2053
Sök

Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer

276 347 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2017
549 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#321
ECU:n inkopplad och provad och det fungerade på första försöket åtminstone på bordet. Kopplade in lite givare också och se de levde som de skulle.

Nästa sak att fixa till är Lashcapsen så att ventilspelet blir riktig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-0e9528526fd3304153d49a104fcfff1b.jpg Köpte riktigt manliga Manley lashcaps big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Garage General
132 Inlägg
30 oktober 2016
#322
Dr_No skrev:
ECU:n inkopplad och provad och det fungerade på första försöket åtminstone på bordet. Kopplade in lite givare också och se de levde som de skulle.

Nästa sak att fixa till är Lashcapsen så att ventilspelet blir riktig.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-0e9528526fd3304153d49a104fcfff1b.jpg Köpte riktigt manliga Manley lashcaps big_smile

Dom va manliga du!! big_smile så jäkla kul att se kunskapen i detta projektet, en fräs hade varit skönt att komplettera med big_smile lycka till med projektet och ska bli kul att se den igång smile

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609

557 Inlägg
1 november 2016
#323
Dr_No skrev:
Äntligen en liten uppdatering tongue
Det är ju inte så att jag legat på latsidan om ni nu tror det, jag har suttit och knåpat fram program till NC maskinen för att kunna tillverka ändlocket som skall stänga igen änden på topplocket.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-59dfee6e1ad06ff42434aab154d983b1.jpg
Fräsning av täcklocket

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ec0a71b6698a126fef20687a86adf8d2.jpg
Så här blev det när det kom ur NC maskinen!

Fasen va fränt... fick tips av en polare som är Opel fan... imponerande jobb så här långt..!!  //Håkan

549 Inlägg
2 november 2016
Trådstartare
#324
BUS257 skrev:
Dr_No skrev:
Äntligen en liten uppdatering tongue
Det är ju inte så att jag legat på latsidan om ni nu tror det, jag har suttit och knåpat fram program till NC maskinen för att kunna tillverka ändlocket som skall stänga igen änden på topplocket.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-59dfee6e1ad06ff42434aab154d983b1.jpg
Fräsning av täcklocket

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ec0a71b6698a126fef20687a86adf8d2.jpg
Så här blev det när det kom ur NC maskinen!

Fasen va fränt... fick tips av en polare som är Opel fan... imponerande jobb så här långt..!!  //Håkan

Tack för de värmande orden.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
2 november 2016
Trådstartare
#325
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-82894e589255469e1e4f80b3b6d941d5.jpg
Kabelhärvan klar och provad med alla givare + spridare. Tändspolarna vill jag inte testa på bordet. Kändes lite halvfarligt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9dc7bc653547f6553776d37aea75f9ea.jpg
MaxxECUn uppstartad och en basinställning för motorn uppladdad i den. Alla givare fungerar så långt som det går att testa utan att snurra motorn. Spridarna, fläktrelä och bränslerelä låter som de skall vid test. Jipppi vi kryper närmare & närmare en provstart av motorn. big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#326
Fredags uppdatering, sakta men säkert så blir det fler och fler detaljer som blir färdiga smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-dfe7e3276aa3dc1c8376b7fb90cb3ef2.jpg Fick kapa Lashcapsen på baksidan till 2.4 mm djupt hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7a678ef03f76e7b3c5fd03c244103970.jpg Styrpinne och längdstopp i svarven. Har en svarv med hylsor, det är helt suveränt till småpill som detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c9e7781bdb4c713e480d66e842fd4c71.jpg Lashcapsen uppsänd i hylsan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-0e40041c62b732f5815dcf83c7420d43.jpg Åsso en bild där de små korta Lashcapsen ligger på ventilskaften big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
#327
Helgens jobb smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8365b0e333d3e8e7a886b07597716e11.jpg
Tillverkat en ny övre kamkedjespännare, en helt mekanisk. Den till vänster är en original hydraulisk spännare med en backventil som kan börja läcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c7ef1c4046312981eef4bd63ed40069f.jpg Har också hunnit med att tillverka en mekanisk spännare för den långa kedjan. Högra är originalet som bara har fjäderbelastad spänning, ingen form av backventil alls.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Garage General
132 Inlägg
7 november 2016
#328
Ser mycket bra ut. Men hur blir det med allt mekaniskt sen då, kolla ofta efter sträckning/förslitning? Eller kanske inte har såna problem..

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609

549 Inlägg
8 november 2016
Trådstartare
#329
SjoholmsCustom skrev:
Ser mycket bra ut. Men hur blir det med allt mekaniskt sen då, kolla ofta efter sträckning/förslitning? Eller kanske inte har såna problem..

Bilen kommer inte att gå många hundra mil per år så det är säkert inga problem smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
8 november 2016
Trådstartare
#330
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-431707cf6c75c1c636eb80c17c3a53dd.jpg Kamkedjespännarna monterade smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6218b9b88acbd0530cf8111b9eb33d0e.jpg Pil för att kunna komma åt med stroboskoplampan, grenröret kommer i vägen för original tändmarkering. Äkta Bosch VR-givare big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
10 november 2016
Trådstartare
#331
Jaha då har man stött på ett litet problem igen sad

Skruvarna som håller kamkedjehjulen skall dras med 90 Nm + 60 grader detta är en himla massa kraft, sisådär en 4-5000 N, på kedjan. Vet inte om jag vågar inte dra så hårt genom att hålla mot i svänghjulet. Kamaxlarna har inte heller något nyckelgrepp som original kammarna har sad sad
Senast redigerat av Dr_No (10 november 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

56 Inlägg
10 november 2016
#332
Dr_No skrev:
Jaha då har man stött på ett litet problem igen sad

Skruvarna som håller kamkedjehjulen skall dras med 90 Nm + 60 grader detta är en himla massa kraft, sisådär en 4-5000 N, på kedjan. Vet inte om jag vågar inte dra så hårt genom att hålla mot i svänghjulet. Kamaxlarna har inte heller något nyckelgrepp som original kammarna har sad sad

Jag har också beställt kamaxlar till min 16V  maskin från KM Cams så när du kommer på ett bra sätt att dra skruvarna så får du gärna berätta hur du gjorde.
Senast redigerat av CIH-16V-Anders (10 november 2016)


173 Inlägg
10 november 2016
#333
Dr_No skrev:
Jaha då har man stött på ett litet problem igen sad

Skruvarna som håller kamkedjehjulen skall dras med 90 Nm + 60 grader detta är en himla massa kraft, sisådär en 4-5000 N, på kedjan. Vet inte om jag vågar inte dra så hårt genom att hålla mot i svänghjulet. Kamaxlarna har inte heller något nyckelgrepp som original kammarna har sad sad

Ett trick kan kanske vara att lägga kamdrevet i frysen och värma bultarn till en 100 grader.
Då behöver du nog inte dra med lika högt moment.

549 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#334
Först lite baklängesjobb sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-763738ccd320a79dd4391d6d4e154470.jpg Missade naturligtvis att remmen till generatorn skulle passera precis där jag tyckte att det var ett bra ställe att placera VR-givaren...... Fick modifiera fästet ganska radikalt smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#335
-m skrev:
Dr_No skrev:
Jaha då har man stött på ett litet problem igen sad

Skruvarna som håller kamkedjehjulen skall dras med 90 Nm + 60 grader detta är en himla massa kraft, sisådär en 4-5000 N, på kedjan. Vet inte om jag vågar inte dra så hårt genom att hålla mot i svänghjulet. Kamaxlarna har inte heller något nyckelgrepp som original kammarna har sad sad

Ett trick kan kanske vara att lägga kamdrevet i frysen och värma bultarn till en 100 grader.
Då behöver du nog inte dra med lika högt moment.

Iden är bra, men man en nytt problem uppstår. Hur mycket moment man skall man dra med? wink

Jag tog den eländiga Murpy vid hornen och tillverkade ett specialverktyg för att hålla fast en kamaxel i taget. Tog en himla massa tid att göra verktyget. Men det gick fort att dra åt skruvarna big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2cdd73aa0dbef3480c01eca606a237d2.jpg Liggande på bordet ser det inte så besvärligt ut att tillverka, men skenet bedrar. Kilstål och väldigt små toleranser samt skittrångt där det skall användas. Speciellt vid insugs kammen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-efcfdc1d9a63793ac5b35c3bea5d5967.jpg Det syns inte på bilden hur eländigt trångt det egentligen är under kamaxeln, men trångt är det. big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#336
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-177f3afb36d2459d712857942643f950.jpg Kom ett paket med lite godis till motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9f0d3214ee5f07e2dc45d076b6500767.jpg Och såhär ser motorn ut efter dagens slit, nu börjar det likna en motor på riktigt.

Det är fortfarande lite småpyssel kvar innan den går att starta den. Men det kryper närmare och närmare. Kanske kanske så blir det nästa helg.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

1 237 Inlägg
37 Inlägg
12 november 2016
#338
Väldigt snyggt och imponerande motorbygge.
Ska bli kul att se den monterad i Kadetten sen.

549 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#339
Vovvo skrev:
Ser grymt bra ut! big_smile

mikko_ skrev:
Väldigt snyggt och imponerande motorbygge.
Ska bli kul att se den monterad i Kadetten sen.

Tackar smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
12 november 2016
#340
Spännande som tusan!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök