 494 Inlägg
9 juni 2015
Räcker absolut inte att bara slipa rent vid jorden, strömmen ska gå hela vägen ifrån jorden bak till jorden fram så det måste vara bra kontakt hela vägen genom bilen och inte bara där skon ligger emot. Man jordar ofta i bältesinfästningen för att den sitter i balkarna som går genom hela bilen och är stora och grova och inte i nån liten plåt som är punktad i annan plåt. Original jordpunkter kan också vara bra och man ska också se till så att kontaktytan är jämn så att man får full kontakt mellan sko och plåt Osäker på hur man mäter det på bästa sätt, med en multimeter kan du ju dubbelkolla att du har kontakt och mäta lite motstånd å sånt. Men ser du att du får för stora dippar när du spelar får du felsöka, under 12,5v med multimeter skulle jag undvika (man ser inte exakt hur lågt det sjunker med multimeter/voltmeter för sådant krävs oscilloskop) smile 

Spelar man en 50hz ton i sin stereo kommer middarna också spela tonen men om man delar en aning dämpad (hur mkt beror på var man delar och med hur branta filter) Men det är bara onödigt att låta dom spela det, bättre att koppla ur dom.

1 727 Inlägg
10 juni 2015
Fjong skrev:
bättre att koppla ur dom.

ALLT ska vara inkopplat när man mäter spänningen!

Det är för att varje förbrukare(cd, slutsteg, fläktar, belysning, osv) "sänker" spänningen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 494 Inlägg
10 juni 2015
Horsyhorse skrev:
Fjong skrev:
bättre att koppla ur dom.

ALLT ska vara inkopplat när man mäter spänningen!

Det är för att varje förbrukare(cd, slutsteg, fläktar, belysning, osv) "sänker" spänningen.

Pierre

Tror inte att vi talar om samma sak. Ställer man in gain med örat måste man ju ha grejerna igång för att höra när det börjar låta dåligt men har man instrument så finns det väl ingen anledning till att hela systemet ska mata en 50hz ton medans man vrider upp gainen?

1 727 Inlägg
10 juni 2015
ANDERSON91 skrev:
Kan man med en multimeter se om jorden är bra ? Hur vet jag om jorden är bra ?

Har ett batteri på 95amp som ligger på 12,38 volt efter att bilen ståt stilla i 24timmar. Funkar det bra att driva ett slutsteg  på 400rms i 2omh med detta batteri ?.
Generatorn ligger mellan 120-150 amp har ja för mig

Fjong: Jag var lite otydlig vad jag svarade på när det gäller att kolla jord/spänning.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (10 juni 2015)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök