Lackering (Volvo 244)

Wheel_Spin
11 augusti 2015 · 245 Inlägg

Tjena, jo det är så att när jag fick min bil och började meka osv för första gången, så var det första jag tog tag i rostlagning, nedslipning och lackering. Vilket även slutade med en hellackering, alltså min första typ av lackering någonsin, med VÄLDIGT dålig förberedning, utan förtunning, inget väntande mellan lager = rinningar och snål tvätt.

Nu har jag slipat och slipat och slipat... är så jävla trött på det nu, inte nog med det så måste jag även spackla horbilen -.-
bilen har även foliering i änden, 1/3:e del av bilen alltså. Har läst att jag ska använda mig utav värmepistol vid borttagande, men till frågan, blir det inte ett helvetes massa jobb att ta bort, småbitar med mera?

Om det är mycket jobb, vad skulle konsekvenserna bli av att lackera direkt på en foliering? Ytan i sig är ju jämn och fin, så teoretiskt så borde det funka?

Det enda jag kommer på är att folieringen släpper efter ett tag, vilket inte är så lyckat, men då är det ju bara maskera, ta bort sista folieringen och lackera änden separat när tiden är inne....

Senast redigerat av Wheel_Spin (11 augusti 2015)

Mew
11 augusti 2015 · 2 160 Inlägg

Välkommen till bilträsket! smile
En tumregel är att förarbetet bestämmer resultatet. Det blir alltid mycket mer jobb i slutändan att "inte orka" jämfört med att göra det bra i början, något som du redan nu fått erfara, tyvärr. Lägg hellre den extra tiden på att ta bort folieringen (den ska komma bort i stora stycken med lite värme och tålamod, dra försiktigt bara) och göra förarbetet ordentligt, så ska du se att det lönar sig i slutändan. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang