Slutsteg går i protect!

frekvens
14 juni 2015 · 4 Inlägg

Jag har amatörmässigt kopplat lite ljud de senaste 2 åren å har aldrig haft nå problem med att felsöka eller att koppla. Men nu efter jag har använt bilen (med ljudet i) över vintern så har de pajjat.

Info:
Slutsteg: GAS 600 mono (nyaste generationen) http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-6001.html
Jord: 33mm^2 till bältesfästet (plåtren)
B+: 33mm^2 (säkring 20cm från + polen)
remoten: med lågnivåna från stereon
Baselement: 12'' Gas silver http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs1222-2.html

Symptom:
När jag startar stereon så smäller det till i basen. Jag mäter jorden och byter jordningspunkten från bakluckan till bältesfäste, funkade inte. Köpte större batterisladd, från liten till stor (33mm^2), funkade inte. Jag kopplar nu ur lågnivna för å kolla om det är dom som är skavda å kommer åt nå metall, funkade inte. Jag tar nu ur högtalarsladdarna, å då går inte slutsteget in i protect mode. Jag undersöker då vad felet kan vara. Jag kopplar ny sladdar till högtalaren, jag bytter kopplingschema hejvilt (från 1 ohm till 4 ohm etc), funkar inte.
Jag märker inge större defekter på elementet. Ser ingen lödning som har släppt eller att nån sladd kommer emot nån metall som den inte ska.

Är det vanligt att en bas går sönder över vintern (fukt?)
Om en lödning har släppt, kan jag då reklamera?
Vad är det vanligaste som pajjar i ett element?


Tackar på förhand för hjälp!

kiiient
14 juni 2015 · 106 Inlägg

byt ut basen, eller om du har någon annan och prova med om det funkar, kan ju vara något i den som har fått fnatt.  kanske inte till så mycket hjälp, men det skulle jag prova iallafall smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
frekvens
14 juni 2015 · 4 Inlägg

Min tanke också! Klockan var lite mycket igår när jag var klar för dagen i garaget så de fick vänta tills idag!
Återkommer när jag testat.

Jockk3
14 juni 2015 · 1 426 Inlägg

prova jorda lågnivåutgångarna på stereon och sen se över jorden, jorda i bakluckan kanske inte är det bästa.
sen ska det vara ren plåt så kabeln får bra kontakt

frekvens
14 juni 2015 · 4 Inlägg

Jag har jordpunkten i bältesfästet. Det ska inte vara problemet.
Men hur jordar jag lågnivåna?
Jag har hittat jordpunkten till stereon. Blir svårt att ta en större sladd då jorden är i en adapter.

Slutsteget funkar ju tills jag sätter i lågnivåkablarna. Då slår den ifrån.
Det är inte kabelbrott då jag testade med ett annat par som jag har till ett annat slutsteg.


Om jordningen till stereon skulle va dålig, då skulle väll inte de andra steget heller fungera?
Om jag drar ut Lågnivåna på steget å har bara högtalar, b+, jord å remote så funkar det. Kan man då utesluta att det inte är jordningen till steget som är problemet?

Kopplar jag basen till det andra steget så fungerar det....

börjar få dåliga vibbar att steget är paj.


-------------------------------------

Nu har jag även testat att byta batteri, byte alla kablar från ett steg som fungera. Ingen skillnad.

Senast redigerat av frekvens (14 juni 2015)

Lonefox Bad music kills good sound
14 juni 2015 · 7 241 Inlägg

Mitt 600PRO går i protect om jag har gainat för högt...prova bara en gång att gaina ner o se vad som händer.

DU har inte uppgett vad du har för bas heller. Antar att det är dubbla spolar på 2 ohm av vad du beskriver i inkopplingsväg.
Mätt talspolarna? Vad har du för värde på dem?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
frekvens
15 juni 2015 · 4 Inlägg

Har uteslutit att det är steget som strular. Ska försöka få ett nytt på garantin imorgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang