Köpråd - 18-års bil, hjälp!

simonhumla
5 augusti 2015 · 30 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Evildan skrev:

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Personligen tycker jag att accelerationen är det häftiga, för hastighet kommer du upp i med nästan alla bilar. Kan ju vara så att acc mellan 80-110 är väldigt viktigt pga omkörningar osv. Tror inte jag själv kommer vara sån som ligger i 170 blås, utan gasa lite mer i stan kanske smile

Finns ju så snuskigt mycket bilar att välja på så man får ju ångest!
Dock så kommer jag köra en hel del långkörningar på motorväg så kan nästan nu helt utesluta en gammal 740/940 eller dylikt. Det mesta lutar åt en BMW, typ 540, 330 eller 325 med lite tåga i. 540 verkar väldigt häftig med 285 hk och V8, dock kostar det om man har en tung högerfot (vilket jag inte kommer att kunna låta bli).
Har lyckats läst mig till att 330 kanske ligger på runt 0.9-0.95 blandat, om de nu kan stämma? Och 325 förmodligen lite lägre, kanske 0.8-0.85?

Sen så var det någon i denna tråd som nämnde Peugeot 206 RC, väldigt liten bil men mycket hk (180). Har läst om den och hittar inte mycket dåligt, samt att den ska vara väldigt rapp och hyffsat bränslesnål (runt (0.85). Någon som har erfarenhet om det bilen? smile

Dotzie
6 augusti 2015 · 485 Inlägg

Detta låter som det allra bästa förslaget också tycker jag smile....det är dyrt att reparera bilar om man själv inte har kunskaper och möjlighet. Det borde vara obligatoriskt att köpa en gammal Volvo när man är 18 år och precis tagit körkort. Du har ett fullgott personskydd under tiden du lär dig köra bil, en kokong i plåt smile vilket tar några år i bästa fall cool Bränsleförbrukning uppvägs av allt annat för dessa bilar när man håller på att lära sig att köra bil.



Vettemannen skrev:

simonhumla skrev:
Som rubriken lyder så är jag ute efter min första bil då körkortet börjar närma sig, MEN har inte en aning vilken/vilka bilar som är lämpliga, så nu söker jag hjälp här!

Som varje 18-åring så vill man ju ha en bil med bra tåga i, men samtidigt en bil som är bränslesnål, vet att det är svårt att kombinera de 2 sakerna, men bara en bil som drar runt litern eller mindre! Har kollat lite på saab aero 9-5 och volvo s80 t6 men alla bilar har ju sina nackdelar!

Men vad tycker ni här? Vilka märken/modeller skulle ni rekommendera? Vad som helst, kom med förslag! big_smile

Jag skulle föreslå en 740/940 som du kan köra med ett tag så du blir van att köra. Sedan kan du köpa din bil för 50000 kr.

/Benny

My car Brings Me Women
SportPilot Ubåtsingenjör
6 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:

Evildan skrev:

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Personligen tycker jag att accelerationen är det häftiga, för hastighet kommer du upp i med nästan alla bilar. Kan ju vara så att acc mellan 80-110 är väldigt viktigt pga omkörningar osv. Tror inte jag själv kommer vara sån som ligger i 170 blås, utan gasa lite mer i stan kanske smile

Finns ju så snuskigt mycket bilar att välja på så man får ju ångest!
Dock så kommer jag köra en hel del långkörningar på motorväg så kan nästan nu helt utesluta en gammal 740/940 eller dylikt. Det mesta lutar åt en BMW, typ 540, 330 eller 325 med lite tåga i. 540 verkar väldigt häftig med 285 hk och V8, dock kostar det om man har en tung högerfot (vilket jag inte kommer att kunna låta bli).
Har lyckats läst mig till att 330 kanske ligger på runt 0.9-0.95 blandat, om de nu kan stämma? Och 325 förmodligen lite lägre, kanske 0.8-0.85?

