Kul att du fått upp lite laddtryck i pärlan nu Williams-motorn funkar bra fortfarande? Har inte kommit så långt med min än men ska beställa en twinscroll-snurra nu. Blouch svarar inte på mina mail så de verkar inte så sugna på att sälja turboagg, Scoobyclinic vill ha betalt i förskott vilket jag kan förstå men har inga twinscroll-turbos i lager så hade kunnat beställa direkt från Blouch lika gärna
Funderar på en MD321T eller MD321V twin scroll ist.
Jo det var fin fart i den, motorn funkar fint! Tyvärr började den ryka mer och mer efter mappningen, turbon gav upp. Turbon är för tillfället packad och inväntar frakt till Blouch i USA för renovering... Det är kärnan som är kass, de går inte att renovera, så den lär bytas. Ska passa på och uppgradera avgasturbinhjulet till nyare spec som ska ge ca +20hk toppeffekt. Killen jag köpte turbon av i UK hjälper mig med kontakten med Blouch iaf.
Har satt dit IHI VF37 turbon nu, inte provkört den dock, hoppas den är körbar på låga laddtrycket så man kan köra nån vända i sommar iaf...
Jo det var fin fart i den, motorn funkar fint! Tyvärr började den ryka mer och mer efter mappningen, turbon gav upp. Turbon är för tillfället packad och inväntar frakt till Blouch i USA för renovering... Det är kärnan som är kass, de går inte att renovera, så den lär bytas. Ska passa på och uppgradera avgasturbinhjulet till nyare spec som ska ge ca +20hk toppeffekt. Killen jag köpte turbon av i UK hjälper mig med kontakten med Blouch iaf.
Har satt dit IHI VF37 turbon nu, inte provkört den dock, hoppas den är körbar på låga laddtrycket så man kan köra nån vända i sommar iaf...
Tråkigt att höra! Jag fick inget svar som sagt så jag handlade en MD321T+ twin entry av Lateral Performance istället. Är väl samma snurror som Litchfields typ, tillverkade av Turbo Dynamics. Får se hur den håller ihop, men om nåt pajar är UK närmare än USA iaf
Tråkigt att höra! Jag fick inget svar som sagt så jag handlade en MD321T+ twin entry av Lateral Performance istället. Är väl samma snurror som Litchfields typ, tillverkade av Turbo Dynamics. Får se hur den håller ihop, men om nåt pajar är UK närmare än USA iaf
Ja det är lite småtrist, är ju Garrett kärna (CHRA som det heter på engelska) på Blouch, men med Blouch eget kompressorhjul. Garretkärnan är GT3071r, går att få tag i och först pratade jag med Svensk Turboservice om detta, dock kan de inte balansera dom kullagrade här i Sverige, vilket krävs då kompressorhjulet måste skiftas över. Så de hade fått skicka den till UK för balansering då. Inte så dyrt, och tidmässigt så hade det nog gått snabbare med, eftersom det har tagit en vecka för engelsmannen att lösa fraktsedeln till min turbo... Men det som gjorde att jag tog beslutet att skicka den till Blouch var för möjligheten att uppgradera avgasturbinhjulet, känns ju lite roligare att få den bättre och inte bara lagad
Tyckte bilen gick grymt efter mappningen iaf, visst effektsiffran imponerar ju inte på någon nu för tiden, men fullt tillräckligt för en sån här bil... Nästan farligt snabb
Man växer ifrån det där effektjagandet. Antar att en Legacy inte är såå mycket tyngre än en GC8 ändå så nog fan lär det röra på sig Det blir väl ruggigt fin gasrespons med twinscroll-prylarna också.
Man växer ifrån det där effektjagandet. Antar att en Legacy inte är såå mycket tyngre än en GC8 ändå så nog fan lär det röra på sig Det blir väl ruggigt fin gasrespons med twinscroll-prylarna också.
Jag har aldrig haft ambitioner att ha massa effekt, 450hk och 500nm var ju målet. Nu blev det 434hk en pissvarm äckeldag, hade man mappat den på hösten så hade den antagligen gett 450hk papperseffekt, och det viktigaste är att den är vettig att köra vilket den är. Nä, förutom de yttre karossplåtarna och att golvet är 60mm längre så är det samma skit som en GC8 rakt av, de flesta plåtar "under skalet" är exakt samma Så tror inte viken skiljer så mycket alls.
Har ju varit lite dålig med att uppdatera denna tråden, och nu är ju snart året slut så nu får jag väl posta lite bilder av det som har hänt med bilen detta året.
Här är lite bilder från intercooler installationen:
do88.se har levererat prylarna!
ICn dithängd för att se var den skulle hamna:
Plåten under strålkaatarna utskuren för tryckslangarna:
Plåtkanten på kylarbalken nerkapad och masserad för att intercoolern skulle komma så långt in som möjligt:
Stötfångarbalken krävde en hel del arbete med vinkelslipen...
Epoxigrund på den masserade stötfångarbalken:
Lackad och klar:
Tajt och fint:
Alla fästen och grejor klara och ICn sitter stabilt och bra som sjutton!
Bilen står nu riven på det mesta, asfaltsmattorna är borthackade, underredsmassan håller på att skrapas bort, onödiga plåtfästen och dubbelplåtar på karossen ska tas bort, karossen ska sömsvetsas och lackeras undertill och invändigt, bur ska byggas och massor annat ska göras.
Ja justde sen ska växellådan skickas till Samsonas också
Bilen står nu riven på det mesta, asfaltsmattorna är borthackade, underredsmassan håller på att skrapas bort, onödiga plåtfästen och dubbelplåtar på karossen ska tas bort, karossen ska sömsvetsas och lackeras undertill och invändigt, bur ska byggas och massor annat ska göras.
Ja justde sen ska växellådan skickas till Samsonas också
Ja vad säger man... Snart är lecunty:n lika urspårad som dig Oskar
Invändigt rensas det för fullständigt också, allt som inte behövs kommer tas bort. Däremot kommer all inredning förutom baksätet att sättas tillbaka så att bilen ser standardbetonad ut, och har en gnutta komfort. Men kabelhärvan bantas ner, onödiga fästen tas bort, värmepaketet ersätts med ett lättvikts element på 1kg, stereon och alla dess kablar tas bort, all asfaltsmatta och annan ljudisolering åker bort, osv... Invändigt kommer den även lackeras även om det mesta av det inte kommer synas, men det ska ju göras riktigt...
Här rensas onödig kabel bort...
Bort med onödig dubbelplåt som inte tjänar något syfte i att göra karossen starkare eller styvare!
Eftersom denna buren var tänkt att ha i min Impreza, så hade jag ingen monteringssats till den för de boxarna sitter svetsade i Imprezan... Så fick börja göra lite mallar och skära ut nya boxar i 3mm plåt.
Ja du läste rätt buren är för Impreza men passar lika bra i Legacy efter lite justeringar och förändringar
Där bak ska ytterligare en plåt skäras ut som ska ligga ovanpå tornet och svetsas ihop med burplattan.