Opel Manta A V8

Opel Manta A med Audi v8 och modern drivlina
  • 84 Följare
  • 24 989 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juni 2016
malmchris
23 oktober 2015 · 62 Inlägg

kommer bli jävligt cool den där bilen.

har du kvar några saker till framvagnen som du vill bli av med?

tänker mest på undre bärarmar

evil_tweety allt i allo
23 oktober 2015 · 40 Inlägg

malmchris skrev:
kommer bli jävligt cool den där bilen.

har du kvar några saker till framvagnen som du vill bli av med?

tänker mest på undre bärarmar

Tackar.. Så fort jag får upp bilen till nya garaget så kommer jag ha lite skit över. Sitter nån specialbyggd framvagn på nu med volvo spindlar som du kan köpa billigt. smile

8power
24 oktober 2015 · 80 Inlägg

Detta måste följas! smile

Saab 9-5 "Vector" (2006)
Toyota Celica ST 2000 "Japsen" (1977)
malmchris
24 oktober 2015 · 62 Inlägg

ok, letar just nu bara efter undre bärarmar.

evil_tweety allt i allo
8 december 2015 · 40 Inlägg

Ja Dax för en liten upp datering. Händer egentligen inte jätte mycket. För när varande så håller jag på och köper på en massa delar så jag kan bygga vidare.  Motorn har jag ju skaffat sedan tidigare. Den håller jag på och plockar ner i delar för rengöring och kontroll om den går att använda. topparna såg ju bra ut cylinderloppen var väl lite så där. Ska kolla upp toleranserna och mäta lite får vi se hur det ligger till. Är inte enkelt att borra om dessa block. Då det är alucil beläggning på cylinderväggarna. Menas med att cylindern är borrad direkt i aluminiumblocket utan stålfoder i pressat som typ volvo har.

I vilket fall så har jag letat som F"#¤%N efter svänghjul till denna motor, Audis 3.6l PT Med 10 bultad vev. En del av er kommer säga att vadå det sitter ju på flera motorer, Jopp Jag vet och jag har testat med alla svänghjul jag hittat. Alla från vw VR6 Audi volvo etc. Men ingen passar osv. Det enda som passar är den som inte finns i sverige. För Audi v8 3.6l såldes inte som manuell i sverige. Fanns att köpa för flera år sen på Vag men dom har sluta sälja den 2009. Suck. Jag har kollat Ebay och jag har mailat till tyska bilskrotar. Dom få jag hittade men ingen har den. Finns att ta från en Audi 4.2l V8 från C4 karossen. Den passar i bultarna men måste svarvas om för att passa mot lådan. om Man inte vill köra med 6växlad 01E lådan. De ska ju inte jag göra. Jag ska ju köra med en låda som heter W59 toyota hiace buss. Samma som supran fast med lös sprängkåpa och förstärkta drev och lager. Dock lite lägre utväxling på 1 å 2:an. I vilket fall. Jag hittade denna firma http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … mp;lang=sv Tjoho!! Dom har en sådan eller har och har dom tillverkar en efter mina mått och dom kan bygga till vilken koppling som helst.

Så nu är lådan beställd och så fort den kommer hem ska jag handla en D24 sprängkåpa och svetsa om. För det är som så att lådan som toyota har sitter i flera olika bilar. Bla supran hiace buss eller pickup Jeep å Gm:s "små bilar" exakt vilka vet jag inte. Då genom att jag gör en sprängkåpa med detta lådbultmönster så kan jag variera mellan en massa olika lådor. Plus det finns shortshift kitt och dogbox drevsatser. Smutt. cool

Motorn håller jag på och plockar isär för rengöring. Ska använda den som dummy motor. Om den inte är väldigt frisk vill säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-aaaf0b60e9a9b383fb7272e128b8027b.jpg 

Över and ut..

evil_tweety allt i allo
8 december 2015 · 40 Inlägg

malmchris skrev:
ok, letar just nu bara efter undre bärarmar.

Dom som sitter i dag är ju väldigt om byggda och passar inte original längre.

malmchris
9 december 2015 · 62 Inlägg

ok, då vet jag.

hoppas det kommer gå bra för dig med ditt bygge, kommer bli så bra när det är klart.

evil_tweety allt i allo
9 december 2015 · 40 Inlägg

malmchris skrev:
ok, då vet jag.

hoppas det kommer gå bra för dig med ditt bygge, kommer bli så bra när det är klart.

Tackar, Ja man får väl hoppas på det iaf.

evil_tweety allt i allo
25 december 2015 · 40 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-2024b8192e65a8845be8e6ffe2a9e069.jpg

Går sakta men säkert framåt. Växellådan är köpt iaf. Ska bara få tag på en sprängkåpa från en D24 2/7/940 så jag kan bygga om den så den passar lådan. Sen när det är klart ska grabbarna på dli teknik bygga ett svänghjul åt mig. big_smile och på samma veva så ska jag köpa spindlarna från corvette c5/6. När jag har allt det hemma då börjar själva chassit byggas big_smile

evil_tweety allt i allo
25 januari 2016 · 40 Inlägg

Ja inte går det fort inte men det går. Jobbar på lite sakta med karossen i väntan på att kunna beställa hem dom andra delarna som saknas. Är i valet och kvalet om jag ska byta ut motorn med mot en bmw M60B30 i stället. Just av den enkla anledningen till att det finns allt för att bygga rwd smidigt.

Nåja håller på att bygga klart den ena sidan av skärmen. Blir lite bredare än original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-8818629b59080545f0f023c84af1652c.jpg

Frågan är ju om man ska behålla dörren som den är eller ska man bredda den med? Jag skulle vilja ha den som den är bara för att.

evil_tweety allt i allo
27 januari 2016 · 40 Inlägg

Tackar. Det får man hoppas på. Om inte annat lite annorlunda hehe

malmchris
28 januari 2016 · 62 Inlägg

ja det blev ju bara lite bredare:)

går det inte att gå in med skärmen mot dörren istället för att bredda dörren.?

vad ska du ha för färg på bilen när det är dags?

grymt jobbat

evil_tweety allt i allo
31 januari 2016 · 40 Inlägg

japp bara lite. Nej de hade inte gått att böja in skärmen då karosslinjerna skulle bli helt fel. Så antingen får man bredda dörren med eller så får de bli så här. Har fått hem sick o fals maskinen. Så klart lånade jag ut den precis när jag skulle behöva den igen. Men det är ju som vanligt.

Tackar.. Kul att det är några som tycker om det iaf.

Audi v8:an med låda är till salu om någon vill köpa den. Det som behöver göras är att svetsa klart sprängkåpan och köpa en koppling. Tilton 7.25" Ska byta motor till Bmw M60B30 då den har lägre effekt inför reggning.

super-mario tidsoptimist-javisst!
1 februari 2016 · 274 Inlägg

De blir bra  de där! Den kommer nog att påminna om -68 charger bakifrån :-)

Peugeot 508 sw "miljöbiln" (2012)
Ford galaxie 500 "lowlineer" (1964)
Peugeot 605 SLDT "assmover" (1995)
malmchris
1 februari 2016 · 62 Inlägg

ok, ja det hade kanske sett galet ut.

det blir grymt hur du än gör.

evil_tweety allt i allo
13 februari 2016 · 40 Inlägg

super-mario skrev:
De blir bra  de där! Den kommer nog att påminna om -68 charger bakifrån :-)

Tackar. Den kommer ju vara lite bredare iaf big_smile

evil_tweety allt i allo
13 februari 2016 · 40 Inlägg

Ang färgvalet jag glömde svara på så har jag inte en aning än. Men jag har fyra olika färger jag är inne på.
Blanksvart, Siden matt svart, sten grå metallic, Eller röd

malmchris
13 februari 2016 · 62 Inlägg

stengrå eller blanksvart

evil_tweety allt i allo
25 juni 2016 · 40 Inlägg

Ja Det går ju inte fort men det går framåt.  Lyckats bygga vidare på höger sida. på börjat med framskärmarna. Började med den sämsta skärmen som test sen tar vi den högra och gör lika dant med.

Började med att göra breddningen lika stor hela vägen. 80mm men tyckte de såg ut som en skokartong så ändrade det. Bakskärmarna breddar 85mm hela vägen och vilje att framskärmarna skulle följa samma linje. längst fram är breddningen bara 40mm och ökar upp till 80mm längst bak. måste sektionera skärmen lite längst fram för att det ska smälta ihop och se original ut. Tröskeln kommer följa samma linje den med. Men dörrarna ska vara orörda.
När det är klart ska jag börja bygga chassit.  Om någon vet om vart man kan köpa corvette C5 spindlar för vettig peng så hojta till.

Så ser det ut med 80mm hela vägen
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-9d33ee6c9c33d060be2f938915009edb.jpg

Och så med 40-80mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-76398604f4d79b813f64f90e0646f43c.jpg

Senast redigerat av evil_tweety (25 juni 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang