2190
Sök

Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer

276 260 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2017
549 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#361
UngeVold skrev:
Gratulerer med oppstart, Mye bra jobb.
Ser at du tror kamaklene er for snille, i tilbudet fra Protrim skriver de 280/270 graders kammer med henhodsvis 11,5 og 11 mm løft og hydrauliske løftere. De har heller ikke med dobble fjærer, vet ikke om de hadde tenkt å kjøre orginale fjærer. Har rett nok ikke fått oppgitt fra Protrim hva effekt de regna med å få ut.
Min topp ligger fortsatt hos Sveinunggard.

Tackar, väntar med spänning på ditt projekt.
Jag vet inte hur snälla kammarna är men motorn tickade på nästan som vilken standard motor som helst på tomgång. De ser inte så snälla ut om man jämför med original kamaxlarna i alla fall big_smile big_smile

Insug: 255° ved 1mm / 295° totalduration och ca 12 mm lyft.
Avgas: 242° ved 1mm / 292° totalduration och ca 11.50 mm lyft.
Mekaniska lyftare, dubbla ventilfjädrar, lättvikts retainers. KmCams fick data på min motor och önskemålet omkring 250 hk när jag beställde smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

47 Inlägg
21 november 2016
#362
Häftigt, stort grattis till starten!
När den mappas sedan får du filma igen så man får höra den på fullt yl big_smile


549 Inlägg
24 november 2016
Trådstartare
#364
toasted skrev:
Häftigt, stort grattis till starten!
När den mappas sedan får du filma igen så man får höra den på fullt yl big_smile

TPSalu skrev:
Mycket häftigt projekt big_smilebig_smilebig_smile

Tackar,

Blev lite av ett antiklimax när motorn var provkörd, tog liksom tvärstopp där. Kunde konstatera när jag studerade logfilen att en spridare troligen inte fungerar som den skall. Cylinder 4 gick avsevärt kallare än de andra, den spridaren ville heller inte starta och "klicka" på en gång vid test från ECU:n. Jag köpte 4:a nya flödestestade spridare som väntar på att monteras för en ny provkörning. Och naturligtvis så drog man på sig en jäkla förkylning, innan man han prova igen, så att man blev sängliggande sad sad .

Men till helgen så borde man vara på benen igen.....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#365
Legat för ankar i 4 dagar p.g.a. en skitförkylning men idag så har jag kört motorn lite till. Jag har även bytt spridarna och nu så blev EGT temperaturerna mycket jämnare smile


Går stabilt runt 950 rpm på tomgång


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2bb5492346391ce07828a334091e28f6.jpg Ställt in spjällen med hjälp av vakumklockar som jag hade kvar sedan man körde motorcykel.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#366
Glömde att berätta. Gjorde kompressionstest idag också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-40cfb8b4629080f649f67366691e11ae.jpg Köpte en kompprovare på Biltema, kändes riktigt seriös.

I alla fall så blev resultatet ganska hyfsat:
Cylinder 1 - 13 bar
Cylinder 2 - 13 bar
Cylinder 3 - 13 bar
Cylinder 3 - 14 bar

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
27 november 2016
#367
Vill du veta sanningen är det en leak down testare du ska använda inget annat, en komptestare är inte alls så noga ger bara en fingervisning

549 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
#368
Erngard skrev:
Det är inte säkert att noll hämnar där du vill när du bara kör på startmotorn, så lägg ingen större vikt på de kör bara på ett ungefär och sen starta den väl då blir det bättre upplösningen

Tjena Erngard, nu har jag kontrollerat tändläget (Punkt 4:a) eller rättare sagt 0-läget för vevaxelgivaren. Denna gång med motorn på tomgång. Det blev ingen skillnad jämfört med att köra på startmotorn, om det är skillnad är den så liten att den inte går att se med blotta ögat i alla fall och det får duga för mig. Nu vet jag att det fungerar att ställa 0-läget med startmotorn smile smile

Får konstatera att MaxxECU är en riktigt bra ECU som klarar av att fixa rätt 0-läge vid endast 190 rpm körande motorn på startmotorn big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-763738ccd320a79dd4391d6d4e154470.jpg 253,5 grad före TDC på cyl 1 blev det med givaren monterad såhär.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
28 november 2016
#369
Härligt gott att veta smile

549 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#370
Jobbat baklänges ett tag nu med motorn wink Upptäckte 3 vattenläckage när jag fyllde på kylvatten. Två hade väl gått att fixa men inte alla. Fixade det svåra med en silikontub smile  ett fick läcka lite under provkörningen i stativet. Nu har jag i alla fall delat motorn och plockat isär toppen. Den behöver lite svetshjälp för att bli bra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-25ccd2ed55fcd4d2d5b7913cd495c636.jpg Hittade också att en av de splitt nya ventiltätningarna läcker sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-87ddf7c9df6f38f89a56f851670e2bcd.jpg Här syns det stora problemet. Ytan där termostathuset sitter är inte speciellt plan, vet inte vad som har hänt men materialet verkar att ha böjt sig inåt....

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ed883107e831072044559c5fcf542876.jpg Egentillverkat verktyg för att ta bort ventiltätningarna utan att skada dessa. Från vänster, dragverktyg, låsring och sedan en styrhylsa som passar i lyftarens hål. Först i med styrhylsan sedan hakar man fast dragverktyget runt ventiltätningen sen så trycker man ned låsringen så att dragverktyget inte tappar taget om tätningen. Sedan så var det bara att dra utav h***** så lossnade tätningen hel smile smile
Senast redigerat av Dr_No (10 december 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

531 Inlägg
10 december 2016
#371
Dr_No skrev:
Jobbat baklänges ett tag nu med motorn wink Upptäckte 3 vattenläckage när jag fyllde på kylvatten. Två hade väl gått att fixa men inte alla. Fixade det svåra med en silikontub smile  ett fick läcka lite under provkörningen i stativet. Nu har jag i alla fall delat motorn och plockat isär toppen. Den behöver lite svetshjälp för att bli bra.


http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-25ccd2ed55fcd4d2d5b7913cd495c636.jpg Hittade också att en av de splitt nya ventiltätningarna läcker sad

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-87ddf7c9df6f38f89a56f851670e2bcd.jpg Här syns det stora problemet. Ytan där termostathuset sitter är inte speciellt plan, vet inte vad som har hänt men materialet verkar att ha böjt sig inåt....

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ed883107e831072044559c5fcf542876.jpg Egentillverkat verktyg för att ta bort ventiltätningarna utan att skada dessa. Från vänster, dragverktyg, låsring och sedan en styrhylsa som passar i lyftarens hål. Först i med styrhylsan sedan hakar man fast dragverktyget runt ventiltätningen sen så trycker man ned låsringen så att dragverktyget inte tappar taget om tätningen. Sedan så var det bara att dra utav h***** så lossnade tätningen hel smile smile

Blir väl att svetsa på där termostathuset ska sitta nu och sen plana på nytt?


672 Inlägg
11 december 2016
#372
vEight skrev:
Skultuna minsann! smile

Eller som folk i trakten plägar säga... Kastrull-tuna
Har kollat igenom tråden lite sporadiskt, vilket skönt projekt.

"Väx inte upp! det är en fälla"

549 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#373
Har varit lite dött här några dagar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-bee75a826092484f1d2495df1e4d1236.jpg Åkte på kräksjukan så det blev några dagar mellan sängen och toaletten. Men nu är jag tillbaka på fötterna igen så nu är det dags att ta itu med toppen. Blir till att ta fram TIG-svetsen lite.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

325 Inlägg
19 december 2016
#374
Usch denna kräksjukan..

(biltokig)

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
29 december 2016
#375
Kan du inte fixa en automatisk mekanisk kedjespännare som fungerar på samma sätt som den som sitter på saabmotorerna, B204, B234, B205 & B235? (Alltså motorerna som sitter i 900, 9000, 9-5 och gamla 9-3). Eller rentav modda en sådan spännare så att den passar i din motor. Så slipper man hålla på att kontrollera kedjans spänst en gång i kvarten.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

549 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#376
EPG skrev:
Kan du inte fixa en automatisk mekanisk kedjespännare som fungerar på samma sätt som den som sitter på saabmotorerna, B204, B234, B205 & B235? (Alltså motorerna som sitter i 900, 9000, 9-5 och gamla 9-3). Eller rentav modda en sådan spännare så att den passar i din motor. Så slipper man hålla på att kontrollera kedjans spänst en gång i kvarten.

Jo det har säkert gått att fixa, men den här bilen kommer inte att gå så mycket så att det spelar någon roll. Den har gått 300 mil sedan 1988 smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
7 januari 2017
Trådstartare
#377
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2fede93366b8c3369e24d1502c98c13d.jpg Jobbat lite på sidan om eller rättare sagt gjort lite delar till nästa CIH-16v projekt + delar till en annan norrman som vill ha ett insug till sitt CIH-16v projekt smile

Passade också på att rita och köra fram delar till ett ITB insug som passar på Weber DCOE-45 insug, ifall någon skulle vara intresserad big_smile
Senast redigerat av Dr_No (7 januari 2017)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

67 Inlägg
8 januari 2017
#378
bearbetad metal är mums! smile


549 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#379
Svetsat upp ytan där termostathuset sitter så att jag kan planfräsa den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6a61c8093c35dfaf500f5a5a10bb6e6f.jpg Noggrann rengöring när man skall svetsa aluminium är viktigt har jag fått lära mig, slipade rent och tvättade med T-röd sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c1c781ad69c0e129a8885f343e9f14dc.jpg Kanske inte världens finaste svets men för att vara gjort av mig så får det duga.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
11 januari 2017
Trådstartare
#380
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e14a893b1811932268204d2d7e4bbdab.jpg Var ett jäkla problem att spänna upp toppen för att kunna planfräsa ytan där grenröret och termostathuset sitter, men det gick. Nu är det plant i alla fall, vart lite porer i svetsen men inget som inte en packning med lite packnings silicon löser smile
Senast redigerat av Dr_No (11 januari 2017)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898


Sök