En från grunden renovering av min Opel Manta B -77 den ska utrustas med lite smått och gott bland annat en komplett 2,4 CIH 16v som ska trimmas med highkomp kolvar, nya stakar, uppgraderad ventilmekanism, vassa kamaxlar motorstyrningen ska vara en MAXXEcu. Väghållnings uppgraderingar kommer bestå av egen tillverkade bussningar runt om. Race stötdämpare och sänknings fjädrar.
Äntligen är ena balken utbytt. Det tog betydligt längre tid än vad jag trodde. Detta var främst för att balken hade en inre förstärkning, denna var helt sönderrostad på förarsidan så min far och jag bestämde oss för att göra en ny förstärkning i fyrkantrör hela vägen från böjen och bakåt till den tvärgående balken i bilen!
Original förstärkningen gick bara halvvägs ungefär men som sagt så gjorde vi den så att den gick hela vägen. Lite starkare är ju aldrig fel!
massor med svetsande blev det i alla fall! Jag med svetsen i högsta hugg för att svetsa klart det sista på den inre balken!
Svetsen går för jävla bra på tjockare material!
Vi var också tvungna att hänga upp framvagnen i bilen för att kunna mäta upp så att hålet kom på rätt ställe!
Den inre förstärkningen inne i balken.
Från sidan
Ditsvetsad i bilen!
Så blir det alltså att se ut på ett ungefär när balken ligger på!
Helsvetsad i bakkant mot den tvärgående balken också! Detta lär ju vara starkt nog!
För det första så ska jag ursäkta mig för dåligt med uppdateringar jag har ingen ursäkt det har bara inte blivit av men nu ska det ändras på!
Så här kommer en stor uppdatering!
Lagning av taket.
Taket var taket från skrotmantan.
Såklart så ska det tennspacklas upp!
Nya undre frontplåten passades in!
Då denna bil hade den 4 växlade lådan så gjorde jag om så att hålet passar för den 5 växlade!
Så blev det efter svetsningen. Såklart så har det slipats ner och spacklats men det tror jag inte jag har några bilder på!
Detta var nog det mest riskabla jag har gjort hitils. Det kändes inte bra att sätta kapskivan i fronten men det skulle göras och resultat blev riktigt bra!
Detta ska också tennspacklas!
Tidigt en måndag morgon i april så bar det iväg till eskilstuna för att få en special gjord bur uppmätt.
Så då vet vi vart huvudbågen ska vara! Bara att börja göra fästen nu då
Tyckte det blev riktigt bra! Svårt att bocka plåten rätt bara
Förarsidan.
Då bilen ska kunna återställas till original så blir det en skruvbur
Detta var när Mantan fortfarande hade sin kompis i garaget
Tog en liten paus från burbygget för att ta tag i skuffen och inne i bilen. Då någon tyckte det var en smart idé att pensla på body i hela bilen så har jag fått ta bort allt och det är fan inte lätt då det sätter igen slipskivor vilket resulterade i att jag var tvungen att i princip spackla upp hela skuffen
Såhär blev det efter jag vet inte hur mycket slipandes!
Efter mycket slipning och spackling så fortsatte jag med buren. Såhär blev de främre fästena
Mycket jobb att passa in det men bra blir det och vilket jävla jobb finess har gjort. Riktigt fina böjar!
Jag kommer dock vara tvungen att göra urtag i instrumentbrädan men då får jag bara en ursäkt att flocka den
Eftersom att buren ska kunna tas ut så blev det såna här fiffiga skarvar mot huvudbågen
och nu till det speciella. Eftersom att jag ska försöka få den reggad med baksäte och bur så var det tvunget att bli liiite special Fortsättning följer!
Nu var det längesen jag uppdaterade här ursäktar för det. Har haft det tufft till och från både med jobb och med bilen. Jag har inte legat på latsidan dock! Mycket har hänt sedan senaste uppdateringen!
Så här blev då buren att se ut minus stävorna ner till hjulhusen bak och under hatthyllan.
Detta var någon gång i somras under semestertider.
I bilen.
Motorn får plats under!
Lite extra förstärkning. Detta är bilder från sommaren 2016. Mycket mer kommer!
Då jag inte tycker att original dörrinnersidorna skulle passa med en flockad instrumentpanel så gjorde jag egna i alu plåt. Började med att göra en mall!
Så kommer formen att vara.
Gjorde även en mall för att fylla igen hålet vid baksätet.
Så blev biten till baksätet. Sågades med sticksåg.
Tog tid att göra 4 bitar. men bra blev dom!
Har inga fler bilder på detta men dörrinnersidorna kommer skruvas fast i dörrarna. Hål för fönsterveven och stängrem är gjort också!
Jag ber om ursäkt att jag har vart dålig på att uppdatera här i tråden jag har ingen ursäkt förutom att jag har varit lat... Nu ska jag ta mig i kragen och bomba med lite bilder. Det har ju faktiskt hänt en hel del sen sist!
Såhär såg det alltså ut i garaget 2016-11-26, nästan ett år sedan
Vid det här tillfället så höll jag på att kapa in instrumentpanelen så att den passade med buren i.
Passningen blev rätt så bra!
Här hängde bilen i snurran med motor, framvagn och växellåda på plats så att jag kunde bygga avgassystem innan bilen var lackerad under.
Lagningen av taket.
Jag har tyvärr inga vettiga bilder på avgasbygget, såhär såg det ut när jag började lägga grundfärg under bilen.
Här kan ni också se att alla skarvar under och innuti bilen är tätade med tätningsmassa.
Efter några lager grundfärg så la jag ett lager vit body under hela bilen. Här ser ni att jag har börjat under skuffen.