Yes det är silvermetallic Är väldigt lik färgen på fälgarna , tänkte ha mörkare typ gunmetal/titangrå men tyckte det här blev bättre när det matchar fälgarna!
Storleksmässigt så är dom väldigt lika då dessa 2 aggregat kommer från samma "familj" Borgwarners 300 serie. Men EFR agget klarar ca 1000motorhäst motför sx agget som stoppar vid 800. Och då är efr turbon endast 1.7 mm större in! 67.7mm ist för 66! Blir spännande se hur stor skillnad det kommer att bli, avgashuset är snäppet större än innan (1.05 ist för 0.91) vilket gör att den kommer tappa lite spool pga det. Jag tror att det kommer att kompenseras av att EFR turbon är kullagrad och har billet kompressorhjul samt lättare turbinhjul! De rörliga delarna är betydligt lättare och mer lättdrivna alltså.
Det blir ju rätt så varmt närmast avgashuset Så för att slippa smälta slangar så har jag tillverkat anslutningar för vattenkylning av hydraulrör och skärringskopplingar.
Har tillverkat en kona då den nya turbon har platt v-band istället för den gamla som har koniskt anslutning "marmone" Tyvärr inga bilder på processen men kapade upp tårtbitar i röret och bockade in dom till en kona och svetsade igen, slipade svetsarna efter det och svetsade konan på v-bandet medans det är monterat på turbon för att det ska slå sig så lite som möjligt.
Tillverkat uniball stabilisatorstag med snabbfäste och monterat tillbaks krängningshämmaren bak. Här ser man hur tight det är med avgassystemet när fjädringen är fullt utfjädrad
Har haft lite missljud från vanosen så passade på att fixa det. Anledningen till att vanosen börjar låta och "rassla" är att lagerspelet med tiden blir för stort så drevet som skjuter in i kammen och vrider den får ett axiellt lagerspel. Inspekterade lagrena och allt såg fint ut så ser inte anledningen till att köpa nya. Justerade lagerspelet genom att slipa den inringade delen på bilden(distans för lagerspelet) med 400k sandpapper mot en slät plåtskiva. Precis enligt instruktioner som det står i renoveringskit som säljs för vanos. Testmonterade och dubbelkollade eftersom, skulle gissa det handlar om 1-2 10:dels millimeter som slipades i det här fallet.
Här händer det grejer, riktigt nyfiken på vad du tycker om den nya turbon! (är sugen på en EFR själv, har bara andra grejer att ta tag i först, som att laga motorn..)
Här händer det grejer, riktigt nyfiken på vad du tycker om den nya turbon! (är sugen på en EFR själv, har bara andra grejer att ta tag i först, som att laga motorn..)
Jag är väldigt nöjd med turbon! Dock så känner jag att 369-sxe kanske skulle vara ett bättre alternativ när man ser till priset! Skulle vara intressant jämföra dom på samma motor i bromsbänk och se skillnaderna svart på vitt
Uppstartad och testkörd med nya spridarna/drivlinan och turbon. Bakvagnen lirar som den ska och utväxlingen blev helrätt med 6växlad låda och 3.62 i diffen! Varvar mindre än tidigare i 110km/h då jag åkte 3.15 och 5 växlad.
Vanosen blev även tyst och fin igen! Nästa steg är mappning i navdyno på Sävar Motor så ska vi se vad den nya snigeln kan leverera!