Rostskyddsbehandla vs lackskyddsbehandla

Lanna
19 juli 2015 · 4 Inlägg

Ska hämta en ny bil, VW Touran, och klurar på om jag sa lägga lite extra pengar på att rostskyddsbehandla och/eller lackskyddsbehandla bilen omgående. Vi bilägares rostskyddstest av Touran gav en fyra i betyg

Jag är ingen tvättfanatiker, någon gång per år räcker tycker jag

..eller lägga slantarna på något roligare?

Bike
19 juli 2015 ·

Om du måste välja mellan någon av dom skulle jag säga rostskydd

Ett lackskydd i all ära men tvättar du den så sällan gör det nästan ingen skillnad
då många lackskydd har en hållbarhet på runt 1år

Så jag skulle nog säga
lägg lackskyddet själv
det är faktiskt väldigt lätt och bra mycket billigare
sedan kan du ha roligt för resten

Lanna
19 juli 2015 · 4 Inlägg

Jag måste ju inte välja, klurade bara på vad som ger mest för pengarna i det långa loppet. Tack för ditt råd!

Finns det flera som har tankar..?

Andyah
19 juli 2015 · 242 Inlägg

rostskydd smile dvs underredsbehandla osv. lackskydd får du om du vaxar bilen efter varje tvätt tex

Lanna
19 juli 2015 · 4 Inlägg

Det verkar klokast att välja rostskydda lite extra, tack!

Hamilton
19 juli 2015 · 8 864 Inlägg

Jag skulle nog välja båda om du ska behålla bilen länge.
Att man kan lägga ett bra lackskydd själv är en sanning med modifikation då det är ett hantverk.

Min bil ser likadan ut i dag som när jag köpte den för snart 8år sedan.
Rostskyddsbehandlade och la lackskydd omgående vid köp och har underhållit det sedan dess.
Om det är värt pengarna kan bara du avgöra.

https://www1.garaget.org/archive/30/29863/71094/71094-3605803.jpg

Fotograf på tierpidag.se
mr_green
21 juli 2015 · 847 Inlägg

Både och är mitt tips oxå. Rostskyddet syns ju inte från utsidan. Eller jo efter många år utan så syns det ju när bilen börjat rosta.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Vill bara försöka förstå tankegångarna...

Du vill din nya bil väl och avser kosta på den lite extra för att hålla skicket. Men du tänker bara tvätta den en gång per år?

Att tvätta bilen görs inte bara för att bilen ska va snygg att titta på. Det samlas en massa snusk i skrymslen och vrår på en bil som efter ett tag tar kol på lacken. Detta snusk har en förmåga att absorbera vatten. Skadad lack plus fukt gör väldigt snart om plåt till "norskt krom".

Varje gång jag köper begagnad bil ger jag den en rejäl tvätt och förundras över hur folk slarvar vid tvättning.

Jag är väl en tvättfanatiker som du kallar det. Men ett par gånger per månad kan man allt tvätta bilen ordentligt. Alltså inte automattvätt, de är bara till för att det ska se fräscht ut på håll

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang