Eftersom själva dragstången är synlig så kan du testa med att dra den fram och tillbaka till det tar stopp och prova att vrida runt den. Ska du regga om den till EU-släp så kan du enklast sätta ett rör utanpå dragstången bakom handtaget. Mät avståndet när du har dragstången fullt utdragen och mät axelns diameter. Röret får inte glappa axialt eller radialt. Dvs i någon riktning utan ska vara stumt monterad. Allt vad bromsar heter ska vara bortplockat. Kolla om hjullagren är okay genom att snurra på hjulen. Snurrar de fritt utan missljud så kan de vara ok. Att göra rent runt lager och fetta om före besiktning kan vara idé. Hoppa på flaket och kolla om fjädringen fungerar. Är vagnen av modell med torosionsfjädring (axel som vrider sig radialt i gummilagring) så kan gummit torkar ut och fastnat om vagnen stått länge. Då får du ta hjälp av en traktor och vända vagnen och sedan med gymnastisera fjädringen med hjälp av skopan. Det finns säkert andra trix också. Inför registreringsbesiktningen ska du redogöra för vilka ändringar du gjort och sedan ska de godkänna att du gjort det. Sedan efter det gör du en vanlig besiktning för att de ska kolla om dina ändringar fungerar. Du kan regga en vagn som ofjädrad om du aktivt har bytt ut eller svetsat fast axeln men får den inte godkänd i besiktning om den har fastnat. För vagn som har stötdämpare med fjäder kan du spärra fjädringen med ett rör som uppfyller samma krav på bärighet som stötdämparen hade. Hoppas du blev lite hjälpt av detta. :-)