Bättre gasrespons Saab 9-5 guide

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

På Saab 9-5 kan du få bättre gasrespons genom att koppla bort en dosa vars enda syfte är att minska pysljud från dumpventilen när du släpper gasen till exempel. Så här gör du: följ 4mm slangen från dumpventilen till en dosa/ventil som sitter på höger sida bakom motorn . Den ska gå in på framsidan av dosan. Dra loss den från dosan och lägg den åt sidan så länge. Sen följer du 4mm slangen som går in på dosans vänstersida; den ska gå till spjällhuset. Koppla loss, klipp en bit av slangen och plugga hålet på gasspjället genom att vika slangen dubbelt och fästa den med en slangklämma. Kostar 9 spänn för 2 stycken 9-13 mm eller så på Feltema (ingen reklam). Du kan samtidigt passa på att byta ut vakuumslangarna när du ändå håller på. Från dosans högersida går 4 mm slangen via ett T-kors till en svart plastkoppling på höger sida på insuget som har 2 anslutningar. Det är den övre, den nedre är till nåt annat. Du tar bort slangen som går från dosans högersida till T-korset, och på T-korset sätter du slangen från dumpventilen. Slangen som går från T-korset till plastkopplingen ska du alltså inte röra. Klart! Låt elkontakten sitta kvar, annars får du ett CE meddelande. Det fungerar bra, och det här är inget jag hittat på själv utan hittade guiden på ett annat språk så jag tänkte att jag kunde översätta åt de som vill testa. Det blir bättre gasrespons, och turbon kickar igång fortare. OBS! Fungerar endast på 9-5 OG! Mao inte på 9-3 (T7) vad jag vet.

Senast redigerat av Nausea (4 augusti 2015)

Gizmojohan
4 augusti 2015 · 3 295 Inlägg

Ventilens uppgift är att motverka oljud genom att strypa vakumflödet till dumpen på halvgas, det blir alltså ett skumt flåsljud. Kopplar man så som du beskriver så finns det risk att det blir just detta ljud, så det bör man ha i åtanke. Dessutom så blir det ingen herrejösses skillnad, skulle mer tro att det är den ganska så välkända "placeboo" effekten som märks.

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

Slave_joe skrev:
Ventilens uppgift är att motverka oljud genom att strypa vakumflödet till dumpen på halvgas, det blir alltså ett skumt flåsljud. Kopplar man så som du beskriver så finns det risk att det blir just detta ljud, så det bör man ha i åtanke. Dessutom så blir det ingen herrejösses skillnad, skulle mer tro att det är den ganska så välkända "placeboo" effekten som märks.

Skulle tro, alltså har du inte provat. Gör det och säg vad du tycker. Eller förresten, skit i det, jag bryr mig inte. Med manuell låda märks skillnaden tydligt; en automat växlar ner när du stampar på gasen. Lågvarvegenskaperna förbättras också. Och det stavas placebo.

Gizmojohan
4 augusti 2015 · 3 295 Inlägg

Jo jag har provat och kör så för tillfället då jag har öppen dump. Skiter i hur det stavas, jävla sandlådenivå på ditt beteende. Jag försökte bara va hjälpsam ifall nån skulle få missljud av att göra denna operation, men nivån på ditt svar så verkar det som att du är världsbäst. Du vet ju inte ens vad ventilen var till för? Jag fick missljud..

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

Slave_joe skrev:
Jo jag har provat och kör så för tillfället då jag har öppen dump. Skiter i hur det stavas, jävla sandlådenivå på ditt beteende. Jag försökte bara va hjälpsam ifall nån skulle få missljud av att göra denna operation, men nivån på ditt svar så verkar det som att du är världsbäst. Du vet ju inte ens vad ventilen var till för? Jag fick missljud..

Jag beskrev i mitt första inlägg vad ventilen är till för. Den som har lite intelligens förstår då att det kan bli pysljud om man kopplar förbi den. Men inte du. När du skriver "skulle tro" indikerar det att du inte provat innan. Lär dig stava och att undvika syftningsfel. Om du ens vet vad det är.

_Thor_
4 augusti 2015 · 512 Inlägg

Nausea skrev:

Slave_joe skrev:
Ventilens uppgift är att motverka oljud genom att strypa vakumflödet till dumpen på halvgas, det blir alltså ett skumt flåsljud. Kopplar man så som du beskriver så finns det risk att det blir just detta ljud, så det bör man ha i åtanke. Dessutom så blir det ingen herrejösses skillnad, skulle mer tro att det är den ganska så välkända "placeboo" effekten som märks.

Skulle tro, alltså har du inte provat. Gör det och säg vad du tycker. Eller förresten, skit i det, jag bryr mig inte. Med manuell låda märks skillnaden tydligt; en automat växlar ner när du stampar på gasen. Lågvarvegenskaperna förbättras också. Och det stavas placebo.

Vilken DIY! "Gör det eller skit i det." =p

Vet din mamma att du pratar så här?

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

_Thor_ skrev:

Nausea skrev:

Slave_joe skrev:
Ventilens uppgift är att motverka oljud genom att strypa vakumflödet till dumpen på halvgas, det blir alltså ett skumt flåsljud. Kopplar man så som du beskriver så finns det risk att det blir just detta ljud, så det bör man ha i åtanke. Dessutom så blir det ingen herrejösses skillnad, skulle mer tro att det är den ganska så välkända "placeboo" effekten som märks.

Skulle tro, alltså har du inte provat. Gör det och säg vad du tycker. Eller förresten, skit i det, jag bryr mig inte. Med manuell låda märks skillnaden tydligt; en automat växlar ner när du stampar på gasen. Lågvarvegenskaperna förbättras också. Och det stavas placebo.

Vilken DIY! "Gör det eller skit i det." =p

Vet din mamma att du pratar så här?

Det är helt upp till dig att göra det ja, jag har aldrig påstått nåt annat. Dessutom syftade jag till att han inte behöver återkomma med ett svar på vad han tycker. Din läsförståelse är under all kritik.

Vet du vad jag kan göra med din mamma/flickvän?

Senast redigerat av Nausea (4 augusti 2015)

Gizmojohan
4 augusti 2015 · 3 295 Inlägg

Det är det här som är underbart med garaget's forum. Samma nivå som lunarstorm innan det lades ner, dessutom så finns just denna "ombyggnation" redan på svenska. Men nu kanske du till och med kan börja kränga pysventiler och ladda egna mjukvaror åt folk? Du kanske skulle köpa "WIS" och läsa på lite innan du yttrar dig.

Jag tycker sånt här är frukansvärt underhållande, ett tips till dig. Skriv inga såna här instruktioner om du inte kan ta kritik och information.

Senast redigerat av Slave_joe (4 augusti 2015)

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

Slave_joe skrev:
Det är det här som är underbart med garaget's forum. Samma nivå som lunarstorm innan det lades ner, dessutom så finns just denna "ombyggnation" redan på svenska. Men nu kanske du till och med kan börja kränga pysventiler och ladda egna mjukvaror åt folk oxå?

Jag tycker sånt här är frukansvärt underhållande, ett tips till dig. Skriv inga såna här instruktioner om du inte kan ta kritik och information.

Lunarstorm har jag ingen erfarenhet av. Förmodligen för gammal för det. Länk till "ombyggnationen"? Med datum och allt. Nej, jag tänkte bara vara hjälpsam. Men jag kan länka till den här sidan http://www.oie.se/Produkt/backventil-br … 2838940%29 om du vill byta ut de blå backventilerna på Saaben. Finns i 8 mm utförande också. Billigare än på saab-tuners.com, som jag varnar för här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307205

Det behövs ingen kritik eller information. Modden kommer från en annan sida på ett annat språk, och din "kritik" är redan motbevisad. Lägg ner skitsnacket och erkänn att du inte förstår vad du läser.

Senast redigerat av Nausea (4 augusti 2015)

Nausea Avstängd
4 augusti 2015 · 598 Inlägg

Kan tillägga att det blir bättre gasrespons och lite snabbare turboladd. Ingen har lovat en sekund snabbare accelerationstid från 0 till 100.

Gizmojohan
4 augusti 2015 · 3 295 Inlägg

Jo det där med backventilerna är redan utfört. För 4 år sedan, länken kan jag dock inte bidra med längre då jag inte orkar sitta och leta igen hela stcs forum. Dom där backventilerna kostar 12 kr styck på eBay. Men nu var det ju inte det som var frågan. Min bil går inte dåligt så jag behöver inga felsökningstips, men tack ändå wink hittade dock ett citat ang just den här "vakumventilen" som diskuteras

Citat: "Ventilen har till uppgift att "styra" avlastningsventilen. Tänk dig t.ex när du kör Cruise Control uppför en backe, när lutningen avtar så minskas gaspådraget och hade du nu haft din AV kopplad direkt efter spjäll så hade den förmodligen börjat öppna lite. Om vi ska dra det till sin spets så skulle det kunna bli lite "vem drog ur proppen"-känsla då..."

Är precis så som kan hända, iaf om man kör med en orginal bosch. Jag har en justerbar så den verkligenhåller sig stängd...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2015 · 17 465 Inlägg

Nausea skrev:

_Thor_ skrev:

Nausea skrev:

Skulle tro, alltså har du inte provat. Gör det och säg vad du tycker. Eller förresten, skit i det, jag bryr mig inte. Med manuell låda märks skillnaden tydligt; en automat växlar ner när du stampar på gasen. Lågvarvegenskaperna förbättras också. Och det stavas placebo.

Vilken DIY! "Gör det eller skit i det." =p

Vet din mamma att du pratar så här?

Det är helt upp till dig att göra det ja, jag har aldrig påstått nåt annat. Dessutom syftade jag till att han inte behöver återkomma med ett svar på vad han tycker. Din läsförståelse är under all kritik.

Vet du vad jag kan göra med din mamma/flickvän?

Lite snällare kan du nog vara? Annars åker du ut. Mvh HS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang