Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge
Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer
rimligt för dig är nog antagligen orimligt för många andra gissar jag på ;-)
Nja nu skall vi inte vara sådana dom va inte alls farligt dyra speciellt inte för att vara smidda H-stakar. 9000:- för en sats om fyra är väl rimligt eller ?
Nja nu skall vi inte vara sådana dom va inte alls farligt dyra speciellt inte för att vara smidda H-stakar. 9000:- för en sats om fyra är väl rimligt eller ?
ohja, om det involverar special så är det bra pris IMO
åker man volvo får man kolvar+stakar för dom pengarna..
jag skulle aldrig lägga dom pengarna.
Jo jag vet att det finns billigare vevstakar att köpa även till OPEL, dessa finns ju t.ex. http://www.acm-ab.se/spm-vevstake-opel-cih-c24ne/1400-0 blir 3800:- / 4 st. Mellanskillnaden hade räckt till 2 kolvar. Men det finns alltid en hake med att köpa billigt, någonstans har man sparat in. Att köpa billigt kan också bli väldigt dyrt har jag lärt mig
Sådär nu har man sparat in lite kronor igen. Har tillverkat 2 st hus till bränslefilter, de passar till Aeromotives 10 um filter insatser, den har jag naturligtvis köpt. Kostade "bara" 245:- då ett komplett filter kostar 1200:- så blir det en liten sparad slant att använda till annat :-) Jag gjorde dem lika tjocka som BOSCH 044 pumpen så att det skall gå att använda likadana fästen.
Bild tagen från3-d CAD
Så här ser de ut i verkligheten, skall anodiseras i blått & rött
Snart dags för anodisering av insugen. Finns ju många färger att välja på, har gjort ett par förslag på färgsättning nedan i 3d cad. Har lite beslutsångest men någon av dessa två tror jag att det blir.