Konvertera 240 740 940 till turbo FK FT lh2.4 och 2.2

Frantz
1 juni 2015 · 80 Inlägg

Eftersom denna fråga kommer upp på VoS fb sida mist en gång varannan dag så skapar jag en tråd som jag kommer posta i varje sådan fråga.
"Kan jag lägga fk motor i min 740 88?"
Alla fk och ft har lh2.4 och du behöver använda boxarna från en bil som haft turbo för att motorn ska prestera som det va tänkt.

OBS "Denna "guide" är ifall du vill använda org sprut"

lh är styrsystemets versioner 2.2 och 2.4 För att ta reda på vilket du har är det bara att googla bränsleboxens nummer, woalla!  på 740 så sitter är trigger givaren i fördelaren om du har 2.2 och på sprängkåpan på växellådan om du har 2.4. (osäker på 240 men vem bryr sig..)

-LH2.4
Sitter ifrån andra halvåret av 1988-> aka 88b alltså 240 och 740
Du behöver:
-En bil med lh2.4
-En b230FK eller FT motor komplett med turbo och alla andra saker du vill flytta över, intercooler etc
-Spridare motstånd OM du skall använda org turbo spridare, ska du köra typ saab spridare så skit i detta! Dom ska skarvas in på kabelstammen vid spridarna (googla för fan)
-Förlänga LMM kablarna då lmm sitter på andra sidan jämfört med sugis. går att ha LMM på trycksidan men det försämrar prestanda och livslängden lite, (egen erfarenhet) du kan dock köra öppen dump då. woho..
-Styrboxar från en LTT/FTT båda två! Den chippbara "guldboxen" sitter på 95 och 96or.
-Avgasystem med lamda ca 10-20 cm ifrån turbon.
-LMM och lamda måste fungera

LH2.2
Bilar <-88 aka 88a
Du har två alternativ: 1 byt kabelmattan (jobbigt) 2 gör som ^ åvan men du få leta efter 240/740 turbo boxar och LMM måste vara en lh2.2

240/740 med förgasare??
Då får du lägga in en kabelmatta ifrån en bil med lh2.4 och bygga om bränslesystemet (googla)

REGINA?
Jadu ingen vet hur... byt kabelmatta eller byt bil


DET GÅR OCKSÅ SKITBRA ATT KONVERTERA DEN GAMLA SLÖA B230F MOTORN MED TURBO UTAN ATT BYTA BLOCK, hållbarheten är helt ok och duger för gata, ej att trimma satan, det går men håller sämre.
Byt kam eller hela toppen från en turbo maskin och den kommer hålla till karossen är död.
Tänk på:
-Öka bränsle med turbo spridare eller saab spridare
-Boxar från en turbo är ett måste för prestanda
-LMM och lamda måste fungera


Ska du vara extra duktig så finns det mer att göra men detta är det man måste göra för att få den körduglig
cool

Senast redigerat av tobias-dxw (1 juni 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang