3715
Sök

Köpa en Törnrosa (3 års slummer, Saab 900 -94 2.3 automat) - vad behöver göras?

3 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Hej!

Ska köpa en riktig Törnrosa. Det handlar om en Saab 900, år 1994. Under fredagen har jag varit och tittat igenom, provkört (i 40 minuter) och checkat vad jag kunnat. Enligt min amatörmässiga inspektion och provtur är allt okej. Kan börja med fördelarna:'

* 1 ägare, köpt till en moster av en f.d. Civilingenjör som jobbade på saab (som nu också säljer den).
* Har varit inne för komplett uppgradering i Trollhättan (de reparationer som gjordes på den tiden för att fixa felen som modellerna hade)
* All elektronik fungerar, även A/C.
* Allt orginal. F.d. ägare köpte den fullt utrustad med svart läder och hade sedan överdrag/kuddar till lädret. Interiören är som ny.
* All dokumentation finns, inklusive lustiga saker som orginalgaranti och köpekontraktet från bilhandlaren 1994. Full ifylld service inom av Saab givna intervall.
* Ingen rost på kaross, dörrar, nederkant eller annat. Rostskyddsbehandlad.
* Motor verkar fungera fint, inga missljud. Växellåda växlar utan några som helst problem. Bromsar funkar fint.
* Under 7000 kr pris inkl. nybesiktning.
* 16 000 mil
* Vinterdäck på LM.

Det negativa:

* Bilen har stått i princip still (körts 20-30 km per år) de senaste 3 åren. 1,5 år har den stått ute i det fria, vilket medfört att den är mossig.
* Avgassystemet har en läcka någonstans, och det hörs. Ägaren ska ta hand om/fixa detta. Eventuellt måste HELA systemet bytas ut - jag såg rost på avgasröret.
* Åldern?
* Modellen? Saab 900 NG är väl inte den bästa saaben som någonsin byggts.

Nu till min fråga - vid ett köp, vad behöver göras?

Här är min lista på saker som jag vill göra vid köp. Tillägg mottages gärna!

* Byta Olja/Vätskor + Kupéfilter, Luftfilter, Bränslefilter & oljefilter.
* Kontrollera bromsbelägg - skivorna verkar vara okej, utan stor "kant".
* Byta hjulbultar - något rostiga.
* Hur tvättar jag fordonet på bästa sätt? Vi pratar ingrodd mossa och smuts. Högtryck? Mekonomen biltvätt? Handtvätt med medel för att ta bort skiten?

Tack på förhand!

6 533 Inlägg
15 augusti 2015
Hej!
7000:- låter väl bra för en bil som du beskriver!
Naturligtvis ska du handtvätta!
Mossan tvättar du bort med vanligt skurpullver i varmt vatten (samma skurpullver som du har till tvättmaskin) Tvättar alltid min 26 år gamla Audi 100 Avant med det och den är som ny och spegelblank i lacken.
Lacknafta eller avfettning tar sen bort fett och liknande.
Sen köper du rubbing  och polerar med trasa och sen vaxar du. Hur enkelt som helst! Tar en 3-5timmar så har du en fräsch bil.
Senast redigerat av jaka54 (15 augusti 2015)

Evildan
15 augusti 2015
Angående tvätten, använd högtryck för att spola bort mossan.

Börjar du gno runt mossan med alla partiklar som säkerligen har fastnat i den repar du lacken.

Använd endast medel som är just anpassade för billacker, inte något annat då du inte vet hur just den lacken kan reagera på exempelvis föreslaget skurpulver.

Förövrigt tycker jag du har täckt upp med vätskebyten, två relativt täta motoroljebyten i mitt tycke för att säkerställa att du mestadels har fräsch olja i systemet.
Byt även ATF (inte en olja) wink i lådan för att vara riktigt noga. Den åldras dock inte på samma vis som motoroljan när den inte brukas då den innehåller andra additiver och har andra egenskaper.

Grattis till att hittat en i nuläget udda fågel.

3 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Just ja - en sak kom jag på. Den runda delen till plastkåpan för tändlåset fattas. Vi pratar alltså om den runda delen där det står Lock, Off, On och ST. Inte den rektangulära biten som är ansluten, utan något som jag antar är rent kosmetiskt. Lite smått irriterande uppfattade jag det som, sade även det till ägaren wink. Han skulle försöka leta reda på biten - vad kan man annars köra? Köpa en helt ny plastkåpa? Enklaste vore väl iof att leva med det.

1 661 Inlägg
16 augusti 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Mossan tvättar du bort med vanligt skurpullver i varmt vatten (samma skurpullver som du har till tvättmaskin) Tvättar alltid min 26 år gamla Audi 100 Avant med det och den är som ny och spegelblank i lacken.
Sen köper du rubbing  och polerar med trasa och sen vaxar du. Hur enkelt som helst! Tar en 3-5timmar så har du en fräsch bil.

Att polera en bil med trasa på 3-5 timmar verkar ju...bra...skulle gärna vilja se resultatet sen?

Jag kör med maskin och på 3 timmar blir det inget proffsjobb kan jag säga.
Mossa tar du bort med en alkalisk avfettning. Maskindiskmedel är till för just vad det heter, för diskmaskiner!

1 122 Inlägg
16 augusti 2015
Har haft en NG900 innan och enda problemet jag hade på 1-2 år var en trasig kylarslang. Mossan å d fixar du. Bara tänka dig en heldag. Och absolut rätt pris på bilen!

gasa nu foer faen!

Forummoderator
18 329 Inlägg
17 augusti 2015
jaka54 skrev:
Hej!

VA? Tvättmedel? Rubbing? Lacknafta? Tvättmedel har inte i närheten av en bil att göra. Torkar ur lacken. Rubbing använde man på 80-talet. Köp en enkel polermaskin med dubbeltrissor, http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … in-010005/ duger gott för dig. Använd ett polerande vax efter du avfettat bilen med oljebaserad sådan. Tvätt imellan så klart.

Lite känslig kanske men jag har en rekondfirma :-)

Tycker det låter som ett kanonköp! Bilder sen om du tar den va?

Köpte själv en Mustang som stått 8-10 år i en lada, lite nya vätskor och ett nytt batteri så nu går den som en klocka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök