Vårt mål är att bygga en track-day / Timeattack-bil som ska vara konkurrenskraftig på bana men samtidigt fungera bra att köra till och från tävlingar, träffar m.m. Syftet med projektet är även för oss att testa nya delar på... Visa mer
Det var länge sedan en uppdatering nu. Har haft fullt upp så här kommer ett låååångt med massa bilder...
Nya lacken på fronten blev sjukt bra. Passade på att lägga igen hålen för nummerplåten och sätta magneter på insidan av fronten istället. Alla repor på strålkastaren gick att få bort så nu är bilen som ny i fronten igen.
Deltävling 2 Timeattack.nu - Mantorp Park
Andra deltävlingen av Timeattacknu var helt klart den roligaste bandagen med bilen hittills. Jag fick hoppa över uppvärmningspasset då jag hade lite att fixa med bilen innan den var redo för banan. Jag hoppade direkt in i Q1 och tyckte att bilen eller alt. banan kändes extremt hal. I början så sladdade jag mest omkring utan att få något grepp alls någonstans. Till slut så började jag få ordning på det och det började flyta på bättre i körningen. Jag fick till 2st hyfsade tider i Q1 - först 1:27:948 på varv 5 och sedan 1:27:606 på varv 8.
I Q2 låg tiderna ungefär samma som i Q1. Snabbaste tiden i Q2 landade på 1:27:612 så min snabbaste kvaltid blev från Q1 alltså 1:27:606 Detta räckte till en 7:e plats inför finalen.
I finalen så gick det bättre och jag låg på låga 1:27-tider och höga 1:26-tider i stort sett varje varv. Till slut så fick jag till en varvtid som jag känner mig riktigt nöjd med: 1:26:665 Detta är nytt PB för mig och och en tid som känns helt OK. Tiden lyfte mig från 7:e till en 6:e plats i finalen.
Nu är det bara att ladda om inför Gelleråsen 19-21 Augusti! Kommer bli lite nya uppdateringar tills dess
Video från finalen kommer!
Efter tävlingen var det dags för lite ledighet (dock ej från bilar) Vi var ett gäng på 8 bilar som satte kurs söderut mot världens största BMW-träff i den lilla Tyska staden Obermehler. Det är utan tvekan en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om. Innan avfärd så hann vi även med att få till en ny design på bilen som jag velat göra länge men inte riktigt haft tid för.
Något av det absolut bästa med resan var definitivt när träffen var slut och vi skulle bege oss därifrån. Medans mina vänner vände hemåt fortsatte jag söderut mot München först och sedan Italien. Den första sträckan var på landsvägar som var riktigt underhållande att köra på.
Nere i Italien så var jag på besök hos vår leverantör av sportavgassystem Supersprint där jag passade på att fota bilen runt omkring deras fabriksområde.
Vilken helg det har varit... Mycket drama med avåkningar non-stop under förmiddagen på söndagen.
Hur som helst.. Vi kom upp på fredagen, riggade upp tält och fixade med bilen så att den var klar för besiktning på lördagen. Jag hade till slut fått tag på nya däck som faktiskt fick plats och fungerade att köra med Så jag var riktigt sugen på att testa de nya däcken och se om jag skulle förbättra mina varvtider. På lördagen körde jag ett träningspass och bilen kändes bra, lite annorlunda känsla med Pirelli istället för Toyo.
På söndagen hade det regnat under natten så banan var fortfarande blöt på uppvärmningen. Jag tog det rätt lugnt och fick inga märkvärdiga tider.
Q1
Var jag övertaggad på att slå min bästa tid från i våras 1:13:38 eller var det något annat? Jag kan inte säga helt säkert men det började inte bra i detta heat. Tyvärr så har jag ingen video men vad som hände var följande: Jag körde ut från depån och tog ett uppvärmningsvarv. Direkt in på första varvet så laddade jag på rätt så bra och hade riktigt bra fart genom första kurvan. In i andra kurvan så hände något, bilen greppade inte alls fram. Jag tänkte snabbt att jag kommer nog att komma utanför banan med vänster sida. Denna tanke ändrades snabbt till "=#¤%%¤ jag kommer åka rakt fram" Och så blev det.. Rakt ut i gruset och vidare tills jag kom ut på banan efter att ha tagit en genväg förbi 2 svängar. In i depån igen direkt för att kontrollera skadorna.
Jag tänkte att det var nog bara att packa ihop och åka hem men lyckligtvis så var det lättare skador. Oljekylet hade tryckts till lite men det var inga skador gjorde att det fanns risk för läckage som tur var. Så vi satte fast allt som var löst och förberedde för att ge oss ut igen i Q2 och förhoppningsvis knipa en plats till finalen.
Q2
Kval heat 2 gick betydligt bättre. Jag lyckades få till några hyfsade tider och bästa låg på 1:12:8XX som gav mig en 6:e plats inför finalen. Jag visste att jag var tvungen att förbättra mig med ca 0,5 sekunder för att ha någon chans alls på en pallplats.
FINAL
Under finalen så var siktet inställt på pallplats. Jag skulle knipa 3:e platsen om det så var det sista jag gjorde. Tyvärr så blev det en del trafik även denna gången under finalen men jag fick några fria varv och det kändes riktigt bra. Dock inte så bra så att det räckte till top 3. Jag låg stabilt på en 4:e plats i stort sett under hela heatet.
Sen så hände det underliga. På sista varvet (som kändes riktigt kasst). Jag hade omkörning, kom för snabbt in i vissa partier - ja, det kändes som att det skulle bli ett 1:14-varv i bästa fall. När jag kom ut på målrakan så såg jag målflaggan och tänkte att nu är det försent. Detta blev otroligt nog det snabbaste varvet för dagen 1:12:104 och flyttade mig från 4:e till 2:a plats!
I måndags befann vi oss på Emmaboda flygfält tillsammans med bl.a. Tomas "Gullabo" Jansson som fick ta en testkörning i bilen på Superstage-banan. Tyvärr så får vi inte avslöja några tider förrän tidningen har kommit ut men enligt journalisten Fredrik som höll i testet så var det "En jävligt bra tid" vilket var riktigt kul att höra
I väntan på att fler uppdateringar på bilen ska påbörjas så kan jag bjuda på lite bilder från ett kommande reportage i den Tyska BMW-tidningen BMW SCENE
Tackar! Ja det kommer bli en del uppgraderingar förhoppningsvis. Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi ska tävla nästa år eller om det bara blir track-days och utställningar. Tanken är i alla fall att uppdatera bränslesystemet oavsett om vi ska tävla eller ej. Sedan så behöver bromsarna bytas (tyvärr). Har vi budget för det så kommer vi även att jobba med väghållningen till nästa säsong.
Efter en del övervägande så har vi bestämt oss för att inte tävla under 2017. Det beror dels på att de uppgraderingar vi har planerade kommer att göra att bilen inte längre klassar in i Pro Street. Sedan så har vi ett nytt samarbete med Bavaria Racing (https://bavariaracing.se/) och kommer att vara med och arrangera track-days så detta får prio 1 under säsongen. Vi planerar att vara med på Timeattacknu.se's "King of" event dock.
De uppgraderingar som är planerade just nu är bränslesystemet där vi har beställt delar som vi väntar på. Vi kommer att konvertera helt till E85 och inte längre köra med metanol-insprutning. Sedan så är bromsskivorna just nu på omläggning så det blir inte något nytt bromskitt utan vi kör vidare på original keramiska.
Det kommer snart lite bilder på bränslesystemet när vi börjat med detta. Tills dess kommer här lite "high lights" från förra säsongen
Då var det dags för en uppdatering. Det har gått riktigt trögt med bilen, eller snarare så har inget hänt de senaste veckorna. Vi skickade iväg de främre bromsskivorna på renovering. Tyvärr så har detta dragit ut på tiden så bilen har blivit stående längre än beräknat. Vi har fortfarande inte fått tillbaka bromsskivorna men förhoppningsvis ska de bli klara under nästa vecka.
Vi har däremot mottagit vårt Fuel-It Steg 4 bränslesystem som vi ska börja med inom de närmsta dagarna