4 augusti 2015
Trådstartare
På Saab 9-5 kan du få bättre gasrespons genom att koppla bort en dosa vars enda syfte är att minska pysljud från dumpventilen när du släpper gasen till exempel. Så här gör du: följ 4mm slangen från dumpventilen till en dosa/ventil som sitter på höger sida bakom motorn . Den ska gå in på framsidan av dosan. Dra loss den från dosan och lägg den åt sidan så länge. Sen följer du 4mm slangen som går in på dosans vänstersida; den ska gå till spjällhuset. Koppla loss, klipp en bit av slangen och plugga hålet på gasspjället genom att vika slangen dubbelt och fästa den med en slangklämma. Kostar 9 spänn för 2 stycken 9-13 mm eller så på Feltema (ingen reklam). Du kan samtidigt passa på att byta ut vakuumslangarna när du ändå håller på. Från dosans högersida går 4 mm slangen via ett T-kors till en svart plastkoppling på höger sida på insuget som har 2 anslutningar. Det är den övre, den nedre är till nåt annat. Du tar bort slangen som går från dosans högersida till T-korset, och på T-korset sätter du slangen från dumpventilen. Slangen som går från T-korset till plastkopplingen ska du alltså inte röra. Klart! Låt elkontakten sitta kvar, annars får du ett CE meddelande. Det fungerar bra, och det här är inget jag hittat på själv utan hittade guiden på ett annat språk så jag tänkte att jag kunde översätta åt de som vill testa. Det blir bättre gasrespons, och turbon kickar igång fortare. OBS! Fungerar endast på 9-5 OG! Mao inte på 9-3 (T7) vad jag vet.
Senast redigerat av Nausea (4 augusti 2015)