Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)

vEight

  • 50 Följare
  • 65 702 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 december
JohnWayne
4 juli 2015 · 4 586 Inlägg
#61

Ha en trevlig semester smile

vEight Baronen
10 juli 2015 · 893 Inlägg
#62

Tjenare!

Efter PBM så har det varit lite stiltje i det Hellbergska garaget.. eller logen..

Bromsband är iallafall beställda och påväg hem från New Jersey så när dom kommer hem så blir det till att nita smile
Det var kvalitet på grejerna förr! Nitade bromsband är sådant en reparatör tycker om att se idag i denna "komponentutbytarvärld".

Har också börjat behandla kofångarna med vinäger och Coca Cola. Coca Cola funkar bäst på rinnrosten och nopporna.
Blir väl till att kroma om i framtiden vilket betyder magsjuka för min plånbok..

Pickisen går någorlunda bra nu iallafall. Men det krävs ganska hög tomgång för att den ska gå rent hmm Den fick lass häromdagen när sambon bestämde att vi skulle till "Ingvars spån och laminat" för att köpa möbler. Så dom senaste dagarna har jag skruvat ihop möbler..

Det som nu står på agendan är att jag ska bära in lite ved i vebon (35kubik) och därefter ska jag äntligen komma igång med laggårn igen. Ska iväg och titta på verkstadsportar hos en jobbarkompis nån dag som förmodligen kommer med hem. Bob-Miller har, med sina bilder, gett mig inspiration till verkstadsbyggandet igen, tack för det smile.

Det var allt för stunden! Kommer framöver lägga upp bilder här angående verkstaden då jag inte vet vad "Off Topic" betyder. Tropisk drink kanske?
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-54f8e8a086c43e32f1f13350443fecb4.jpg
På återseende mina vännerrrr! smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
vEight Baronen
10 juli 2015 · 893 Inlägg
#63

JohnWayne skrev:
Ha en trevlig semester smile

Tack! smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Bob-Miller
10 juli 2015 · 970 Inlägg
#64

Kul o ge nån ispiration förutom bilbyggen då,smileså mkt lättare de blir när de ordning på golvet..wink

vEight Baronen
10 juli 2015 · 893 Inlägg
#65

Bob-Miller skrev:
Kul o ge nån ispiration förutom bilbyggen då,smileså mkt lättare de blir när de ordning på golvet..wink

Ja, och golv måste ju också fixas så jag har någonstans att lägga alla grejer på smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
vEight Baronen
20 juli 2015 · 893 Inlägg
#66

Hejsan!

Nu är vedhögen snart helt inplockad så jag tog en liten avstickare in på logen.
Har haft lite väl hög arbetstemp på Packarden så jag tog med en diskmaskinstablett och petade ner i kylarn varpå en tur fram till Fjugesta och tillbaka fick agera diskmaskinsprogrammet. https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-d5c48311a10edf815f30d56afe1c97f0.jpg
Sen fick bilen stå över natten och på förmiddagen idag så spolades systemet grundligt. Fick ut mycket skit.. Fyllde på med nytt vatten, körde varmt och sköljde ur ett par, tre gånger ungefär och nu är vattnet klart. Tempen ligger nu stadigt och bra.

Därefter tog jag itu med förgaseriet. Har haft ett lite störande "sack" när motorn varvas från den högre tomgången och upp till nästa steg. Och då förra ägaren hade problem med skit i tanken och att bränslefiltret lyst i sin frånvaro kändes det som att "skit i gasarn" inte var någon omöjlighet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-00abcdaea7b107252dd7f9e425dcd0d3.jpg
Och där på botten i Cartern hittade jag en näve snus smile https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-9725006dd61c0cce3f1c9555262116f7.jpg
Förgasarsnus TM.

Efter att förgasaren plockats i småbitar tvättades allt grundligt med quickleen. Och återmonteringen är nu på g.
Men innan provstart så vill jag få dit ett filter..

Jag hoppas jag får ihopat tills imorgon så jag kan provköra. Skulle vilja justera ventilerna efter det då det tickar lite irriterande.

Är sugen på ett ignitor kit till den då det blir väldigt driftsäkert med det. Är oftast brytarna som jävlas på mina motorer.. Skulle ha ett till chevan också, men det motorpaketet säljer jag nog i vinter för jag har andra doningar i motorstativet som jag vill trycka ner under läppen på den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-a568091b61d977503fdb7d6d90d48d9a.jpg
Avslutar med en sommarbild på några av mina mojänger smile

God kväll på er mina vännerrrr! smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Bob-Miller
20 juli 2015 · 970 Inlägg
#67

Dom där cheva pickuperna ska du passa dig för,fula e dom o drar en massa bensin,sen har den ju knappt färg..nää,blääääää men som din kamrat så kan ja tänka mig o köpa den billigt......hehehehe

vEight Baronen
20 juli 2015 · 893 Inlägg
#68

Bob-Miller skrev:
Dom där cheva pickuperna ska du passa dig för,fula e dom o drar en massa bensin,sen har den ju knappt färg..nää,blääääää men som din kamrat så kan ja tänka mig o köpa den billigt......hehehehe

En sann kamrat låter inte en annan kamrat köpa något dåligt. Speciellt inte till ett lågt pris wink hehe  Men du kan ju få köpa drivlinan i vinter eventuellt. Ska behålla kardan och axeln smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Knugcab
20 juli 2015 · 5 111 Inlägg
#69

Men eftersom du inte ens känner mig kan du ju ge mig chevan i stället. wink

vEight Baronen
21 juli 2015 · 893 Inlägg
#70

Men hur kommer det sig att ni är så förtjusta i cheva? Jag tycker chevas motorer bara är skit. Därför jag bygger cadillac motor wink

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Bob-Miller
21 juli 2015 · 970 Inlägg
#71

Dessa cheva pickuper e enl mig dom trevligaste som tillverkats...sen gillar ja mopar motorer mest,en vässad 413 då e man nöjd.smilesmile

vEight Baronen
21 juli 2015 · 893 Inlägg
#72

Bob-Miller skrev:
Dessa cheva pickuper e enl mig dom trevligaste som tillverkats...sen gillar ja mopar motorer mest,en vässad 413 då e man nöjd.smilesmile

Ja, bilen i sig tycker jag om smile Mopar ligger bra till hos mig smile En 413" med Cross Ram är ju imponerande redan original! smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Bob-Miller
21 juli 2015 · 970 Inlägg
#73

Dagens sorge ämne.........I källaren på Malmö lasarett,stod de 2 426 hemi som drev 2 elverk..knappt körda..utbytta mot Cat dieslar på 80 talet,båda hemi hamna i en skrot binge...han som skötte drift o underhåll på sjukan missa dom när dom byttes ut..mad

vEight Baronen
21 juli 2015 · 893 Inlägg
#74

Nä men säg inte sådär, det skär ju i hjärtat!

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Bob-Miller
21 juli 2015 · 970 Inlägg
#75

Sorge ämne 2....Camaroskroten GBG skulle ta hem en Cuda 70 original med Hemi 1998,mkt fin bil....men båten släppte sina containrar p.g.a hård sjö för o slippa gå under,så de ligger en hemi cuda på botten av atlanten nånstans...suck....nu e vi uppe i 3 hemi som slösats bort..hehe

vEight Baronen
21 juli 2015 · 893 Inlägg
#76

Bob-Miller skrev:
Sorge ämne 2....Camaroskroten GBG skulle ta hem en Cuda 70 original med Hemi 1998,mkt fin bil....men båten släppte sina containrar p.g.a hård sjö för o slippa gå under,så de ligger en hemi cuda på botten av atlanten nånstans...suck....nu e vi uppe i 3 hemi som slösats bort..hehe

Ja, fyfan!  För att inte tala om alla massutskrotningar i USA, där har det nog strukit med en och annan trevlig spis..

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Knugcab
22 juli 2015 · 5 111 Inlägg
#77

Nä är ingen chevafanatiker, mest bara pickup 67-72 som är en drömbil för mig.

JohnWayne
22 juli 2015 · 4 586 Inlägg
#78

Bob-Miller skrev:
Dagens sorge ämne.........I källaren på Malmö lasarett,stod de 2 426 hemi som drev 2 elverk..knappt körda..utbytta mot Cat dieslar på 80 talet,båda hemi hamna i en skrot binge...han som skötte drift o underhåll på sjukan missa dom när dom byttes ut..mad

Hur i hela fridens namn kom man på idén att använda Hemi-motorer yikes yikes yikes yikes

Kunde ju inte ha varit billiga i drift precis. Och knappast i inköp heller cool

vEight Baronen
22 juli 2015 · 893 Inlägg
#79

God afton!

Idag skruvades förgaseriet ihop. Blev snyggt och prydligt efter en grundlig, inre rengöring. Kan man kalla det för "förgasarlavemang"?

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-5c2b4e9f804d042d375acbd030778ae8.jpg
Är fortfarande skitig på utsidan, men det blir ett senare pyssel när motorrummet ska piffas upp.

Efter en varmkörning så justerade jag blandskruvarna på lågfarten tills den gick fint varpå jag stallde ner tomgången till viskande låga varv. Ska ta fram min optiska varvräknare någon dag och kolla varvet. Enligt original så ska 288" med Ultramatic ha ett tomgångsvarv på 375rpm smile Jag har fortfarande ett litet störande "sack " när jag ska gasa iväg, men tätningen i accpumpen var ganska sliten så jag misstänker att den inte får tillräckligt med soppa vid mindre acceleration.

Ska se över tändningen också då jag anar en miss ibland på låga varv. Den ska gå silkeslent med en 5 krona på högkant på toppen smile

Bromsbanden är framme i fjugesta nu så imorgon ska dom hämtas ut. 244 riksdaler vill dom ha för besväret, staten och Tullverket. Jävla grisar..

Finns det någon bland läsarna som kan få fram rostfria eller kromade kupolmuttrar med tum gänga? Skulle vara trevligt att ha på toppen när motorn väl blivit uppmålad.

Det var kvällens uppdatering! smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
vEight Baronen
22 juli 2015 · 893 Inlägg
#80

Volvo544special65 skrev:
Nä är ingen chevafanatiker, mest bara pickup 67-72 som är en drömbil för mig.

Jag gillar modellen! Var tvungen att slå till på denna för jag behövde bli av med min transporter som stod i vägen och ägaren var villig att byta. smile

JohnWayne skrev:

Bob-Miller skrev:
Dagens sorge ämne.........I källaren på Malmö lasarett,stod de 2 426 hemi som drev 2 elverk..knappt körda..utbytta mot Cat dieslar på 80 talet,båda hemi hamna i en skrot binge...han som skötte drift o underhåll på sjukan missa dom när dom byttes ut..mad

Hur i hela fridens namn kom man på idén att använda Hemi-motorer yikes yikes yikes yikes

Kunde ju inte ha varit billiga i drift precis. Och knappast i inköp heller cool

Lite konstigt är det. Men dom var kanske nertrimmade och ansågs driftsäkra på den tiden. Jag har slutat förundras över vad landsting, kommuner och annat statligt tar sig till smile

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang