2205
Sök

BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

380 012 Visningar
Uppdaterades senast 29 november 2018
177 Inlägg
3 maj 2016
#461
Vart köpte du givaren till oljepluggen?
Går den att köra med vilken oljetempmätare man vill eller är det nån speciell?


776 Inlägg
3 maj 2016
Trådstartare
#462
Andreas0 skrev:
Vart köpte du givaren till oljepluggen?
Går den att köra med vilken oljetempmätare man vill eller är det nån speciell?

Det är en vattentempgivare som jag hade liggandes som jag använde. Minns inte vad det är för gäng på oljepluggen nu på rak arm men det kan vara m12x1,5.. Det handlar ju mer om vad styrsystemet klarar av att hantera för signal. Ska man endast ha en extern mätare så bör ju givare såklart vara anpassad för den mätaren.

Det är ju inte optimalt att placera givaren i oljepluggen, men jag glömde bort att svetsa en separat anslutning när jag svetsade oljereturen och det känns besvärligt riva ner tråget för endast det.

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#463
Helsvetsat och provmonterat tryckrör


https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-1079331c03e5df98b8b7edc18160ab02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-83f1bd9da9a64c5a022561bab06998cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-05efbf215aceb20e37d3d611db9c5ef3.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

177 Inlägg
4 maj 2016
#464
Speed88 skrev:
Andreas0 skrev:
Vart köpte du givaren till oljepluggen?
Går den att köra med vilken oljetempmätare man vill eller är det nån speciell?

Det är en vattentempgivare som jag hade liggandes som jag använde. Minns inte vad det är för gäng på oljepluggen nu på rak arm men det kan vara m12x1,5.. Det handlar ju mer om vad styrsystemet klarar av att hantera för signal. Ska man endast ha en extern mätare så bör ju givare såklart vara anpassad för den mätaren.

Det är ju inte optimalt att placera givaren i oljepluggen, men jag glömde bort att svetsa en separat anslutning när jag svetsade oljereturen och det känns besvärligt riva ner tråget för endast det.

Ja det tänkte inte vi heller på när vi svetsade våran oljeretur.
Vi har våran sitter i standard oljeplugg, borrade hål i den och svetsade på en distans som vi gängade och skruvade i givaren i, funkar inte direkt bra.

Så nu vet jag inte riktigt vart vi ska tempen ifrån.
T-kors på filterhuset har vi standard oljetryckgivare och en annan oljetryck sitter.
Såg att ppf sålde oljefilterlock med 2st uttag för olja.
Funderar på om man kan borra och gänga i standard oljefilterlock eller om man ska svetsa dit en nippel så man kan sätta givaren där.
Senast redigerat av Andreas0 (4 maj 2016)


776 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#465
Andreas0 skrev:
Speed88 skrev:
Andreas0 skrev:
Vart köpte du givaren till oljepluggen?
Går den att köra med vilken oljetempmätare man vill eller är det nån speciell?

Det är en vattentempgivare som jag hade liggandes som jag använde. Minns inte vad det är för gäng på oljepluggen nu på rak arm men det kan vara m12x1,5.. Det handlar ju mer om vad styrsystemet klarar av att hantera för signal. Ska man endast ha en extern mätare så bör ju givare såklart vara anpassad för den mätaren.

Det är ju inte optimalt att placera givaren i oljepluggen, men jag glömde bort att svetsa en separat anslutning när jag svetsade oljereturen och det känns besvärligt riva ner tråget för endast det.

Ja det tänkte inte vi heller på när vi svetsade våran oljeretur.
Vi har våran sitter i standard oljeplugg, borrade hål i den och svetsade på en distans som vi gängade och skruvade i givaren i, funkar inte direkt bra.

Så nu vet jag inte riktigt vart vi ska tempen ifrån.
T-kors på filterhuset har vi standard oljetryckgivare och en annan oljetryck sitter.
Såg att ppf sålde oljefilterlock med 2st uttag för olja.
Funderar på om man kan borra och gänga i standard oljefilterlock eller om man ska svetsa dit en nippel så man kan sätta givaren där.

Rent spontant så tror jag ju att man får mest korrekt temp att mäta i tråget där du har 90% av all olja smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

177 Inlägg
4 maj 2016
#466
Speed88 skrev:
Andreas0 skrev:
Speed88 skrev:

Det är en vattentempgivare som jag hade liggandes som jag använde. Minns inte vad det är för gäng på oljepluggen nu på rak arm men det kan vara m12x1,5.. Det handlar ju mer om vad styrsystemet klarar av att hantera för signal. Ska man endast ha en extern mätare så bör ju givare såklart vara anpassad för den mätaren.

Det är ju inte optimalt att placera givaren i oljepluggen, men jag glömde bort att svetsa en separat anslutning när jag svetsade oljereturen och det känns besvärligt riva ner tråget för endast det.

Ja det tänkte inte vi heller på när vi svetsade våran oljeretur.
Vi har våran sitter i standard oljeplugg, borrade hål i den och svetsade på en distans som vi gängade och skruvade i givaren i, funkar inte direkt bra.

Så nu vet jag inte riktigt vart vi ska tempen ifrån.
T-kors på filterhuset har vi standard oljetryckgivare och en annan oljetryck sitter.
Såg att ppf sålde oljefilterlock med 2st uttag för olja.
Funderar på om man kan borra och gänga i standard oljefilterlock eller om man ska svetsa dit en nippel så man kan sätta givaren där.

Rent spontant så tror jag ju att man får mest korrekt temp att mäta i tråget där du har 90% av all olja smile

Det har du nog rätt i, tror nog det är vårat sätt att montera givaren som är problemet.
Oljan har bara ett 6mm hål fram till givaren.
Ska nog prova på ditt sätt eller så får de väl bli ett nytt hål i tråget så småningom smile


506 Inlägg
6 maj 2016
#467
Jag pratade med Street performance i Onsdags då jag också skall koppla in en oljetemp mätare och han rekommenderade att sätta en Y-koppling där oljetrycksensorn sitter och så man mäter tryck och temp på samma ställe. Sen om det blir bäst så eller inte det låter jag vara osagt smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855

776 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#468
Monterat fördelningsventilen från Speeding i kardantunneln. Drog även nya ledningar från t-korset bak och från bromscylindern.


https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-e2e1a9024883b3decbb58cf1c6e66ab6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3bf01759d5eba8acbd2c0247fb0fee40.jpg
Senast redigerat av Speed88 (6 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#469
Förstärkt spakstället till handbromsen med extra plåt runtom, ska blästras och pulverlackas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-6f1f3913322dd8005d16604db687b2d9.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#470
Mahlberg skrev:
Jag pratade med Street performance i Onsdags då jag också skall koppla in en oljetemp mätare och han rekommenderade att sätta en Y-koppling där oljetrycksensorn sitter och så man mäter tryck och temp på samma ställe. Sen om det blir bäst så eller inte det låter jag vara osagt smile

Finns många olika lösningar wink

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
#471
Svetsade "halkskydd" för slangarna på tryckrören smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-9693a76d0be7338f9e08f08c0acbca41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-d5d949b3a11bccb67266ff1bc9cb648e.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#472
Börjat tillverka ett expansionskärl till kylaren, bankat till en plåt i 3mm aluminium som blir botten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-f6ff1c4e234d7a21fdf1edd3b201f141.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-de866b8da190bf42f69d59e5cca9930a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-07188d074d5e043c50e109632e0ac734.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#473
Blev fula märken på undersidan av plåten så jag snyggade till den med lamellslipskiva och vinkelslip smile
Expantionskärlet ska även lackas svart när det är färdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-88b9a6ec92bcaabae5ee79a4369090e7.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
11 maj 2016
Trådstartare
#474
Insugsflänsen planfräst. Hade slagit sig knappt 2 tiondels millimeter smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-6919eceae8db624d1116eacbc8b24f5c.jpg

Tack till Ragge för hjälpen!

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
11 maj 2016
Trådstartare
#475
Tog en bild på hur det ser ut i runners med spridare monterad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-87c52542454fdd9b5cd68e86e8306059.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
11 maj 2016
Trådstartare
#476
Tänkte montera bränslefiltret från Speeding fram strax före fuelrailen men det fick bli i bagaget mellan pumparna och förfiltret pga platsbrist fram vid motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-8c5f39afc7842b870b8a6038e27e5cfe.jpg
Senast redigerat av Speed88 (11 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#477
Catchtank till vevhusventilation färdig (förutom lack). Gjorde ett mätglas av 2 "push in" koppel och en bit slang.
Fyllde upp med lite vatten och funkade kanon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-b658d40d34f66b48ea061ae0c78cd799.jpg

Blir monterad under insuget med en tappkran som man kommer åt när allt är på plats. Drog en slang som går ned på sidan om oljetråget fäst med ett klammer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-109a364f13788cd33db74ea6b78e9d18.jpg



Underifrån med kran och slang

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-03c68cbca2e63c95644074a6e31d3893.jpg



Med insuget på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-aa8d271e5e0aa5973b197cff7a08f221.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-45866497192ec152bcf287ac037c4c0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-9b5086f2c660d6fb41a7c1e7b8700bf5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-06218fbf4b3cc4674fa4840fc2a15a4b.jpg
Senast redigerat av Speed88 (12 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#478
Har nog inte lagt upp så mycket bilder från under bilen så jag plåtade lite under bilen där man ser hur bränsleledningar och avgas är draget. Har dragit hydraulrör under bilen med anslutningar till slang vid tanken bak och nere vid rambenet fram, känns bättre med ett rejält rör än en slang under bilen.

Växellådsfästet ska moddas lite, därav pallbocken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-b87c39abe15344d2a20ca9063aacf913.jpg
Senast redigerat av Speed88 (12 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#479
Ser ut som att avgassystemet hänger ned massor på den tidigare bilden, vilket det inte gör som man ser bättre på dom här bilderna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-ae266f4dbd860492c90efb8de0f14ab9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-c46a953907be2175eb4c1841d581d354.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

1 861 Inlägg
13 maj 2016
#480
Alltså inte för att hata eller så men med andra kvaliteten på ditt bygge så känns sumpen rätt billig tycker jag :'D



Sök