Sen så var det någon i denna tråd som nämnde Peugeot 206 RC, väldigt liten bil men mycket hk (180). Har läst om den och hittar inte mycket dåligt, samt att den ska vara väldigt rapp och hyffsat bränslesnål (runt (0.85). Någon som har erfarenhet om det bilen? smile

både 330in och 325an är bra val smile Båda går hyffsat bra ! Vilken utav de du väljer spelar mindre roll, satsa på att få en fräsch bil och skit i vilken maskin det är under huven då båda är bra motorer

Peugeoten är rolig att köra mycket mer än så vet jag inte, eller jo det är hyffsat dyra reservdelar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simonhumla
7 augusti 2015 · 30 Inlägg

Dotzie skrev:
Detta låter som det allra bästa förslaget också tycker jag smile....det är dyrt att reparera bilar om man själv inte har kunskaper och möjlighet. Det borde vara obligatoriskt att köpa en gammal Volvo när man är 18 år och precis tagit körkort. Du har ett fullgott personskydd under tiden du lär dig köra bil, en kokong i plåt smile vilket tar några år i bästa fall cool Bränsleförbrukning uppvägs av allt annat för dessa bilar när man håller på att lära sig att köra bil.

Jo visst är det så, men kommer köra mycket långkörningar så vill ha en pålitlig bil. klart 740/940 kan va pålitliga beroende på exemplar men dock drar de typ minst lika mycket som en BMW (har jag läst mig till, rätta mig om jag har fel). Sen har jag en liten personlig åsikt på de där. 740/940 lär man sig inte att köra med, utan mer att sladda med wink kanske lät skitkorkat men men.. är säkert skitkul lekbil, men kommer säkert att köra försiktigare och ordentligare om jag har en bil som jag är lite extra rädd om... men vem vet, kanske står jag där med en 740 ändå i slutändan? isf skulle de va om jag lyckades hitta en skattebefriad som gick väldigt bra, utan en massa trim och en massa grejer som man behöver pyssla med i onödan. MEN just nu känns det inte riktigt aktuellt..

Vettemannen skrev:

simonhumla skrev:
Som rubriken lyder så är jag ute efter min första bil då körkortet börjar närma sig, MEN har inte en aning vilken/vilka bilar som är lämpliga, så nu söker jag hjälp här!

Som varje 18-åring så vill man ju ha en bil med bra tåga i, men samtidigt en bil som är bränslesnål, vet att det är svårt att kombinera de 2 sakerna, men bara en bil som drar runt litern eller mindre! Har kollat lite på saab aero 9-5 och volvo s80 t6 men alla bilar har ju sina nackdelar!

Men vad tycker ni här? Vilka märken/modeller skulle ni rekommendera? Vad som helst, kom med förslag! big_smile

Jag skulle föreslå en 740/940 som du kan köra med ett tag så du blir van att köra. Sedan kan du köpa din bil för 50000 kr.

/Benny

CHEEVA skrev:

simonhumla skrev:

Vita_Vargen skrev:

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Personligen tycker jag att accelerationen är det häftiga, för hastighet kommer du upp i med nästan alla bilar. Kan ju vara så att acc mellan 80-110 är väldigt viktigt pga omkörningar osv. Tror inte jag själv kommer vara sån som ligger i 170 blås, utan gasa lite mer i stan kanske smile

Finns ju så snuskigt mycket bilar att välja på så man får ju ångest!
Dock så kommer jag köra en hel del långkörningar på motorväg så kan nästan nu helt utesluta en gammal 740/940 eller dylikt. Det mesta lutar åt en BMW, typ 540, 330 eller 325 med lite tåga i. 540 verkar väldigt häftig med 285 hk och V8, dock kostar det om man har en tung högerfot (vilket jag inte kommer att kunna låta bli).
Har lyckats läst mig till att 330 kanske ligger på runt 0.9-0.95 blandat, om de nu kan stämma? Och 325 förmodligen lite lägre, kanske 0.8-0.85?

Sen så var det någon i denna tråd som nämnde Peugeot 206 RC, väldigt liten bil men mycket hk (180). Har läst om den och hittar inte mycket dåligt, samt att den ska vara väldigt rapp och hyffsat bränslesnål (runt (0.85). Någon som har erfarenhet om det bilen? smile

både 330in och 325an är bra val smile Båda går hyffsat bra ! Vilken utav de du väljer spelar mindre roll, satsa på att få en fräsch bil och skit i vilken maskin det är under huven då båda är bra motorer

Peugeoten är rolig att köra mycket mer än så vet jag inte, eller jo det är hyffsat dyra reservdelar

okej okej, skönt att veta då 330 brukar vara lite dyrare oftast.. smile

Evildan
7 augusti 2015 ·

Vita_Vargen skrev:

Evildan skrev:

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Nejvisst, men nu är det så att just 0-100km/h är vad som använts de senaste 100åren för att påvisa en bils prestanda därav att även jag använder dom siffrorna som biltillverkarna använder.

Men, visst kan man som SAAB gjorde påvisa hur snabb en 9000 är genom att låta den segdra mot en Ferrari Testarossa på högsta växeln 70-110km/h eller vad spannet var.
Jag har själv gjort samma experiment när jag var i tonåren med min Honda CB125 Twin -77 mot en Yamaha 125 YZR -89 50-90km/h med passagerare på givetvis vann Hondan på dom premisserna överlägset medans den var hopplöst efter när bägge motorerna tilläts arbeta fritt inom sina respektive effektområden.


En V70 3.2 238hk aut och en Prius III 136hk accelererar 80-120km/h på samma 8.5s medans Volvon klarar 0-100km/h 1s snabbare än Priusen.

SportPilot Ubåtsingenjör
7 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

Evildan skrev:

Vita_Vargen skrev:

Evildan skrev:

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Nejvisst, men nu är det så att just 0-100km/h är vad som använts de senaste 100åren för att påvisa en bils prestanda därav att även jag använder dom siffrorna som biltillverkarna använder.

Men, visst kan man som SAAB gjorde påvisa hur snabb en 9000 är genom att låta den segdra mot en Ferrari Testarossa på högsta växeln 70-110km/h eller vad spannet var.
Jag har själv gjort samma experiment när jag var i tonåren med min Honda CB125 Twin -77 mot en Yamaha 125 YZR -89 50-90km/h med passagerare på givetvis vann Hondan på dom premisserna överlägset medans den var hopplöst efter när bägge motorerna tilläts arbeta fritt inom sina respektive effektområden.


En V70 3.2 238hk aut och en Prius III 136hk accelererar 80-120km/h på samma 8.5s medans Volvon klarar 0-100km/h 1s snabbare än Priusen.

snabbare än en yzr var inte dåligt big_smile hoppas ni inte körde på gatan !


En 325a brukar även vara lite billigare i försäkring

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
7 augusti 2015 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Vita_Vargen skrev:

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Nejvisst, men nu är det så att just 0-100km/h är vad som använts de senaste 100åren för att påvisa en bils prestanda därav att även jag använder dom siffrorna som biltillverkarna använder.

Men, visst kan man som SAAB gjorde påvisa hur snabb en 9000 är genom att låta den segdra mot en Ferrari Testarossa på högsta växeln 70-110km/h eller vad spannet var.
Jag har själv gjort samma experiment när jag var i tonåren med min Honda CB125 Twin -77 mot en Yamaha 125 YZR -89 50-90km/h med passagerare på givetvis vann Hondan på dom premisserna överlägset medans den var hopplöst efter när bägge motorerna tilläts arbeta fritt inom sina respektive effektområden.


En V70 3.2 238hk aut och en Prius III 136hk accelererar 80-120km/h på samma 8.5s medans Volvon klarar 0-100km/h 1s snabbare än Priusen.

snabbare än en yzr var inte dåligt big_smile hoppas ni inte körde på gatan !


En 325a brukar även vara lite billigare i försäkring

Förvisso så var hela racet inte inbegripet i varken hastighetsöverträdelse eller mot något annat än klockan.
Först körde jag med kompisen bakpå skötandes klockan, sedan tvärtom så även vikten var rättvis.
Vi körde inte på allmän väg för att inte vara i vägen för annan trafik då det var ett ruskigt långsamt race och sträckte sig över en lång sträcka.
Jag hade nedan som lekplats i ungdomen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-bcedaa0927455853d346e7ef71f0e628.jpg

SportPilot Ubåtsingenjör
8 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Nejvisst, men nu är det så att just 0-100km/h är vad som använts de senaste 100åren för att påvisa en bils prestanda därav att även jag använder dom siffrorna som biltillverkarna använder.

Men, visst kan man som SAAB gjorde påvisa hur snabb en 9000 är genom att låta den segdra mot en Ferrari Testarossa på högsta växeln 70-110km/h eller vad spannet var.
Jag har själv gjort samma experiment när jag var i tonåren med min Honda CB125 Twin -77 mot en Yamaha 125 YZR -89 50-90km/h med passagerare på givetvis vann Hondan på dom premisserna överlägset medans den var hopplöst efter när bägge motorerna tilläts arbeta fritt inom sina respektive effektområden.


En V70 3.2 238hk aut och en Prius III 136hk accelererar 80-120km/h på samma 8.5s medans Volvon klarar 0-100km/h 1s snabbare än Priusen.

snabbare än en yzr var inte dåligt big_smile hoppas ni inte körde på gatan !


En 325a brukar även vara lite billigare i försäkring

Förvisso så var hela racet inte inbegripet i varken hastighetsöverträdelse eller mot något annat än klockan.
Först körde jag med kompisen bakpå skötandes klockan, sedan tvärtom så även vikten var rättvis.
Vi körde inte på allmän väg för att inte vara i vägen för annan trafik då det var ett ruskigt långsamt race och sträckte sig över en lång sträcka.
Jag hade nedan som lekplats i ungdomen. big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-bcedaa0927455853d346e7ef71f0e628.jpg

Det var ingen dålig lekplats du ! Men jag tänkte mest på att en YZR är en tvätt äkta gp maskin smile det var inte en tzr ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
10 augusti 2015 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:
snabbare än en yzr var inte dåligt big_smile hoppas ni inte körde på gatan !


En 325a brukar även vara lite billigare i försäkring

Förvisso så var hela racet inte inbegripet i varken hastighetsöverträdelse eller mot något annat än klockan.
Först körde jag med kompisen bakpå skötandes klockan, sedan tvärtom så även vikten var rättvis.
Vi körde inte på allmän väg för att inte vara i vägen för annan trafik då det var ett ruskigt långsamt race och sträckte sig över en lång sträcka.
Jag hade nedan som lekplats i ungdomen. big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-bcedaa0927455853d346e7ef71f0e628.jpg

Det var ingen dålig lekplats du ! Men jag tänkte mest på att en YZR är en tvätt äkta gp maskin smile det var inte en tzr ?

Var en underhållande ungdom. Björkviks flygfält eller Björkvik Ring som det nu heter när försvaret har sålt det.

Muppskalle här...självklart en TZR, skrivafelmonstret gnagde på fingertopparna där.
Tack för din vakenhet.

Senast redigerat av Evildan (10 augusti 2015)

Linudollar
21 augusti 2015 · 102 Inlägg

Blev en 940 turbo för mig. Riktigt fräsch för sina 29.200 mil tycker jag. Ingen märkbar rost, lite ytrost på några småställen, inte något alls under. Gav 12.000kr för den. Finns ganska många småfel på den (kolla min projekttråd), men det var nog ett riktigt bra köp tror jag.

Köp en du också! big_smile

alexbenhard Hemlig Agent
21 augusti 2015 · 1 115 Inlägg

Jag letade upp ett registreringsnummer på en BMW 540 på Blocket.
Årsskatten ligger på 3055 kr.
Halvförsäkring för mig som är 30 år är som billigast 856 kr i månaden enligt Insplanet.
Alla försäkringsbolag lämnade dock ingen offert eftersom den var en importbil precis som alla andra 540 på blocket.

Du kan drömma om att komma under 1.5 liter/mil trots att "alla" som äger dessa bedyrar att den är jättesnål.
Självklart har ju alla dessa killar jättestor koll på förbrukningen då man självklart köper en BMW 540 för att öva på eco-driving.
Snittförbrukning är hur många liter det faktiskt gått åt på dina mil du kört inte bara dra till med något som färddatorn visade när du nollade den i farten.

BMW 540 är en tung bil på närmare 2 ton och tunga bilar sliter mer på allt ex. bromsar, hjulupphängning och däck.
Växellådan som oftast är automat kräver dyr reparation efter ett visst antal mil eller en splitter ny låda om detta inte utförs i tid (vad säger att en annan begagnad låda inte är på väg att rasa?).
Bussningar i bakvagnen är inte heller kaffepengar för att byta och är ett väl känt "problem" med 540.
Bromsskivor som "slagit" sig är långt ifrån ovanligt.

Jag har haft en 540 och rekommenderar den absolut inte till en 18 åring!
Audi A8 är ungefär samma bil bara att du har fyrhjulsdrift som kan gå sönder också.

viccoA
21 augusti 2015 · 3 109 Inlägg

alexbenhard skrev:
Jag letade upp ett registreringsnummer på en BMW 540 på Blocket.
Årsskatten ligger på 3055 kr.
Halvförsäkring för mig som är 30 år är som billigast 856 kr i månaden enligt Insplanet.
Alla försäkringsbolag lämnade dock ingen offert eftersom den var en importbil precis som alla andra 540 på blocket.

Du kan drömma om att komma under 1.5 liter/mil trots att "alla" som äger dessa bedyrar att den är jättesnål.
Självklart har ju alla dessa killar jättestor koll på förbrukningen då man självklart köper en BMW 540 för att öva på eco-driving.
Snittförbrukning är hur många liter det faktiskt gått åt på dina mil du kört inte bara dra till med något som färddatorn visade när du nollade den i farten.

BMW 540 är en tung bil på närmare 2 ton och tunga bilar sliter mer på allt ex. bromsar, hjulupphängning och däck.
Växellådan som oftast är automat kräver dyr reparation efter ett visst antal mil eller en splitter ny låda om detta inte utförs i tid (vad säger att en annan begagnad låda inte är på väg att rasa?).
Bussningar i bakvagnen är inte heller kaffepengar för att byta och är ett väl känt "problem" med 540.
Bromsskivor som "slagit" sig är långt ifrån ovanligt.

Jag har haft en 540 och rekommenderar den absolut inte till en 18 åring!
Audi A8 är ungefär samma bil bara att du har fyrhjulsdrift som kan gå sönder också.

Jag tror du har fel på din 540 om den drar 1,5 liter på landsväg.... möjligtvis om du sätter farthållaren på 180...

Delarna är hur billiga som helst, ungefär samma som till en Volvo 940, kolla bildelar24 får du se.
Lådorna är ingen svag punkt däremot är bilarna behäftade med lite småfel på elen såsom krånglade jordpunkter och några airbag givare brukar behöva bytas vart femte år.

Senast redigerat av viccoA (21 augusti 2015)

alexbenhard Hemlig Agent
21 augusti 2015 · 1 115 Inlägg

viccoA skrev:

alexbenhard skrev:
Jag letade upp ett registreringsnummer på en BMW 540 på Blocket.
Årsskatten ligger på 3055 kr.
Halvförsäkring för mig som är 30 år är som billigast 856 kr i månaden enligt Insplanet.
Alla försäkringsbolag lämnade dock ingen offert eftersom den var en importbil precis som alla andra 540 på blocket.

Du kan drömma om att komma under 1.5 liter/mil trots att "alla" som äger dessa bedyrar att den är jättesnål.
Självklart har ju alla dessa killar jättestor koll på förbrukningen då man självklart köper en BMW 540 för att öva på eco-driving.
Snittförbrukning är hur många liter det faktiskt gått åt på dina mil du kört inte bara dra till med något som färddatorn visade när du nollade den i farten.

BMW 540 är en tung bil på närmare 2 ton och tunga bilar sliter mer på allt ex. bromsar, hjulupphängning och däck.
Växellådan som oftast är automat kräver dyr reparation efter ett visst antal mil eller en splitter ny låda om detta inte utförs i tid (vad säger att en annan begagnad låda inte är på väg att rasa?).
Bussningar i bakvagnen är inte heller kaffepengar för att byta och är ett väl känt "problem" med 540.
Bromsskivor som "slagit" sig är långt ifrån ovanligt.

Jag har haft en 540 och rekommenderar den absolut inte till en 18 åring!
Audi A8 är ungefär samma bil bara att du har fyrhjulsdrift som kan gå sönder också.

Jag tror du har fel på din 540 om den drar 1,5 liter på landsväg.... möjligtvis om du sätter farthållaren på 180...

Delarna är hur billiga som helst, ungefär samma som till en Volvo 940, kolla bildelar24 får du se.
Lådorna är ingen svag punkt däremot är bilarna behäftade med lite småfel på elen såsom krånglade jordpunkter och några airbag givare brukar behöva bytas vart femte år.

Kanske var lite luddigt skrivet men jag menade en snittförbrukning på under 1,5liter/mil uppnår man inte i en 540.
Jag vet inte om man åtgärdade det där med plastkulorna någon gång under åren men vet att E34 hade problem med det iallafall samt oljepumpsbultarna.
E39 är ju heller inte känd för att vara särskilt rostbeständig.

Kollar på bildelar24 nu.

Bromsskivor runt om Brembo.
BMW 540 3255,92 kr
Volvo 940 1717,92 kr

Bromsbelägg runt om Brembo.
BMW 540 1183,96 kr
Volvo 940 629,96 kr

Det är ju förbrukningsvara på alla bilar.

Ska vi jämföra priser på strålkastare?

Volvo 299 kr komplett
BMW 1045 kr ej facelift, 2343 kr facelift.

Kanske finns något som är billigare till BMW men det finns ju även många fler givare m.m. som kan gå sönder på en sådan.
Dock så rekommenderar jag inte Volvo 740/940 till en 18 åring då dem drar i stort sett lika mycket som en BMW 540.

tvedberg
22 augusti 2015 · 773 Inlägg

jag skulle sagt v70r gen1 saffran, tycker dom är snuskigt snygga! smile och går nog betydligt bättre än en slö 540 sugis.

Powe_R
22 augusti 2015 · 414 Inlägg

tvedberg skrev:
jag skulle sagt v70r gen1 saffran, tycker dom är snuskigt snygga! smile och går nog betydligt bättre än en slö 540 sugis.

540in är ingen raket, men slö? Då står nog V70R gen 1 still.. roll

Kollar du i papprena ser du att 540in är redan dryga sekunden före V70R till 100km/h. I fart skall vi inte ens snacka. V70R i 265hk versionen gör ostrypt 245km/h, 540in är ju strypt på 250km/h men får man tag i en upplåst går den betydligt fortare än så.

Även egen erfarenhet så går till och med en automat 540 e39 bättre än manuell V70R, jämför man då auto vs auto eller manuell vs manuell blir ju skillnaderna större.

Nej är ingen volvohatare, har till och med själv råkat äga två stycken haha

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Powe_R skrev:

tvedberg skrev:
jag skulle sagt v70r gen1 saffran, tycker dom är snuskigt snygga! smile och går nog betydligt bättre än en slö 540 sugis.

540in är ingen raket, men slö? Då står nog V70R gen 1 still.. roll

Kollar du i papprena ser du att 540in är redan dryga sekunden före V70R till 100km/h. I fart skall vi inte ens snacka. V70R i 265hk versionen gör ostrypt 245km/h, 540in är ju strypt på 250km/h men får man tag i en upplåst går den betydligt fortare än så.

Även egen erfarenhet så går till och med en automat 540 e39 bättre än manuell V70R, jämför man då auto vs auto eller manuell vs manuell blir ju skillnaderna större.

Nej är ingen volvohatare, har till och med själv råkat äga två stycken haha

Samma här. 2 Volvo på gården... Men en 540 hade fungerat! Gärna manuell! (Vad fan säger jag?). Det är go kraft i de maskinerna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simonhumla
1 september 2015 · 30 Inlägg

alexbenhard skrev:

viccoA skrev:

alexbenhard skrev:
Jag letade upp ett registreringsnummer på en BMW 540 på Blocket.
Årsskatten ligger på 3055 kr.
Halvförsäkring för mig som är 30 år är som billigast 856 kr i månaden enligt Insplanet.
Alla försäkringsbolag lämnade dock ingen offert eftersom den var en importbil precis som alla andra 540 på blocket.

Du kan drömma om att komma under 1.5 liter/mil trots att "alla" som äger dessa bedyrar att den är jättesnål.
Självklart har ju alla dessa killar jättestor koll på förbrukningen då man självklart köper en BMW 540 för att öva på eco-driving.
Snittförbrukning är hur många liter det faktiskt gått åt på dina mil du kört inte bara dra till med något som färddatorn visade när du nollade den i farten.

BMW 540 är en tung bil på närmare 2 ton och tunga bilar sliter mer på allt ex. bromsar, hjulupphängning och däck.
Växellådan som oftast är automat kräver dyr reparation efter ett visst antal mil eller en splitter ny låda om detta inte utförs i tid (vad säger att en annan begagnad låda inte är på väg att rasa?).
Bussningar i bakvagnen är inte heller kaffepengar för att byta och är ett väl känt "problem" med 540.
Bromsskivor som "slagit" sig är långt ifrån ovanligt.

Jag har haft en 540 och rekommenderar den absolut inte till en 18 åring!
Audi A8 är ungefär samma bil bara att du har fyrhjulsdrift som kan gå sönder också.

Jag tror du har fel på din 540 om den drar 1,5 liter på landsväg.... möjligtvis om du sätter farthållaren på 180...

Delarna är hur billiga som helst, ungefär samma som till en Volvo 940, kolla bildelar24 får du se.
Lådorna är ingen svag punkt däremot är bilarna behäftade med lite småfel på elen såsom krånglade jordpunkter och några airbag givare brukar behöva bytas vart femte år.

Kanske var lite luddigt skrivet men jag menade en snittförbrukning på under 1,5liter/mil uppnår man inte i en 540.
Jag vet inte om man åtgärdade det där med plastkulorna någon gång under åren men vet att E34 hade problem med det iallafall samt oljepumpsbultarna.
E39 är ju heller inte känd för att vara särskilt rostbeständig.

Kollar på bildelar24 nu.

Bromsskivor runt om Brembo.
BMW 540 3255,92 kr
Volvo 940 1717,92 kr

Bromsbelägg runt om Brembo.
BMW 540 1183,96 kr
Volvo 940 629,96 kr

Det är ju förbrukningsvara på alla bilar.

Ska vi jämföra priser på strålkastare?

Volvo 299 kr komplett
BMW 1045 kr ej facelift, 2343 kr facelift.

Kanske finns något som är billigare till BMW men det finns ju även många fler givare m.m. som kan gå sönder på en sådan.
Dock så rekommenderar jag inte Volvo 740/940 till en 18 åring då dem drar i stort sett lika mycket som en BMW 540.

I mitt fall så har jag nästan helt uteslutit Volvo 740/940 då jag kommer köra mycket långkörningar, svårt att hitta någon som inte är småtrimmad och buskörd... även om reservdelar är billiga också och sådär så köper jag hellre en bil som håller lite bättre som man slipper smålaga hela tiden. För jag vill absolut inte sitta och köra långkörningar på 60 mil i en gammal 740/940 tyvärr... Dock är ju 540 också helt uteslutet, då det blir för dyrt helt enkelt!
Och precis som du säger så drar ju en volvo 740/940 minst lika mycket som en BMW så du får ju mycket mer tåga för pengarna i en BMW anser jag, sen har kanske BMW väldigt gott rykte av en anledning också, att de håller ändå rätt bra! Dock så betalar du mycket för bara märket när du köper en BMW.

Efter att jag tittat runt i några månader nu så är jag mest sugen på Saab Aero eller BMW 3-serie, dock säger många att Saab inte håller vidare bra men dom är 10000 kr billigare än en BMW, så vi får se vart detta slutar!

Fuunck
20 september 2015 · 24 Inlägg

simonhumla skrev:

alexbenhard skrev:

viccoA skrev:

Jag tror du har fel på din 540 om den drar 1,5 liter på landsväg.... möjligtvis om du sätter farthållaren på 180...

Delarna är hur billiga som helst, ungefär samma som till en Volvo 940, kolla bildelar24 får du se.
Lådorna är ingen svag punkt däremot är bilarna behäftade med lite småfel på elen såsom krånglade jordpunkter och några airbag givare brukar behöva bytas vart femte år.

Kanske var lite luddigt skrivet men jag menade en snittförbrukning på under 1,5liter/mil uppnår man inte i en 540.
Jag vet inte om man åtgärdade det där med plastkulorna någon gång under åren men vet att E34 hade problem med det iallafall samt oljepumpsbultarna.
E39 är ju heller inte känd för att vara särskilt rostbeständig.

Kollar på bildelar24 nu.

Bromsskivor runt om Brembo.
BMW 540 3255,92 kr
Volvo 940 1717,92 kr

Bromsbelägg runt om Brembo.
BMW 540 1183,96 kr
Volvo 940 629,96 kr

Det är ju förbrukningsvara på alla bilar.

Ska vi jämföra priser på strålkastare?

Volvo 299 kr komplett
BMW 1045 kr ej facelift, 2343 kr facelift.

Kanske finns något som är billigare till BMW men det finns ju även många fler givare m.m. som kan gå sönder på en sådan.
Dock så rekommenderar jag inte Volvo 740/940 till en 18 åring då dem drar i stort sett lika mycket som en BMW 540.

I mitt fall så har jag nästan helt uteslutit Volvo 740/940 då jag kommer köra mycket långkörningar, svårt att hitta någon som inte är småtrimmad och buskörd... även om reservdelar är billiga också och sådär så köper jag hellre en bil som håller lite bättre som man slipper smålaga hela tiden. För jag vill absolut inte sitta och köra långkörningar på 60 mil i en gammal 740/940 tyvärr... Dock är ju 540 också helt uteslutet, då det blir för dyrt helt enkelt!
Och precis som du säger så drar ju en volvo 740/940 minst lika mycket som en BMW så du får ju mycket mer tåga för pengarna i en BMW anser jag, sen har kanske BMW väldigt gott rykte av en anledning också, att de håller ändå rätt bra! Dock så betalar du mycket för bara märket när du köper en BMW.

Efter att jag tittat runt i några månader nu så är jag mest sugen på Saab Aero eller BMW 3-serie, dock säger många att Saab inte håller vidare bra men dom är 10000 kr billigare än en BMW, så vi får se vart detta slutar!

Vill bara meddela att jag har köpt min första bil idag. Blev en Audi a4 1,8t quattro (190 hk) 2004. I princip ingen rost eller andra fel. Enda nackdelen var att det endast fanns ms däck på 18'' fälgar, relativt nya däck så blir att leta dubbdäck till nästa vinter istället. Gav 35k för denna goingen vilket enligt mig var ett riktigt bra pris, pinnar på helt ok men det är ju ingen sportbil precis. Lagom drag för första bil enligt mig. Hoppas du hittar något du verkligen blir nöjd med smile
Mvh Funck

SportPilot Ubåtsingenjör
21 september 2015 · 7 218 Inlägg

Fuunck skrev:

simonhumla skrev:

alexbenhard skrev:

Kanske var lite luddigt skrivet men jag menade en snittförbrukning på under 1,5liter/mil uppnår man inte i en 540.
Jag vet inte om man åtgärdade det där med plastkulorna någon gång under åren men vet att E34 hade problem med det iallafall samt oljepumpsbultarna.
E39 är ju heller inte känd för att vara särskilt rostbeständig.

Kollar på bildelar24 nu.

Bromsskivor runt om Brembo.
BMW 540 3255,92 kr
Volvo 940 1717,92 kr

Bromsbelägg runt om Brembo.
BMW 540 1183,96 kr
Volvo 940 629,96 kr

Det är ju förbrukningsvara på alla bilar.

Ska vi jämföra priser på strålkastare?

Volvo 299 kr komplett
BMW 1045 kr ej facelift, 2343 kr facelift.

Kanske finns något som är billigare till BMW men det finns ju även många fler givare m.m. som kan gå sönder på en sådan.
Dock så rekommenderar jag inte Volvo 740/940 till en 18 åring då dem drar i stort sett lika mycket som en BMW 540.

I mitt fall så har jag nästan helt uteslutit Volvo 740/940 då jag kommer köra mycket långkörningar, svårt att hitta någon som inte är småtrimmad och buskörd... även om reservdelar är billiga också och sådär så köper jag hellre en bil som håller lite bättre som man slipper smålaga hela tiden. För jag vill absolut inte sitta och köra långkörningar på 60 mil i en gammal 740/940 tyvärr... Dock är ju 540 också helt uteslutet, då det blir för dyrt helt enkelt!
Och precis som du säger så drar ju en volvo 740/940 minst lika mycket som en BMW så du får ju mycket mer tåga för pengarna i en BMW anser jag, sen har kanske BMW väldigt gott rykte av en anledning också, att de håller ändå rätt bra! Dock så betalar du mycket för bara märket när du köper en BMW.

Efter att jag tittat runt i några månader nu så är jag mest sugen på Saab Aero eller BMW 3-serie, dock säger många att Saab inte håller vidare bra men dom är 10000 kr billigare än en BMW, så vi får se vart detta slutar!

Vill bara meddela att jag har köpt min första bil idag. Blev en Audi a4 1,8t quattro (190 hk) 2004. I princip ingen rost eller andra fel. Enda nackdelen var att det endast fanns ms däck på 18'' fälgar, relativt nya däck så blir att leta dubbdäck till nästa vinter istället. Gav 35k för denna goingen vilket enligt mig var ett riktigt bra pris, pinnar på helt ok men det är ju ingen sportbil precis. Lagom drag för första bil enligt mig. Hoppas du hittar något du verkligen blir nöjd med smile
Mvh Funck

Grattis ! helt klart en trevlig bil smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Crxkoffe
21 september 2015 · 847 Inlägg

Man kan få många roliga bilar i den prisklassen! Jag tycker ju Honda crx är en grym bil (Kan ju vara för att jag har en ;P ) Men annars får man en helt ok nissan 200sx. Bakhjulsdrift och helt ok drag i dom. Riktigt fina bilar annars smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang