Vita_Vargen skrev:
Evildan skrev:
Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.
Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.
Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.
Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.
Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?
2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.
För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.
0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.
Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).
Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an
Personligen tycker jag att accelerationen är det häftiga, för hastighet kommer du upp i med nästan alla bilar. Kan ju vara så att acc mellan 80-110 är väldigt viktigt pga omkörningar osv. Tror inte jag själv kommer vara sån som ligger i 170 blås, utan gasa lite mer i stan kanske
Finns ju så snuskigt mycket bilar att välja på så man får ju ångest!
Dock så kommer jag köra en hel del långkörningar på motorväg så kan nästan nu helt utesluta en gammal 740/940 eller dylikt. Det mesta lutar åt en BMW, typ 540, 330 eller 325 med lite tåga i. 540 verkar väldigt häftig med 285 hk och V8, dock kostar det om man har en tung högerfot (vilket jag inte kommer att kunna låta bli).
Har lyckats läst mig till att 330 kanske ligger på runt 0.9-0.95 blandat, om de nu kan stämma? Och 325 förmodligen lite lägre, kanske 0.8-0.85?
Sen så var det någon i denna tråd som nämnde Peugeot 206 RC, väldigt liten bil men mycket hk (180). Har läst om den och hittar inte mycket dåligt, samt att den ska vara väldigt rapp och hyffsat bränslesnål (runt (0.85). Någon som har erfarenhet om det bilen?