3776
Sök

Galant dog under färd, startar ej, felsökning pågår..

2 712 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
Hej mina vänner!
Bilen ifråga är en Galant -99 med 4G63 motorn.

I måndags när man var lagom morgontrött efter semestern, klockan var ca 05:10.. skulle köra till jobbet.
Bilen har fungerat klockrent under hela semestern och aldrig strulat.

Men jag hann inte mer än ca 1 km upp på motorvägen innan de kändes som den blev orkelös och typ "skakade" i gaspedalen... släpper efter och frikopplar, boom motorn tvärdör..

På med varningsblinkers och stannar till på sidan. testar att starta och den går igång direkt, dock låter den illa, typ "knackar" inte mekaniskt utan mer som ett elektriskt överslag någonstans..
Och gasade till, ca 2500 RPM och bilen dör, och sen startar den inte igen..

Ringde om hjälp och bogserade iväg bilen, stod sedan och skruvade på en rastplats i ca 2 timmar.. fick ta komp hela dagen.. skulle tagit halvdag..

Alla tändstiften är vita, alltså ingen soppa till dem.. bränslepumpen surrade till när jag slog på tändningen.

Ok tänker jag, misstänkte då kamaxelgivaren då jag vet jag läste om någon som behövde byta den. .tänkte ju helt enkelt såhär. "Okej motorn vet ej vart kamaxelen är alltså inte vilken cylinder som ska tändas, så den skickar ingen gnista.."

Bytte till en beg kamaxelgivare. ingen skillnad.
Sedan drog vi hem bilen på kvällen. rev sen på tisdagen bort lite mer, kollade om den tände på startgas, och den hostar till på startgas men inte utan det. ok tändning har jag ju då med andra ord. skönt att veta.

Kollade sen bränslereläet, tog loss båda reläerna, det ena typ.. skramlade som att något låg löst i den.. ok hämtade ett begagnat från min andra bil som jag vet fungerar. ingen skillnad och pumpen surrar inte till när tändningen är på..

Inga säkringar trasiga,
Testar då att koppla loss kontaktstycket till bränslepumpen, kör i + och - och kopplar direkt på ett batteri, ok perfekt pumpen startar. och surrar som den ska.
Mäter spänningen från bilens kontaktstycke som går till pumpen, kommer ingen spänning när bilen är på tändningen bara, men när man kör på starten får jag ca 10,5 volt.. lite lågt kanske. vet ej vad dem kräver?

Plockar loss pumpen för att se så att inte silen i pumpen är igensatt.. visst det var ju en del smuts i den, men inget allvarligt.. slog upp lite bensin i en hink och körde ner pumpen och på med 12 volt från ett extern batteri, jo den flödar, dock inte jätte högt tryck så att bensinen flyger upp i luften.. men bensinen åker kanske 10-15 cm uppåt.
Kanske är för lågt tryck?
Funderar att testa lossa högtrycksslangen framme vid motorn och köra ner i en hink och sen direkt mata pumpen och se om det kommer fram någon bensin...

Bränslefiltret byttes vintern 2013/2014 på Mitsubishi verkstad till original del då det andra läckte bensin, så det har gått kanske 2000-2500 mil.

Någon som har fler tips?
Jag börjar få slut på ideér.. iallafall konstaterat att problemet är bränsle relaterat. eftersom bilen tänder som sagt till på startgas.

Alla tips är välkomna.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

512 Inlägg
5 augusti 2015
Kan du tvångsköra bränslepumpen vid relät och se om det kommer någon soppa till fuel-railen?

2 712 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
Kan du tvångsköra bränslepumpen vid relät och se om det kommer någon soppa till fuel-railen?

Sitter en kontakt man ska koppla in sig på i motorrummet för att köra pumpen. Fungerade inte igår.. Testade inte idag.
Men det är tanken att göra nästa dag att lossa fram vid motorn och köra pumpen på ett eller annat sätt så de kommer fram soppa.. Så man vet att ledning och pump är ok..

512 Inlägg
5 augusti 2015
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:

Sitter en kontakt man ska koppla in sig på i motorrummet för att köra pumpen. Fungerade inte igår.. Testade inte idag.
Men det är tanken att göra nästa dag att lossa fram vid motorn och köra pumpen på ett eller annat sätt så de kommer fram soppa.. Så man vet att ledning och pump är ok..

Det borde gå att lyfta relät och tvångsköra pumpen med en kabel bara. Dock bör den ha en säkring inkopplad så du inte riskerar bränna något.

Dum fråga... men har du bränsle i tanken?

2 712 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:

Det borde gå att lyfta relät och tvångsköra pumpen med en kabel bara. Dock bör den ha en säkring inkopplad så du inte riskerar bränna något.

Ok, vad bör man ha för storlek på säkring till den?
Körde idag osäkrat.

Ingen fråga är dum, men ja det har jag smile
Typ fullt, kört 10 mil sen fulltank så soppa är de gott om smile

Vad menar du med lyfta reläet?
Isåfall tänkte jag lossa kontakt stycket till pumpen och köra den med separata kablar från annat batteri smile

512 Inlägg
6 augusti 2015
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:

Körde idag osäkrat.

Isåfall tänkte jag lossa kontakt stycket till pumpen och köra den med separata kablar från annat batteri smile

Vilken storlek vågar jag inte svara på då jag aldrig gjorde detta på min Legnum/Galant. Gick det osäkrat utan problem så är väl denna säkerhetsåtgärd onödig för dina behov just nu.

Det är ju relät som kopplar av och på strömmen till pumpen. Lyfter du relät och sköter av och tillkopplingen själv så kan du tvångsköra pumpen för felsökningsandamål.

Det brukar stå i verkstadshanboken hur man gör detta mer exakt.

-

Andra klassiska bränsleproblem är slangar som blivit krökta och stryper bränsleflödet, alt. igensatt bränslefilter.

2 712 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:

Körde idag osäkrat.

Vilken storlek vågar jag inte svara på då jag aldrig gjorde detta på min Legnum/Galant. Gick det osäkrat utan problem så är väl denna säkerhetsåtgärd onödig för dina behov just nu.

Det är ju relät som kopplar av och på strömmen till pumpen. Lyfter du relät och sköter av och tillkopplingen själv så kan du tvångsköra pumpen för felsökningsandamål.

Det brukar stå i verkstadshanboken hur man gör detta mer exakt.

-

Andra klassiska bränsleproblem är slangar som blivit krökta och stryper bränsleflödet, alt. igensatt bränslefilter.

Ska kolla upp detta, fick en väldigt massa saker att testa från en på Mitsubishi forumet. men bränslefiltret är ju relativt nytt. bör väl inte vara problem då? :s

2 712 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
Fler förslag vad man kan kolla?
ska ut imorgon och testa en hel del saker.

1 122 Inlägg
8 augusti 2015
D JAG kan tänka mig är vevaxelgivaren. Vissa bilar stryper bränsle+gnista

gasa nu foer faen!

2 712 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Låter som om pumpen borde bytas!

Hur mycket tryck bör de vara i den?
Som jag skrev tidigare så fungerar den och skickar upp bränsle 10-15 cm i luften.
Bör de vara mer?

ValP2k skrev:
D JAG kan tänka mig är vevaxelgivaren. Vissa bilar stryper bränsle+gnista

Eventuellt ja, men den tänder ju till på startgas som jag skrivit tidigare.
Och när en vevaxelgivare brukar ge sig så brukar den mestadels vara kass när den är varm. men min startar ej även om den är iskall.

6 533 Inlägg
8 augusti 2015
Hej!
Pumpen i min Audi 100 Avant 2,0E -89 ger 6,5 bars tryck. Gå in på Bildelsbasen och kolla om det står där vad en pump till din bil ska ge ,eller hör med din bilhandlare. 10-15cm låter lite.

2 712 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Pumpen i min Audi 100 Avant 2,0E -89 ger 6,5 bars tryck. Gå in på Bildelsbasen och kolla om det står där vad en pump till din bil ska ge ,eller hör med din bilhandlare. 10-15cm låter lite.

Ok, ska kolla upp det, blir ju dock tryck i systemet har jag hittat idag, dock märkt att jag ej får gnista..
Så börjat misstänkte vevaxelvinkelsensorn,eller kamaxellägesgivaren.. då om dem är döda så får boxen ingen signal och ger ingen order om gnista..

512 Inlägg
8 augusti 2015
amoreex skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Ok, ska kolla upp det, blir ju dock tryck i systemet har jag hittat idag, dock märkt att jag ej får gnista..
Så börjat misstänkte vevaxelvinkelsensorn,eller kamaxellägesgivaren.. då om dem är döda så får boxen ingen signal och ger ingen order om gnista..

Du vet att det är kamaxelpositions-sensorn om bilen är helt död.

Är du säker på att den tände med startgas?

Kamaxelpostions-sensor kan också behövas dras åt eller vinklas lite. I praktiken så kan det hända att den kommer ur exakt position.

Eller så kan kabeln mellan sensorn och ECU:n vara skavd/smält/bränd. Pröva följa de synliga kablarna och se så dem inte är skadade.

2 712 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Kamaxelpostions-sensor kan också behövas dras åt eller vinklas lite. I praktiken så kan det hända att den kommer ur exakt position.

Eller så kan kabeln mellan sensorn och ECU:n vara skavd/smält/bränd. Pröva följa de synliga kablarna och se så dem inte är skadade.

Kan vara ECU, kan även vara Vevaxelvinklen.

Lät så, motorn hostade till med startgas, misstänker att de va startgasen som på något vis självantände.

Den har bara ett fast läge så går ej att vinkla ..

Skall kolla det.

512 Inlägg
8 augusti 2015
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:

Lät så, motorn hostade till med startgas, misstänker att de va startgasen som på något vis självantände.

Skall kolla det.

Under 1:10 kompressionen eller vad du har så är det fullt möjligt att den antände.

If it walk like a duck, talks like duck...

Kan vara aktuellt att köpa en sprillans ny sensor och pröva igen.

2 712 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:

Skall kolla det.

Under 1:10 kompressionen eller vad du har så är det fullt möjligt att den antände.

Ska testa en begagnad och hämta på måndag och se om de fungerar.. reservdelar är svindyra till Mitsubishi..

800 kr för kamaxelgivaren hos mekonomen och mycket mer hos Mitsubishi..

512 Inlägg
8 augusti 2015
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:

Skall kolla det.

Ska testa en begagnad och hämta på måndag och se om de fungerar.. reservdelar är svindyra till Mitsubishi..

Har du exakt delnummer? Jag kan kolla om jag hittar billigare.

2 712 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
amoreex skrev:
_Thor_ skrev:

Har du exakt delnummer? Jag kan kolla om jag hittar billigare.

Har hittat för 150kr i Kina, men då är de 2,5 veckas leveranstid ungefär.. behöver ha igång bilen så fort som möjligt då jag är beroende och pendlar 12 mil om dagen för att jobba..

Blir att testa lite beg delar, så man får igång den snarast möjligt. vill ju inte heller köpa en massa nya delar om inte det är felet.. :p

Sök