Saab 9-5 wastegate och turbo

Silenceville
1 september 2015 · 141 Inlägg

Hej!

Har ett skumt problem med min Saab sedan 2 veckor sedan, börja med att turbo slutade  låta "sssssss" när den ladda, till att låga som ett skumt vinande ljud, som man tar överläppen ovanför undre tandraden och blåser, typ. tongue Svårt att förklara om man inte själv hör, turbon är bytt för ca 2 år sedan, inte gått så långt..

Kontrollerat det jag kan, alla rör och slangar verkar vara hela och fina, sen idag testa jag att dra slangen till wastegatens membrandosa, och då gick den som satan när jag la in Sportläge, har alltså en automatare, så lite annorlunda, hörde även att den dumpa då, vilket jag ej hört innan.

Om nu slangen är dragen, så är wastegaten stängd hela tiden va, vilket då resulterar i fullt ladd?

Kan det vara magnetventilen som spökar, och varför låter den ej "ssssss" längre?

Vad kan detta vara för fel? Aldrig ägt saab turbo innan, och vet vilka problem dom kan ha. Ligger inne med steg1 e85 chip. Och återigen har bilen gått hur bra som helst innan. ..

Edit: Har ingen rök vid kallstart av något slag, igen rökpuff vid gaspådrag osv...

Mvh

Senast redigerat av Silenceville (1 september 2015)

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
ebrodin
1 september 2015 · 5 Inlägg

Men bilen går som vanligt även fast den inte lät som innan?
Koppla in en laddtrycksmätare och ge fan i fulkopplingar med wastegate annars kan du rasa motorn.

Volvo 850 T-5R "Autotech" (1996)
BMW 535i E34 TURBO "546whp 727wnm" (1990)
Silenceville
2 september 2015 · 141 Inlägg

Jo, det tycker jag den gör, iaf med E85, 95 bensin är sunkigt. Mäter via sid och får fram som max runt 0.9 bar

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang