Begagnatmarknaden helt körd???

mr_green
8 juli 2015 · 847 Inlägg

Om man kollar sista bilden ser man stämplarna i serviceboken.
Så man ska ta bort allt som elhissar o sånt alltså. Aja blir ju inte mycket till annons kvar då. Är den inte borta tills imorrn så får polarn ta den till övningskörningsbil till dottern. Jag har ärligt talat inte orken att hålla på med att lämna iväg hjul o skit. Vill bara ha bort den från mitt liv just nu.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
rcy
8 juli 2015 · 1 705 Inlägg

mr_green skrev:
Så man ska ta bort allt som elhissar o sånt alltså. Aja blir ju inte mycket till annons kvar då.

Letar jag en bil så vill jag veta fakta om bilen. Vad är det för bil, hur långt har den gått, och vad kostar den. Den typen av information är bra. Vad du har gjort och varför du säljer den skiter jag i, det gör den inte till en bättre bil.
En annons blir inte per automatik bättre för att den innehåller massa text, snarare tvärtom.

Självklara saker såsom elhissar och farthållare behöver inte nämnas. Lista det som är speciellt med bilen och som inte är självklart. Varför skriva att bilen har elhissar, det har ju alla bilar idag? I sådana fall kan du ju skriva att den har fyra hjul, dörrsidor och genomskinliga rutor också.

Några bra bilder på bilen, en kort beskrivande text eller bara en lista med det som är speciellt för bilen och sen ett pris längst ner, det är en bra annons.

Jag kallar mig inte expert eller någonting, men varje gång jag har lagt ut en annons på blocket så har det jag försökt sälja försvunnit direkt, utan krångel och till utsatt pris, så något rätt gör jag tydligen. smile

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Samuel3
8 juli 2015 · 360 Inlägg

rcy skrev:

mr_green skrev:
Så man ska ta bort allt som elhissar o sånt alltså. Aja blir ju inte mycket till annons kvar då.

Letar jag en bil så vill jag veta fakta om bilen. Vad är det för bil, hur långt har den gått, och vad kostar den. Den typen av information är bra. Vad du har gjort och varför du säljer den skiter jag i, det gör den inte till en bättre bil.
En annons blir inte per automatik bättre för att den innehåller massa text, snarare tvärtom.

Självklara saker såsom elhissar och farthållare behöver inte nämnas. Lista det som är speciellt med bilen och som inte är självklart. Varför skriva att bilen har elhissar, det har ju alla bilar idag? I sådana fall kan du ju skriva att den har fyra hjul, dörrsidor och genomskinliga rutor också.

Några bra bilder på bilen, en kort beskrivande text eller bara en lista med det som är speciellt för bilen och sen ett pris längst ner, det är en bra annons.

Jag kallar mig inte expert eller någonting, men varje gång jag har lagt ut en annons på blocket så har det jag försökt sälja försvunnit direkt, utan krångel och till utsatt pris, så något rätt gör jag tydligen. smile

Bra skrivet. T.ex: Om man vill att köparen ska veta att man har köpt nya svindyra fälgar, då kan man tvätta bilen och fälgarna noga och ta en bild med bra vinkel i solljus. En bild säger mer än tusen ord.

torsen
8 juli 2015 · 7 238 Inlägg

Min rekommendation om innehåll i en annons är:
Pris enligt www.bilpriser.se privatförsäljning
Inget raderat regnr utan tvärt om tydligt på bilder.
8 bra bilder.
1 från varje hörn.
1 på instrumentbrädan.
1 på vägmätaren
1 på förarsätet
1 på bagagerummet.

Uppgift om servicebok.
Uppgift om att alla nycklar finns.

Med hjälp av regnr tar seriös spekulant fram modell, färg, antal ägare, senaste besiktning vid mätarställning, draganordning, motoreffekt, privatimport, vägtrafikskuld/innestående, restskuld, försäkringspremie.

Eventuellt kan man lägga till att lastbärare/-bågar finns och om det är en exklusiv nyare ljudanläggning.
Även nyligen bytta däck kan ha betydelse för köpare liksom om kompletta vinterhjul medföljer.
Nyare rostskydds- eller lackbehandling kan även vara värt att nämna.

De uppgifter jag kollar på en intressant bil och tar med i mina bilannonser.

Sist men inte minst bör en överlåtelsehandling som gäller som kvitto upprättas där det klart och tydligt framgår vad som gäller för bilen och att köparen genom sin underskrift vidimerar att han fullföljt sin egen undersökningsplikt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juli 2015 · 14 058 Inlägg

torsen skrev:
Min rekommendation om innehåll i en annons är:
Pris enligt www.bilpriser.se privatförsäljning
Inget raderat regnr utan tvärt om tydligt på bilder.
8 bra bilder.
1 från varje hörn.
1 på instrumentbrädan.
1 på vägmätaren
1 på förarsätet
1 på bagagerummet.

Uppgift om servicebok.
Uppgift om att alla nycklar finns.

Med hjälp av regnr tar seriös spekulant fram modell, färg, antal ägare, senaste besiktning vid mätarställning, draganordning, motoreffekt, privatimport, vägtrafikskuld/innestående, restskuld, försäkringspremie.

Eventuellt kan man lägga till att lastbärare/-bågar finns och om det är en exklusiv nyare ljudanläggning.
Även nyligen bytta däck kan ha betydelse för köpare liksom om kompletta vinterhjul medföljer.
Nyare rostskydds- eller lackbehandling kan även vara värt att nämna.

De uppgifter jag kollar på en intressant bil och tar med i mina bilannonser.

Sist men inte minst bör en överlåtelsehandling som gäller som kvitto upprättas där det klart och tydligt framgår vad som gäller för bilen och att köparen genom sin underskrift vidimerar att han fullföljt sin egen undersökningsplikt.

Det var ord och inga visor!!! Klart och tydligt. Jag tycker att du skrev detta tydligt och bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mr_green
8 juli 2015 · 847 Inlägg

Woho bilen blev såld idag. Nu ska jag köpa en bil som jag ska försöka behålla. Brukar bli billigast i längden.
Men tack alla för era tips o råd iaf.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
9 juli 2015 ·

mr_green skrev:
Woho bilen blev såld idag. Nu ska jag köpa en bil som jag ska försöka behålla. Brukar bli billigast i längden.
Men tack alla för era tips o råd iaf.

Det blev dyra mil i den BMWn.

Nya kriterier för nästa köp?

mr_green
9 juli 2015 · 847 Inlägg

Evildan skrev:

mr_green skrev:
Woho bilen blev såld idag. Nu ska jag köpa en bil som jag ska försöka behålla. Brukar bli billigast i längden.
Men tack alla för era tips o råd iaf.

Det blev dyra mil i den BMWn.

Nya kriterier för nästa köp?

Ojij vad dyrt det blev. Tillomed ångestdyrt. Ett riktigt idiotköp och idiotrenovering.

Va iväg och köpte en Octavia RS 06:a. Hyggligt skick för sin ålder faktiskt. Ett dörrhörn hade fått lite rost och vid regskylten bak. Men en service, fixa till rostfläckarna och en optimering av bsr så är jag nog nöjd sen.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
torsen
10 juli 2015 · 7 238 Inlägg

Svarade i dag på en blocketannons om en bil som intresserar mig.
Eftersom regnr fanns i annonsen så konsulterade jag Transportstyrelsen och www.bilpriser.se.
4  tidigare ägare - inte 2 som stod i annonsen.
2002 års modell och inte 2003 som uppgavs i annonsen.
Besiktad men inte skattad, vilket uppgavs i annonsen. Skatten förfaller till betalning innevarande månad.
Priset 125% högre än vad bilpriser värderar bilen till.
Då säljaren ringde upp mig och kommenterade felaktigheterna i annonsen påpekade jag att det är stor skillnad på 2002 och 2003 på den aktuella bilen.
Bl a 16-ventilare fr o m 2003 med högre effekt*) och bättre vridmoment samt en mycket stor förändring/förbättring av transmissionen. Även frontpartiet och instrumentpanelen är förändrade, vilket framgår av bilderna i annonsen.
Man skulle kunna säga att är fråga om "fas2/face lift" av ifrågavarande bil.
På fråga om kamremmen bytts förklarade han att så hade gjorts enligt uppgift från förgående ägare.

Vän av ordning undrar nu varför jag över huvud taget funderade på bilen när jag kommit på alla avvikelserna.
Jo för att jag var intresserad av bilen och ville konfrontera annonsören med de uppgivna och från verkligen divergerande uppgifterna i avsikt att kunna reducera priset.
Liiiite gick han ner, men inte tillräckligt.
Vi skildes åt med orden att vi tänker på saken och eventuellt kontaktar varandra senare.


*)effektskillnaden framgår av Transportstyrelsens uppgifter och därmed även motortyp.

Mattsson_91 Självlärd
10 juli 2015 · 3 083 Inlägg

tkd_rille skrev:

mr_green skrev:

tkd_rille skrev:
Går dåligt för min del. Har en passat jag velat kränga.   Men har bara fått dårar på tråden.  Så jag behåller

Passaten jag hade fick jag såld efter att typ 3 veckor och 25 000 i prissänkning. BMW:n jag har nu kollade jag prisnivåerna på och la mig "lågt" på 40k. Nu för 30k är det 1 som hört av sig men dök aldrig upp.

De är rejäl dumpning.  Har en -01 och la den först på 21000.  Besiktigad och skattad 20 och sista försöket 19000.  Såklart billigare vid snabb affär. 
Men i med behovet inte är stort att sälja och jag fick bara bud mellan 10-13 så behåller jag hellre, någon smärtgräns får man ju ha smile

Den värsta måste varit kvinnan som bara ville ge mig 10 för hon var ensamstående och bara hade bidrag.


Har haft den ute sen drygt februari fram till juni.

Båten jag hade ute i vintras tog väl 5 månader innan en med riktigt båtintresse ringde och ville ha den för utsatt pris

Man får ingenting för passater tyvärr. Den senaste jag köpte var i fint skick och den prutade jag ner från 15K till 10K. Det finns för många av dom bevisligen.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2015 · 17 485 Inlägg

torsen skrev:
Svarade i dag på en blocketannons om en bil som intresserar mig.
Eftersom regnr fanns i annonsen så konsulterade jag Transportstyrelsen och www.bilpriser.se.
4  tidigare ägare - inte 2 som stod i annonsen.
2002 års modell och inte 2003 som uppgavs i annonsen.
Besiktad men inte skattad, vilket uppgavs i annonsen. Skatten förfaller till betalning innevarande månad.
Priset 125% högre än vad bilpriser värderar bilen till.
Då säljaren ringde upp mig och kommenterade felaktigheterna i annonsen påpekade jag att det är stor skillnad på 2002 och 2003 på den aktuella bilen.
Bl a 16-ventilare fr o m 2003 med högre effekt*) och bättre vridmoment samt en mycket stor förändring/förbättring av transmissionen. Även frontpartiet och instrumentpanelen är förändrade, vilket framgår av bilderna i annonsen.
Man skulle kunna säga att är fråga om "fas2/face lift" av ifrågavarande bil.
På fråga om kamremmen bytts förklarade han att så hade gjorts enligt uppgift från förgående ägare.

Vän av ordning undrar nu varför jag över huvud taget funderade på bilen när jag kommit på alla avvikelserna.
Jo för att jag var intresserad av bilen och ville konfrontera annonsören med de uppgivna och från verkligen divergerande uppgifterna i avsikt att kunna reducera priset.
Liiiite gick han ner, men inte tillräckligt.
Vi skildes åt med orden att vi tänker på saken och eventuellt kontaktar varandra senare.


*)effektskillnaden framgår av Transportstyrelsens uppgifter och därmed även motortyp.

Den lät väl inte så bra, nej.

Men att gå efter bilpriser på nätet är som att läsa i kaffesump om hur din dag ska bli, var i hela friden har du fått det tipset ifrån??? Åkesson?

Visst är det skillnad på 2 eller 4 ägare men är du medveten om att varje bilfirma som äger den står som 1 extra ägare? 2 ägare är alltså fullt möjligt. Du får köra ett registerutdrag för att se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
10 juli 2015 ·

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:

mr_green skrev:

Passaten jag hade fick jag såld efter att typ 3 veckor och 25 000 i prissänkning. BMW:n jag har nu kollade jag prisnivåerna på och la mig "lågt" på 40k. Nu för 30k är det 1 som hört av sig men dök aldrig upp.

De är rejäl dumpning.  Har en -01 och la den först på 21000.  Besiktigad och skattad 20 och sista försöket 19000.  Såklart billigare vid snabb affär. 
Men i med behovet inte är stort att sälja och jag fick bara bud mellan 10-13 så behåller jag hellre, någon smärtgräns får man ju ha smile

Den värsta måste varit kvinnan som bara ville ge mig 10 för hon var ensamstående och bara hade bidrag.


Har haft den ute sen drygt februari fram till juni.

Båten jag hade ute i vintras tog väl 5 månader innan en med riktigt båtintresse ringde och ville ha den för utsatt pris

Man får ingenting för passater tyvärr. Den senaste jag köpte var i fint skick och den prutade jag ner från 15K till 10K. Det finns för många av dom bevisligen.

Skillnaden var att denne är helt rostfri wink
Brukar kunna kränga iväg tråkiga Svenssonbilar snabbt.   
Cadillac är inte roligt alls att sälja.   Finns för många som tror de är en superdyr bil att äga

Evildan
10 juli 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

torsen skrev:
Svarade i dag på en blocketannons om en bil som intresserar mig.
Eftersom regnr fanns i annonsen så konsulterade jag Transportstyrelsen och www.bilpriser.se.
4  tidigare ägare - inte 2 som stod i annonsen.
2002 års modell och inte 2003 som uppgavs i annonsen.
Besiktad men inte skattad, vilket uppgavs i annonsen. Skatten förfaller till betalning innevarande månad.
Priset 125% högre än vad bilpriser värderar bilen till.
Då säljaren ringde upp mig och kommenterade felaktigheterna i annonsen påpekade jag att det är stor skillnad på 2002 och 2003 på den aktuella bilen.
Bl a 16-ventilare fr o m 2003 med högre effekt*) och bättre vridmoment samt en mycket stor förändring/förbättring av transmissionen. Även frontpartiet och instrumentpanelen är förändrade, vilket framgår av bilderna i annonsen.
Man skulle kunna säga att är fråga om "fas2/face lift" av ifrågavarande bil.
På fråga om kamremmen bytts förklarade han att så hade gjorts enligt uppgift från förgående ägare.

Vän av ordning undrar nu varför jag över huvud taget funderade på bilen när jag kommit på alla avvikelserna.
Jo för att jag var intresserad av bilen och ville konfrontera annonsören med de uppgivna och från verkligen divergerande uppgifterna i avsikt att kunna reducera priset.
Liiiite gick han ner, men inte tillräckligt.
Vi skildes åt med orden att vi tänker på saken och eventuellt kontaktar varandra senare.


*)effektskillnaden framgår av Transportstyrelsens uppgifter och därmed även motortyp.

Den lät väl inte så bra, nej.

Men att gå efter bilpriser på nätet är som att läsa i kaffesump om hur din dag ska bli, var i hela friden har du fått det tipset ifrån??? Åkesson?

Visst är det skillnad på 2 eller 4 ägare men är du medveten om att varje bilfirma som äger den står som 1 extra ägare? 2 ägare är alltså fullt möjligt. Du får köra ett registerutdrag för att se.

Vidare är den i registret angivna årsmodellen inte alltid den rätta, en bil som registreras 2002 står som en 2002 i registret fast det kan vara en bil av MY2003.
Nu var det ju inte på det viset då bilen saknade uppdateringar enligt gällande modellår.

Exempelvis som den här V70N WLA743 med 2005 års uppdateringar men anges som årsmodell 2004 i registret.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 12&w=3

Putteliten
10 juli 2015 · 9 079 Inlägg

Bara en undran, har min Qashqai ute på anonns. Var en snubbe från Täby som sa sig köpa byta och sälja fordon. Han ville köpa min bil för det jag begär + att jag ska få resan dit och hem betald. Tänker ju i så fall kräva 2000:- in på mitt konto innan jag åker.
Vad tror ni om en sån? Är det någon som gjort en bra affär på så sätt?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Putteliten skrev:
Bara en undran, har min Qashqai ute på anonns. Var en snubbe från Täby som sa sig köpa byta och sälja fordon. Han ville köpa min bil för det jag begär + att jag ska få resan dit och hem betald. Tänker ju i så fall kräva 2000:- in på mitt konto innan jag åker.
Vad tror ni om en sån? Är det någon som gjort en bra affär på så sätt?

Låter som rena vansinnet. Ignorera

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Powe_R
10 juli 2015 · 414 Inlägg

Putteliten skrev:
Bara en undran, har min Qashqai ute på anonns. Var en snubbe från Täby som sa sig köpa byta och sälja fordon. Han ville köpa min bil för det jag begär + att jag ska få resan dit och hem betald. Tänker ju i så fall kräva 2000:- in på mitt konto innan jag åker.
Vad tror ni om en sån? Är det någon som gjort en bra affär på så sätt?

Du kan ju chansa, men begär då några tusen i handpenning samt att han skall ha samma bank som dig alt betala kontant så att pengar finns innan eventuellt ägarbyte.

Själv hade jag ignorerat affären och bett köparen åka ned istället. Linköping är inte jättelångt ifall man är seriöst intresserad av en bil.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Muttley
10 juli 2015 ·

Putteliten skrev:
Bara en undran, har min Qashqai ute på anonns. Var en snubbe från Täby som sa sig köpa byta och sälja fordon. Han ville köpa min bil för det jag begär + att jag ska få resan dit och hem betald. Tänker ju i så fall kräva 2000:- in på mitt konto innan jag åker.
Vad tror ni om en sån? Är det någon som gjort en bra affär på så sätt?

Fråga efter handpenning 20%  Och gå till en bank ihop vid resten.   Be om personuppgifter innan så kan du kolla i lugn och ro.
De kan ju vara någon bilhandlare som är ok smile   
Vet att en kille som starta upp sin bilfirma gjorde på de viset så han slapp åka runt själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang