Jag har fått problem med min 9-5 SportCombi BioPower Automat från 2007....
Under körning så stannar den helt plötsligt.
Det går inte att återstarta den alls i detta läge, startmotorn snurrar men ingen tändning.
Men om man väntar c:a 5-10 minuter så går den igång normalt igen.
Första gången det hände strax före midsommar i år körde jag direkt till min SAAB-verkstad som skött bilen sen den köptes och de tog in den för undersökning men hittade ingenting. Varken i datorn eller vid provkörning eller andra tester.
Sen har den gått normalt även på långresor tills för några dagar sedan då den stannade igen när jag ställde mig i en färjekö på landet. Gick igång efter 5 minuter.
Och idag stannade den när jag kört på färjan och ville inte gå igång när färjan kört i land. Men efter att mötande trafik kört på så kunde den startas igen och jag kom av.
Efter att jag kört c:a en km så lade den av igen i en nedförsbacke! Men återigen så startade den efter att fått vila 5-10 minuter.
Körde med manuell växel därefter så att jag kunde hålla varvtalet uppe vid 2000 rpm. Då gick allt bra.
Avståndet till färjan från stugan är c:a 1 km.
Gemensam nämnare för detta fel verkar vara:
- Automatkörning (jag kör normalt alltid på auto)
- Bilen hade stått still ett längre tag innan körningen (minst över natten) så den var kall
- Körsträcka till stopp har varit c:a 1 km vid alla stopp
- Stoppet inträffar vid långsam körning utan belastning, så automaten drar ner varvtalet
Jag tycker att när jag kör normalt så är motorn "hackig" även när den inte stannar, den gick bättre förut.
Har kört på 95 senaste halvåret, tidigare körde jag bara E85.
Bytte tändkassett och tändstift i början av detta år.
Sökning med Google visade liknande fel här:
http://saabinfo.se/og9-5/felsokning/bil … -en-stund/