Märkligt slitna bromsskivor V70 -09

Cupra_
9 juli 2015 ·

För ett år sedan bytte jag skivor och belägg runt om på min V70. Grejerna köptes på autoexperten så det var inget billigt skit som monterades.
Allt smordes upp och löpte lätt, bilen gick igenom besiktningen med bra bromsvärden.


Av en annan anledning hade jag bilen upphissad för ett tag sedan och noterade att på baksidan av framskivorna så har de slitits ojämnt. Halva slitytan (in mot centrum på skivan) har slitits normalt, medan den yttre halvan (ut mot skivans kant) så har skivan slitits ojämnt och betydligt mindre så skivan är betydligt tjockare där.
Likadant på båda sidor.

Utåt så har båda skivorna slitits jämnt och ser bra ut.
Jag vet att länkarmsbussningarna fram börjar bli dags att byta ut, men kan de ha orsakat detta?
Eller kärvar något ändå?

Marlboroman
9 juli 2015 · 8 234 Inlägg

Det är inte så att du i princip aldrig bromsar hårt? För då kan man det bli sådär.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cupra_
9 juli 2015 ·

Jo det tycker jag att jag gör. Volvons bromsar är ju underlägsna Seatens, så när jag kör volvon brukar jag näst intill nita för att det ska hända något..

Marlboroman
9 juli 2015 · 8 234 Inlägg

Det gäller ju att man bromsar hårt och "länge" också, alltså från 100 till 0 så hårt som möjligt. Att bromsa hårt från 70 till 50 som exempel hjälper inte.

Utöver det så är det ju att kolla upp styrpinnar och att glidytorna är smorda och att beläggen löper som dem ska.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
shogun
9 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Flytande ok? Kärvar de lite så kan klotsarna stå lätt tiltade. Som tidigare skrivits. Just bakbromsarna drabbas ofta av rost och ovanlig, ojämn förslitning pga för lätt bromsning. Mesta bromskraften hamnar på framskivorna som håller sig raka, blanka o fina.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Cupra_
10 juli 2015 ·

shogun skrev:
Flytande ok? Kärvar de lite så kan klotsarna stå lätt tiltade. Som tidigare skrivits. Just bakbromsarna drabbas ofta av rost och ovanlig, ojämn förslitning pga för lätt bromsning. Mesta bromskraften hamnar på framskivorna som håller sig raka, blanka o fina.

Jo fast nu är det ju bara i fram det hänt..


Jag har beställt nya skivor och belägg nu då de ändå är förstörda. Skall byta dessa samtidigt som länkarmar och se till att oken rör sig riktigt.

Något annat det kan vara eller som man bör tänka på?

shogun
10 juli 2015 · 2 117 Inlägg

smile
Får sluta läsa sent på kvällen.

Fram alltså.
Har oken bara en kolv eller flera? Om de har flera kan de på ena sidan kärva och då slits ena sidan ned mer än den andra.
Samma resultat som med flytande med singelkolv.

Oken sitter fast i navhållaren så länkarmarna och bussningar borde inte ge detta resultat.
Däremot kan ett glappt hjullager få bromsskivan att vobbla mellan bromsklotsarna.
När bilen står stilla så lutar skivan inuti bromsoket och kan slitas snett vid bromsning.
Kan vara värt en koll.

Smuts bakom bromsklots så att den står snett i bromsoket?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
xXSammy
10 juli 2015 · 6 595 Inlägg

Bara en kolv i fram på dessa, men det är viktigt att glidytan är ren och fri från "hård smuts" (Sånt du får hugga/rispa bort med en skruvmejsel)

Smörj gärna med keramikpasta där bromsklossen ligger emot glidytan smile

De/Dem
Cupra_
10 juli 2015 ·

Malheus skrev:
Bara en kolv i fram på dessa, men det är viktigt att glidytan är ren och fri från "hård smuts" (Sånt du får hugga/rispa bort med en skruvmejsel)

Smörj gärna med keramikpasta där bromsklossen ligger emot glidytan smile

Jag tyckte att jag var noggrann när jag bytte sist, slipade även med papper och körde på kopparpasta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang