4583
Sök

Importera bil med mindre än 600 mil på mätaren, och sedan köra nödvändiga mil innan registrering i Sverige (slippa moms)

52 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
Hej!

Jag har hittat en kanonfin bil som jag vill importera från ett annat EU land(Tyskland). Bilen har däremot mindre än 600 mil på mätaren vilket innebär att om jag tar in den på trailer samt registeringsbesiktigar den direkt så kommer mätaren vara lägre än 600 mil. Vilket innebär att jag måste betala Svensk moms på bilen.

Min tanke däremot är att köpa den, och sedan köra den hela vägen hem, vilket skulle innebära några hundra mil extra på mätaren innan jag kommer hem.

Skulle detta "lösa" mitt problem? Vill såklart slippa betala svensk moms.

Vilka hinder finns det? Innehåller ett köpekontrakt milantalet från Tyskland?
Kontrollerar Tullen sådant när jag kommer över till Sverige?

Jag har importerat många bilar tidigare från Tyskland (som varit äldre med fler mil på mätaren) och aldrig blivit "stoppad" vid Tullen, så jag vet inte om dom gör det. Hur fungerar detta?

716 Inlägg
20 juli 2015
Ang köpekontraktet kan du be säljaren skriva ett miltal över 600mil. Tullen kommer inte kontrollera köpekontrakt och om miltalet stämmer överens med bilen. Om dom väljer att göra en kontroll blir det nog att matcha chassinumret och bilmärke.. Kanske kika i bilen så du inte har nått "olagligt". Gränsen går vid 600mil och allt över det så är du nog fri från momsen, dessutom är bilprovningen första stoppet i Sverige att regga miltal för bilen. Över 600 mil borde inte vara ett problem? 😉

Sök